Duurzaamheid Zuidas Leeft Zuidasdok

Mahlerplein bij de beste 4 bomenprojecten van 2018

De inrichting van het Gustav Mahlerplein behoorde tot de selecte groep van vier genomineerden voor de verkiezing van het beste bomenproject van 2018. De winnaar werd de verplaatsing van één monumentale oude lindeboom in Venlo.

De verkiezing van het Boomproject van het Jaar 2018 vond plaats op 6 november. In de groensector is het een prestigieuze prijs, uitgereikt door de branchevereniging VHG. Afgelopen zomer trok de jury door het land om een groot aantal bomenprojecten te beoordelen. Daaruit rolden vier genomineerden: projecten in Weert, Zoetermeer, Venlo (de winnaar) en het Gustav Mahlerplein. De inzenders voor dit project waren de Nationale Bomenbank B.V. samen met de projectorganisatie Zuidasdok. ‘Terwijl Zuidasdok in 2016 een fietsparkeergarage liet bouwen ónder het plein, werkten wij aan de inrichting boven de grond’, zo omschrijft Dirk Doornenbal, directeur van de Nationale Bomenbank, de uitdaging. Voor Zuidasdok was het Gustav Mahlerplein de ideale plek om een ondergrondse stalling te realiseren, vooruitlopend op de complete vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de herinrichting van het stationsgebied de komende jaren. Er was nog een belanghebbende, namelijk de afdeling Zuidas van de gemeente Amsterdam. Die had ambities met het plein. Ton Muller, hoofdontwerper openbare ruimte van Zuidas, kreeg de opdracht om het plein opnieuw in te richten. Zo ontstond een mooie samenwerking tussen Zuidas, Zuidasdok en de Nationale Bomenbank.

De aanleg van het Mahlerplein, najaar 2015

Platanen

Gelegen tegen station Amsterdam Zuid aan, was het Gustav Mahlerplein lange tijd niet meer dan een stenige, winderige doorvoerplek voor kantoormensen, haastig op weg van de trein naar hun werk en andersom. De roep om meer groen op het plein leidde al in 2009 tot het planten van vier bijzondere platanen. Die hadden de afgelopen 50 jaar al meerdere verhuizingen meegemaakt. Nu zouden ze tot de herinrichting van het plein blijven staan. In 2015 zijn ze door de Nationale Bomenbank verplant naar de Van Nijenrodeweg.

De vier platanen op het Mahlerplein in 2013

Beter windklimaat, sterke vergroening

Het besluit om een ondergrondse fietsenstalling aan te leggen – goed voor 3.000 fietsen – was het startsein voor het opnieuw ontwerpen van het plein. Nu met een definitieve, groene inrichting. Ontwerper Ton Muller consulteerde belanghebbenden en destilleerde daar de belangrijkste uitgangspunten uit: verbetering van het windklimaat op het plein en sterke vergroening. Zo kon het plein tegenwicht bieden aan al het steen van de kantoren en tegelijkertijd een aangename verblijfplaats worden. Op basis van een windstudie kwam Muller tot de conclusie dat een gesloten kroondak van bomen een grote bijdrage levert aan de verbetering van het windklimaat op het plein. Daarom werd gekozen voor de aanplant van bomen met een grote maat. Om de bomen, ondanks het betonnen dak van de fietsgarage, toch goed te kunnen laten uitgroeien, bedacht Muller verhoogde boomvakken. Bijkomend voordeel: mooie randen om op te zitten. Bovenop de fietsgarage kwam een capillair watersysteem: een krattensysteem dat regenwater opvangt en zorgt voor een kunstmatige grondwaterspiegel. En daar bovenop minimaal 80 centimeter bomengrond.

Het Mahlerplein in volle glorie, met links de daktuin van Circl Foto: Wiebke Wilting

Massaal gebruik

Nu, na een herinrichting en de komst van een ondergrondse fietsparkeergarage, is het plein zichtbaar tot leven gekomen, met dank aan de bomen en het gras. ‘In de lente en zomer zie je, zeker tijdens de lunch, dat er massaal gebruik van wordt gemaakt’, zegt Doornenbal. Zijn bedrijf is nu nog drie jaar verantwoordelijk voor het onderhoud, daarna neemt stadsdeel Zuid het over. ‘Ik vind het Gustav Mahlerplein echt een schoolvoorbeeld van hoe je de stad kunt vergroenen.’ Dat was de jury van het Boomproject van het Jaar 2018 dus geheel met Doornenbal eens.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
9 november 2018 | 18:34

Paul Stap

Leuk om de artikelen te lezen, als je daar gewerkt heb als (Haagse) verkeersregelaar.

Schrijf een reactie
+1