skip to main content

TriAX is een combinatie van Dura Vermeer Divisie Infra B.V., Heijmans Infra B.V. en N.V. BESIX S.A. Een van de grote uitdagingen tijdens de uitvoering is de zeer beperkte bouwruimte, in combinatie met het grote aantal automobilisten, openbaar vervoerreizigers en bootverkeer dat gebruik moet kunnen blijven maken van de infrastructuur op en rondom knooppunt De Nieuwe Meer. TriAX bedacht slimme uitvoeringsmethoden om de hinder voor de bedrijven en omwonenden te beperken en de werkzaamheden binnen de geringe, beschikbare ruimte te realiseren. ‘We hebben twee kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen gekregen, na een aanbesteding die goed en volgens planning is verlopen’, zegt projectmanager Ferdinand Bockhoudt. ‘De inschrijving van TriAX heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. We kijken uit naar de samenwerking en we staan in de startblokken om snel te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zuidasdok werkt nu aan station Amsterdam Zuid én aan de weg.’ Ook TriAX projectdirecteur Bart Heijblom is verheugd. ‘Na een intensieve maar soepel verlopen tenderperiode zijn we trots dat we het project knooppunt De Nieuwe Meer mogen gaan realiseren. We kijken uit naar het voortzetten van de goede samenwerking met het projectteam van Zuidasdok.’

Vernieuwing A10 Zuid

De vernieuwing van de A10 Zuid start met de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten wordt vanaf dit knooppunt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van vier naar zes per rijrichting. Om dit mogelijk te maken worden veertien viaducten aangepakt en wordt een geheel nieuwe fly-over gebouwd van de A10 Zuid naar de A4.

Schinkelbrug

De Schinkelbrug bestaat nu nog uit vijf beweegbare bruggen. Daar wordt er een van gesloopt en er worden vier nieuwe gebouwd. Aan de zuidelijke, buitenste brug komt een nieuw fietspad over de Nieuwe Meer. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen. Ook wordt stiller asfalt gebruikt. De noordelijke toerit S108 wordt verplaatst om alvast ruimte te maken voor de snelwegtunnel; verkeer rijdt straks voor Tripolis langs de A10 op. Zo maken we ruim baan voor een betere en veilige doorstroming.

Planning

De eerste fase van de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer bestaat uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen. Deze werkzaamheden starten naar verwachting begin 2023. Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik.

Tunnel en knooppunt Amstel

In het hart van Zuidas gaat de A10 Zuid ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.

Give your opinion