skip to main content

Duurzaamheid is geen nieuw thema voor Crowne Plaza. Het hotel is onderdeel van de Intercontinental Hotels Group, dat met 4.500 hotels wereldwijd een eigen duurzaamheidsprogramma heeft. Mekkes’ voorgangers zetten zich al in voor duurzaamheid. Veel zakelijke klanten vinden het belangrijk om hun medewerkers of gasten naar een hotel te sturen met een herkenbare, duurzame uitstraling. Toch zijn veel milieubewuste maatregelen vaak nog een hele kunst om in te voeren, zegt Mekkes. ‘Je moet veel omdenken, lobbyen en overtuigen.’ Dat laatste doet hij het liefst met cijfers. Zo kan hij laten zien dat geld verdienen en bijdragen aan een betere wereld samen kunnen gaan. Mekkes heeft een paar hele praktische stappen gezet. En nog een paar wensen.

The Good Roll

Gerecycled toiletpapier is misschien niet het eerste waar je aan denkt in een vier-sterren-hotel. Toch wilde Mekkes toiletrollen inkopen bij The Good Roll, een bedrijf dat 100 procent recyclet, geen schadelijk bleekproducten gebruikt en de helft van de omzet besteedt aan toiletvoorzieningen en educatie in Oost-Afrika. Bij wijze van test hing Crowne Plaza The Good Roll eerst maar op één van de tien verdiepingen. Gasten bleken geen enkel bezwaar te hebben. Nu hangt The Good Roll door het hele hotel, inclusief een sticker met QR-code op het gevouwen puntje, om meer over het toiletpapier te weten te komen. ‘Daar was ook nog een hele discussie over’, lacht Mekkes. ‘Maar er wordt veel gebruik van gemaakt.’

Sander de Klerk en Melle Schellekens van The Good Roll

Lokaal voedsel, eigen bijen

Op het dak van Crowne Plaza staat een eigen bijenkorf. Niemand is daarvoor tot imker omgeschoold, want de bijenhuishouding doet de stichting Beelease. Deze maatregel kostte Mekkes minder moeite om er doorheen te krijgen, omdat hij gesteund werd door de kok. ‘Roeland Martens kookt al veel met seizoengebonden producten van eigen bodem, zodat die niet hoeven te worden ingevlogen. We kopen vaak Nederlands rund en halen veel bij Kwekerij Osdorp, die werkt met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.’

Leveranciers verminderen

Sommige maatregelen zijn minder tastbaar, maar hebben wel veel impact. Zo hielp Mekkes om het aantal leveranciers van Crowne Plaza te verminderen. Wat dat opleverde, bleek laatst uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en de gemeente Amsterdam naar transportbewegingen voor de horeca. Mekkes: ‘Bij ons komen er 25 leveranties per week, terwijl we van onderzoekers hoorden dat een vier sterren-hotel gemiddeld tussen 80 tot 100 leveranties per week heeft. Dat scheelt dus echt in het aantal auto’s dat moet komen voorrijden.’

LED

Een op het oog vrij simpele maatregel is LED-verlichting. LED-lampen verbruiken minder stroom en hebben een veel langere levensduur dan gloeilampen. Toch schakelt een bedrijf als Crowne Plaza niet zomaar om. Overal moeten de gloeilampen en fittingen immers worden vervangen. Bovendien ligt de aanschafprijs van LED-verlichting een keer of vier zo hoog als die van traditioneel licht. ‘Je moet dus genoeg cash hebben om die investering te kunnen doen’, zegt Mekkes. ‘Gelukkig zitten wij op een toplocatie en zijn we vrijwel altijd volgeboekt.’ Crowne Plaza is inmiddels bijna helemaal LED-verlicht.

Uitzicht vanaf de De Boelelaan met rechts hotel Crowne Plaza

Weg met plastic

Een project waar Mekkes nu aan begint, is de afschaffing van plastic waterflesjes die standaard op de kamers staan. Het gaat om 57.000 flesjes per jaar. Op aandringen van Mekkes worden die vervangen door glazen flessen, gevuld met kraanwater. Dat stuitte in eerste instantie op verzet, omdat personeel dan onder meer glazen flessen moet wassen en het water moet controleren op houdbaarheid. ‘Maar met overtuigende argumenten, kom je er altijd wel uit’, zegt Mekkes. Glazen flessen schelen uiteindelijk toch in de kosten en minder plastic past goed bij de doelstellig van Intercontinental Hotel Group. De hotelgroep schafte eerder al plastic rietjes en roerstaafjes af.

Papierloos

Een grote wens van Mekkes is een papierloos hotel. Maar dat is moeilijk. Administratief moeten er kopieën worden gemaakt. En ook klanten willen nog graag iets kunnen printen. ‘Mensen zijn gewend om iets in hun hand mee te nemen naar een vergadering.’ Maar een beginnetje is er. Papieren brochures zijn afgeschaft. Rondleidingen door het hotel worden gedaan met behulp van tablets. En dan natuurlijk nog de kerst- en nieuwjaarswensen. Die komen ook niet meer op papier.

Medewerkers van hotel Crowne Plaza in actie

Geef uw mening

Marina

Leuk om te lezen waar dit hotel mee bezig is.

Ellen

Kijk dit heet 2.0... zeer goed bezig mr. Mekkes trots op jou

Jolanda

Goed bezig meneer Mekkes?

fokko faber

heel goed bezig Crowne Plaza! Inventiviteit prijzenswaardig meneer Mekkes

Peter Wessels

Goed om te weten.