Het was de eerste editie van Zuidas Engage, op woensdagavond 18 oktober. Het programma begon om 18.00 uur en vanaf dat moment was het met ruim 150 deelnemers dringen bij gastheer en flexwerkkantoor Tribes, in de ITO toren aan het Gustav Mahlerplein. Bijna dertig ondernemers en organisaties hadden zich aangemeld om in maximaal twee minuten te vertellen wat hen drijft en wat zij het komende kwartaal te bieden hebben aan Zuidas-gebruikers. Onder de ‘pitchers’ bedrijven en organisaties als Gentlemen’s Place, Wineboutique, Share your appetite, Amsterdam Zuidas, Buurderij Zuidas en Mindfull BiZ. Aansluitend werden enkele pitches verder uitgediept in workshops. Zo lieten vrijwilligers en medewerkers van de Botanische Tuin Zuidas en van het Natuur- en Milieuteam Zuid zien hoe je een balkon kan vergroenen en Zuidas stond stil bij de toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. Er was een dj, er waren hapjes en lekkere drankjes. Kortom alle gelegenheid om elkaar te ontmoeten.
Informele setting
Jordy Groot van Zuidas Services, een van de organisatoren van de bijeenkomst, is tevreden. ‘De opkomst was groot en bijzonder gemêleerd’, zegt hij. ‘Er waren veel jongeren, maar ook ouderen. Het bedrijfsleven was er, maar ook inwoners en mensen van maatschappelijke organisaties.’ Jordy denkt dat het succes vooral komt doordat er ‘veel ruimte was voor het sociale aspect. Veel mensen vonden het leuk om van elkaar te horen wat iemands passie is. De informele setting helpt daarbij.’ Op een punt wil hij het de volgende keer alvast anders doen. ‘Er waren te veel pitches. Een pitch duurt twee minuten en op papier zag ons schema er goed uit, maar het was wel erg veel informatie.’
Netwerken combineren
Ook Natasja Zak blikt tevreden terug. Zij is gebiedsmakelaar bij gemeente Amsterdam en ze heeft diverse malen zogenoemde ‘meet & greet’-bijeenkomsten voor bewoners van Zuidas georganiseerd, voor het laatst in mei van dit jaar. Daar ontmoette zij Jordy Groot en Jordy Moonen van Backwerk en het ondernemersplatform Zuidas Services. ‘Dat kunnen wij beter’, zeiden de jonge ondernemers. ‘Hipper en prikkelender, met meer jongeren en bedrijven.’ Natasja reageerde met ‘laat maar zien. Dit is precies wat wij als gemeente juist willen. Dat bedrijven en inwoners zelf maatschappelijke initiatieven nemen.’ De gemeente heeft alleen op de achtergrond meegewerkt aan Zuidas Engage.
Natasja verklaart de grote opkomst ook uit de bundeling van netwerken. ‘De gemeente heeft een netwerk met vooral non-profitorganisaties en bewoners, de ondernemers hebben meer contacten bij bedrijven. Daardoor waren nu ook meer werknemers aanwezig. Samen hebben we een groot en gevarieerd bereik.’
Volgende editie
De volgende editie van Zuidas Engage is op woensdag 7 februari 2018. Het idee is dat deze bijeenkomst ieder kwartaal plaatsvindt. Zo krijgt u regelmatig de kans om elkaar en de buurt te leren kennen, uw agendatip voor andere Zuidassers te pitchen of om u te laten inspireren door wat komt. Tot in februari dus. Aanmelden kan door een mail te sturen naar engage@zuidassservices.nl
Artikel delen:
Geef uw mening
Bedankt Ilse! We zetten het recht. Met excuses aan Johan.
Even een foutje rechtzetten. De man met hoed en Tillandsia in zijn hand is niet de Hortulanus Geralt Joren maar Johan Sturm, voorzitter van de Vrienden van de BotanischeTuinZuidAs.