skip to main content
Burgerweeshuispad verdwijnt vanwege Zuidasdok

De gemeenteraad van Amsterdam stemde op 14 februari 2018 in met deze wijziging. Het fietspad wordt opgeheven zodra ZuidPlus, de aannemer van Zuidasdok, op deze locatie gaat werken. Wanneer dat precies is, wordt halverwege 2018 bekend. Dan is er een planning van de werkzaamheden van Zuidasdok beschikbaar.

Burgerweeshuispad

Voor het Burgerweeshuispad (de rode stippellijn) is dan geen plek meer. Uit tellingen blijkt overigens dat weinig gebruik wordt gemaakt van dit pad, omdat andere routes voor fietsers uit de stad korter zijn. Fietsers uit zuidelijke richting kunnen straks kiezen: of via het fietspad aan de oostkant van de Amstelveensweg en het IJsbaanpad rijden (de gele lijn), of kiezen voor het Skûtjespad en Piet Kranenbergpad (de groene lijn). Het Piet Kranenbergpad wordt momenteel aangepast en verbreed. Dit werk is op 1 oktober 2017 gestart. De verwachting is dat het fietspad op 1 oktober 2018 gereed is. Hiermee wordt de capaciteit vergroot. Voor de voetgangers van en naar het kantorencomplex Tripolis blijft er een korte route naar hun bestemming bestaan (de roze lijn).

Amstelveenseweg

Onderdeel van Zuidasdok is het ondergronds brengen en verbreden van de A10 Zuid. Vanwege de wegverbreding is bij de Amstelveenseweg een nieuwe oprit nodig naar de A10. Vanuit het zuiden bekeken slaan automobilisten nu rechtsaf om op de A10 te komen, straks moeten ze linksaf slaan. Aan diezelfde linkerkant heeft de gemeente Amsterdam het voornemen om meer ruimte te maken voor onder meer de bus- en trambaan en bijbehorende haltes, plus een breder voetpad. Mogelijkerwijs heeft dit als consequentie dat het tweerichtingen fietspad aan de westkant van de Amstelveenseweg een eenrichting fietspad wordt (zie de blauwe lijn).

Geef uw mening

Doreen

Dagelijks worden er mensen en kinderen doorgereden en de normale man wordt ziek door de erbarmelijke luchtkwaliteit hier in de stad. Het zal de elite in de auto een rotzorg zijn. Als zij maar een paar minuten eerder op hun bestemming zijn, wat maakt het leven van een ander dan nog uit? De Redactie probeert te benadrukken dat men het openbaar vervoer probeert te verbeteren. Dat bereik je echter niet door de A10 te verbreden, de fietspaden te slopen en door bomen te kappen. Ondertussen is de hoeveelheid gistige stoffen tot 4x de toegestane hoeveelheid gestegen. De Europese regels rond luchtkwaliteit lijken helaas niet te gelden als het om de elite in de auto gaat. Alleen wie door rood fiets krijgt een boete. Wie met zijn vervuilende auto anderen doodt, komt ermee weg. Men zou de automobilist uit de stad moeten verbannen en de stad weer leefbaar moeten maken voor de gewone man, in plaats van de automobilist te pemperen.

Mischa

Fijn dat alle automobilisten over éen kam geschoren worden. Lekker makkelijk argumenteren, op die manier door de naar natte hond ruikende, geitenwollentruien dragende linkse uitkeringstrekkers. Kijk, kan ik ook.... De uitstoot van voertuigen is de laatste jaren radical gedaald, de meeste verkeersslachtoffers (zeker in AMS) komt door eigengereide fietsers die maling hebben aan elke verkeersregel die ooit verzonnen is. Dat zijn feiten, geen emoties. Wellicht op basis daarvan argumenteren.

Frans

Weer een fietspas dat moet verdwijden te gunste van die stinkauto's. Het wordt tijd dat die kindermoordenaars eens uit de auto getrapt worden en net als normale mensen met de trein/fiets gaan reizen.

Frans

@Mischa, wat is je punt? Je stelt dat ik kwaak en vervolgens begin je over "de Elite". Wie verdiept zich nu niet in de materie? Bovendien stel je dat ik gefaald heb. Ik weet ook niet hoe je daarbij komt? Waarom zou je je tegen mij persoonlijk richten, zonder op de inhoud van het bericht in te gaan. Het gaat hier over een fietspad, dat moet verdwijnen omdat de autosnelweg van 4- naar 6-baans gaat. Ondanks het feit dat de luchtkwaliteit nu al erbarmelijk is. Mensen in Amsterdam (waaronder kinderen) roken mede hierdoor ongewild 6 sigaretten per dag mee (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2184829-vuile-lucht-in-amsterdam-ik-wil-niet-roken-maar-dat-doe-ik-nu-toch.html). Boos worden op de veroorzakers van dit probleem heeft niets met politieke voorkeur. Ook stel je hierboven dat de automobilisten aanspreken op dit gedrag generaliserend zou zijn. Moet ik van jou ook nuance aanbrengen als ik stel dat mensen die chemisch afval in de natuur dumpen asociale hufters zijn? Iedereen die de sleutel in het contact omdraait weet donders goed dat het risico bestaat dat er een kind onder zijn auto ligt en dat de lucht hierdoor vergiftigt wordt. Wie zijn eigen comfort en tijd belangrijker vindt dan het leven van een ander is wat mij betreft een asociale hufter. De fietsers hier de schuld van geven is zwak en onredelijk. Zonder auto's zouden er namelijk vrijwel geen dodelijke verkeersslachtoffers vallen. De kans dat fietsers onderling een dodelijk ongeluk veroorzaken is immers vrijwel nihil.

Mischa

"Luid en duidelijk"? Nee, eerder "Kwakend, en suggestief". Als Frans zich in ieder geval een fractie in de materie had verdiept ipv meteen uit de heup onzin te verkondigen, had ik nog enigzins respect voor 'm op kunnen brengen..... Nu krijgt ie alleen het predicaat Roeptoeter die zichzelf, ondanks zijn eigen falen, een slachtoffer van "de Elite" voelt...

Jasper

Ik rijd ondanks de veel hogere kosten bij de aanschaf in een 100% electrische Nissan LeaF en heb naast 8 zonnepanelen op mijn eigen dak ( goed voor 1300kwh pj) ook nog aanvulling bij 100% windmolen electra leveancier. Daarnaast al 20 jaar schade /ongeval dus nog nooit iemand aangereden laat staan een kind; past moeilijk in jouw eendimensionaal wereldbeeld van de automobilist ben ik bang ?!

Redactie | Amsterdam Zuidas

@Frans, luid en duidelijk. Het gaat om een gedeelte van het Burgerweeshuispad. Er zijn tellingen gedaan en daaruit blijkt dat dit deel van het fietspad weinig wordt gebruikt. Verder is de ruimte nodig voor het project Zuidasdok, dat als belangrijk onderdeel het verbeteren van het openbaar vervoer heeft, zoals een vernieuwd station Amsterdam Zuid. We trappen niemand de auto uit, maar wensen net als jij dat meer mensen met fiets en ov reizen. (zie alle documenten over het Burgerweeshuispad hier: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/458892/raadscommissie%20Ruimtelijke%20Ordening%2007-02-2018).

Aron

Philip, leer eens lezen voordat je je waffel opentrekt.

Philip

Nou zeg Aron, Beleefdheid is niet uw sterkste kant.

Philip

Jammer dat dit fietspad weg gaat. Ik gebruik het altijd als ik per fiets naar de sporthallen zuid ga. Het zal wel weer bedacht zijn door iemand die nooit fietst.