De bedrijven die op 26 september 2018 aanwezig waren, worden uitgedaagd om Mobility as a Service (MaaS) binnen twee jaar concreet te maken voor Zuidas-werknemers. De ruim honderd aanwezigen waren vooral vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven die allerhande mobiliteitsoplossingen bieden. Denk aan aanbieders van deelfietsen en -auto’s, taxi’s maar ook serviceproviders en systeembouwers. Zuidas wilde met de bijeenkomst duidelijk maken waaraan het toekomstige product moet voldoen en wat we geleerd hebben uit eerdere experimenten zoals de Zuidas Mobility Experience. Bijvoorbeeld dat er één systeem moet komen voor boeken en betalen en dat dat systeem gemakkelijk moet zijn in het gebruik.
Mobiliteitsbudget
Dat de ontwikkeling richting flexibel reizen al is ingezet en met MaaS een extra duw in de goede richting krijgt, werd onderstreept door één van de grote werkgevers op Zuidas, Accenture. Bij dit bedrijf kiest tegenwoordig ruim een derde van de werknemers voor een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto. Dat percentage neemt gestaag toe. Met zo’n mobiliteitsbudget bekijk je op basis van je agenda welk vervoermiddel die dag het beste past: de auto of het openbaar vervoer. Met MaaS wordt die keuzevrijheid uitgebreid met deelfietsen, deelauto’s, taxi’s (al dan niet elektrisch), P+R-faciliteiten en alles wat de toekomst nog te bieden heeft. Accenture en ook RAI en ABN AMRO geloven dat hun werknemers behoefte hebben aan meer flexibiliteit in de keuze van vervoer en zijn daarom van plan de Zuidas MaaS-oplossing te implementeren.
Minder spitsdrukte
MaaS moet in de nabije toekomst de werknemer dus meer keuzevrijheid bieden. Maar er is meer. MaaS kan er ook voor zorgen dat minder mensen op hetzelfde tijdstip met hetzelfde vervoermiddel reizen. Oftewel minder spitsdrukte op het spoor én op de weg. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt de ontwikkeling van flexibele mobiliteitsoplossingen.
Artikel delen:
Geef uw mening