De urgentie voor de gezamenlijke aanpak ‘Zuidas Bereikbaar’ wordt meteen duidelijk wanneer je even stil staat bij wat er de komende jaren allemaal in het gebied gaat gebeuren: de A10 Zuid wordt verbreed, ter hoogte van het centrumgebied van Zuidas ondergronds gebracht, station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid, de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel aangepast en de openbare ruimte heringericht. Ook wordt de lokale infrastructuur aangepakt om deze ‘klaar’ te maken voor de toekomst. De impact van de werkzaamheden op de bereikbaarheid van de Zuidas is enorm.
Een grote communicatie uitdaging
Laten weten welke impact de werkzaamheden op de bereikbaarheid van het Zuidas gebied hebben is één… voldoende en praktische reisalternatieven- en mogelijkheden bieden is twee… Maar mensen ook daadwerkelijk zover krijgen hun reis door en naar Zuidas af te leggen met een ander vervoersmiddel dan de auto óf buiten de spits te reizen, dát is een enorme uitdaging.
Een vraagstuk waar de Communicatie- en HR-professionals van de Taskforceleden op vrijdag 18 november jl. onder leiding van Gonda Duivenvoorden (eigenaar Brainwork Communicatie én Communicatievrouw van het jaar 2008) over in conclaaf zijn gegaan met elkaar. Zij weten tenslotte als geen ander hoe werknemers benaderd willen worden en welke aanpak werkt om hen in beweging te krijgen. Geen gemakkelijke uitdaging. Maar wel eentje die we met elkaar aan moeten gaan, daar waren de aanwezigen het unaniem over eens.
Mariet de Haas, projectmanager CSR/mobility EY: “Heel nuttig om van de anderen horen wat veranderingen, zoals bijvoorbeeld drastisch minder parkeerplaatsen, betekenen voor hun organisatie.”
Mobiliteit in allerlei soorten en maten
Al snel bleek dat de Taskforce bedrijven ieder op hun eigen manier omgaan met mobiliteit. Veelal ingegeven door de cultuur van de organisatie. Bij de een zit flexibel werken al in de genen en wordt zelfs beloond, bij een ander moet je van 9 tot 5 fysiek aanwezig zijn op kantoor. De verschillen waren groot, maar hoe dan ook krijgen we ze allemaal te maken met de werkzaamheden die gaan plaatsvinden en de impact daarvan op de bereikbaarheid.
Vervolg in 2017
Vrijdag 18 november jl. was een eerste bijeenkomst in een reeks en stond in het teken van kennismaken en delen van ervaringen met gedrag veranderingstrajecten. De volgende bijeenkomst vindt plaats op 24 maart 2017. Dan zoomen we verder in op de Zuidasdok werkzaamheden, de impact daarvan op bereikbaarheid en passende reisoplossingen en maatregelen.
Katelijn Wilhelmy, PR/ Communicatiemanager RAI: “Het was absoluut inspirerend en leuk om andere collega’s van de Zuidas te ontmoeten. Ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst.”
Artikel delen:
Geef uw mening