Zuidasdok

Vanaf november volgende bomenkap voor Zuidasdok

We hebben het al eerder verteld: voor het project Zuidasdok moeten duizenden bomen wijken in de bermen van de A10 Zuid en in de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. In totaal gaat het om circa 14.400 bomen. Vanaf november gaan we kappen.

In februari 2018 kapten we al 630 bomen. Tussen november 2018 en maart 2019 gaat het om circa 8.000 bomen. Een overzichtskaart van de locaties vindt u onderaan dit artikel. Bomen kappen mag in principe alleen tussen 1 november en 31 maart. We moeten dus dit kapseizoen alle bomen kappen die op plekken staan waar we verwachten vóór 1 november 2019 werkzaamheden uit te voeren. We kappen volgens het principe ‘just in time’. Dat wil zeggen: wanneer dat echt nodig is. Voor de 14.400 bomen is al een kapvergunning verleend. Daarnaast zullen, zoals verwacht, als gevolg van de uitwerking van het ontwerp mogelijk nog wat meer bomen moeten verdwijnen. Ook hebben we een stukje werkterrein weggegeven, namelijk een locatie waar Nuon een warmtecentrale wil bouwen. We moeten dus uitwijken naar een nieuwe locatie, waarvoor extra kap nodig is. Alles bij elkaar zal de extra kap gaan om circa 160 bomen deze kapperiode. Hiervoor wordt een kapvergunning aangevraagd.

Ruimte maken

De bomenkap is nodig om de bouw van Zuidasdok mogelijk te maken. Er is ruimte nodig voor het verbreden en gedeeltelijk ondergronds brengen van de A10 Zuid en voor de herinrichting van de knooppunten. Hierdoor ontstaat onder meer ruimte voor de uitbreiding en vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Na de kap brengen we op de meeste vrijgekomen locaties zogeheten ‘voorbelasting’ aan: zand dat de ondergrond samenperst, zodat die stabiel is wanneer er later wegdekken en bouwwegen op komen.

De bomen in de berm van de A10

Kwaliteit bomen

Een groot deel van de bomen staat in de bermen van de A10 Zuid en in de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. De meeste zijn van niet al te beste kwaliteit. Ze zijn spontaan gegroeid en staan daardoor te dicht op elkaar. Bovendien zijn hun wortels met elkaar vergroeid. Al met al hebben de meeste bomen langs de weg te weinig overlevingskans bij verplanten. De bomen die wel gezond zijn en naar verwachting nog een lang leven voor de boeg hebben, verplanten we wel, dit is echter een zeer beperkt aantal Een deel van het hout van de gekapte bomen willen we hergebruiken. Zo heeft Stadshout van de bomen die in februari 2018 zijn gekapt snijplanken gemaakt.

Nieuw groen

Het klinkt misschien een beetje somber, maar we halen  niet alleen groen weg. Na oplevering van Zuidasdok komt er veel groen terug in het projectgebied. Dat zijn weliswaar minder bomen dan nu, maar ze zullen wel van betere kwaliteit zijn en daardoor voor een minstens zo groene uitstraling zorgen. We zorgen ook voor meer diversiteit in de beplanting, dit oogt niet alleen aangenaam, maar is ook goed voor planten en dieren. Ook komt er een verhoogd park, het DokDakPark, langs station Amsterdam Zuid. De gekapte bomen vertegenwoordigen een waarde van circa 2,6 miljoen euro. We verwachten deze waarde in de vorm van groen volledig terug te brengen in het Zuidasdok projectgebied. Mocht dit niet lukken, storten we de resterende waarde in het herplantfonds Zuidas, waarmee groen in Zuidas wordt gefinancierd.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
7 november 2018 | 09:35

Fred

Stad genoten, we worden allemaal voor de gek gehouden door dit zeer zwakke college in Amsterdam ,ze pretenderen van groen te houden , maar nee dus ,omleggen en maar bouwen en bouwen voor asiel zoekers en de eigen bewoners kunnen weg zakken, zelf wonen zij in een bunker en daar zie je nooit groen
Helaas nog drie jaar zitten we met deze armoe

Schrijf een reactie
1
+1
'
5 november 2018 | 12:48

Anna

Dit terwijl de burgomeester van Amsterdam GroenLinks achtergrond heeft. Betondorp nr 2 is de nieuwe naam van Amsterdamse Zuidas. Dit valt niet goed te praten!

Schrijf een reactie
+1
'
30 oktober 2018 | 21:22

Suz

💔 Mijn hart breekt… prestigeprojecten en grijs over de rug van het groen. RIP mooi taluut, fijne bomen, stuiken flora en fauna langs de A10.
🌳🌳🌳🌾🌱Bedankt voor…
… het tegenhouden van de harde regen en wind;
… het verzachten van de ondraaglijke geluiden en prikkels van de A10 en de vliegtuigen;
… de heerlijke bramen op het taluut;
… de fijne wandelingen over het olifantenpad, waardoor ik me met mijn viervoeters een paar keer per dag buiten de stad waande;
… de prachtige vogels die je een veilig plekje bood;
… het Ooohh moment van vele fietsers en wandelaars die passeerden;
… het gevoel dat je buiten de stad woont in een mooie groene omgeving;
… voor het huisvesten van de ijsvogels;
… het rustgevende gesuis van je blaadjes.
Hartelijk dank voor het fijne met de seizoenen mee kleurende uitzicht, en dat je het wonen in Amsterdam dragelijk hebt gemaakt. Je was een parel binnen de ring, helaas hebben daar nog weinig mensen oog en hart voor 🌳🌿🌾🍁🍃🍂Amsterdam wordt te grijs… Ik vertrek, weg van de snelweg! En hoop ondertussen op een wonder.

Schrijf een reactie
5
+1
'
26 oktober 2018 | 12:20

Bart

Dramatisch voor ons buurtje (lees Woonark bewoners Jachthavenweg IJsbaanpad). We zullen jaren in de bouwwerkzaamheden moeten wonen. Ik begrijp goed dat de uitbreiding van de snelweg van belang is, maar het moet wel wat opleveren voor de buurt. En dat lees ik nergens. De informatie voorziening kan bv verbetert worden. Geef nou eens een artist impression wat het voor het voor onze buurt gaat betekenen. Bv. Hoe gaat het viaduct er straks uit zien vanaf onze kant, de noord kant van het snelweg complex, cq Schinkel/ Nieuwe Meer. Dan kunnen we ons een beetje voorbereiden en wellicht meedenken. Het hele plan heeft nml. zeer grote impact op ons welzijn. Ook moet er nagedacht worden hoe het werk verkeer door ons buurtje heen moet, wegen zijn niet goed genoeg voor veel zware vrachtwagens, dus ik stel voor om al het werkverkeer via de zuidkant te laten lopen en/of het water.

Schrijf een reactie
+1
'
2 november 2018 | 13:24

Cherie | Amsterdam Zuidas

@Bart
Het ontwerpproces is nog volop gaande, we hebben nog geen uitgewerkte vormgevingstekeningen van deze locatie. Wel een bovenaanzicht dat we u kunnen mailen.
Alle transport zal via de Jachthavenweg naar het zuiden rijden.
Voor wat betreft de informatievoorziening, we hebben regelmatig overleg met de Vereniging Woonschepen Zuid, die de belangen behartigen van de woonbootbewoners in Amsterdam Zuid. Het laatste overleg was op 22 oktober jl. Mocht u graag persoonlijk contact willen, dan horen wij dit graag. U kunt ons bellen 0800 5065 of mailen contact@zuidas.nl.

Schrijf een reactie
+1
'
30 oktober 2018 | 21:20

Suz

💔 Mijn hart breekt… prestigeprojecten en grijs over de rug van het groen. RIP mooi taluut, fijne bomen, stuiken flora en fauna langs de A10.
🌳🌳🌳🌾🌱Bedankt voor…
… het tegenhouden van de harde regen en wind;
… het verzachten van de ondraaglijke geluiden en prikkels van de A10 en de vliegtuigen;
… de heerlijke bramen op het taluut;
… de fijne wandelingen over het olifantenpad, waardoor ik me met mijn viervoeters een paar keer per dag buiten de stad waande;
… de prachtige vogels die je een veilig plekje bood;
… het Ooohh moment van vele fietsers en wandelaars die passeerden;
… het gevoel dat je buiten de stad woont in een mooie groene omgeving;
… voor het huisvesten van de ijsvogels;
… het rustgevende gesuis van je blaadjes.
Hartelijk dank voor het fijne met de seizoenen mee kleurende uitzicht vanuit onze ark, en dat je het wonen in Amsterdam dragelijk hebt gemaakt. Je was een parel binnen de ring, helaas hebben daar nog weinig mensen oog en hart voor 🌳🌿🌾🍁🍃🍂Amsterdam wordt te grijs… Ik vertrek! En hoop ondertussen op een wonder.

Schrijf een reactie
+1
'
28 oktober 2018 | 11:39

Mari

@Bart
Bouwdrift van investeerders en gemeente kent geen grens! Helaas! Waakzaamheid is geboden. Procedures en vergunningaanvragen nauwlettend volgen en bezwaar maken met bewoners.
Gemeente heeft geen boodschap aan omwonenden. Dat zie je nu ook gebeuren met de hoge toren van 75 meter die Kroonenberg op de hoek Buitenveldertselaan wil gaan bouwen. Pal onder de aanvliegroute Schiphol. Stadsdeelcie was niet op de hoogte, DB Zuid had alles al in kannen en kruiken voorbereid. Men behandelt deze vergunning al heeft het de status van een dakkapel of haringkar.
Terwijl het om een giga project gaat; 75 meter plomp neerzetten in Buitenveldert. En allemaal app.van 50m2 voor vrije sector hoge huren ten behoeve van expats.
Zo rollen wij hier in Zuid

Schrijf een reactie
+1
'
26 oktober 2018 | 15:06

Kim | Amsterdam Zuidas

@Bart
We hebben wat navraag te doen om een juist antwoord te formuleren. Dat kost wat tijd en reageren na het weekend.

Schrijf een reactie
+1
'
25 oktober 2018 | 10:17

j.p.jongkind

Opnieuw een verhaal van mensen die kale mensen een kam proberen te verkopen, bomen zijn in slechte staat en het moet gebeuren voor het Zuidas dok. Onderzoek naar gevolgen zoals bv. over onze gezondheid zijn niet gedaan en gebeurt allemaal in het kader van de crisis en herstelwet. Hoezo klimaat zorgen!!!!!!!

Schrijf een reactie
+1
'
31 oktober 2018 | 12:52

Farah

Ik begrijp niet dat zo een plan is goedgekeurd terwijl er steeds minder groen overblijft in Amsterdam en omgeving. En natuurlijk zullen jullie van de Zuidas je werk moeten doen en eea maar goedpraten maar het is niet goed te praten; denk aan de gezondheidsgevolgen op langere termijn voor menigeen die hier woont/gaat wonen; het is al een betonnen omgeving en erg lelijk de hele zuidas. Hoezo mooi mega prestige project. En omdat de economie goed draait moeten we maar weer geld gaan uitgeven aan een zinloos project. Besteed het geld uit aan de bomen die gezond gemaakt dienen te worden; de bomen zijn onze longen en houden de troep zoveel mogelijk al weg wat er allemaal wordt ingeademd. Er is totaal geen respect meer voor de natuur. Wat zeer triest is om te zien. Normaliter reageer ik niet op allerlei projecten maar dit raakt mij wel zeer om te lezen dat er zoveel bomen opgeofferd dienen te worden alsof zij geen bestaan mogen hebben voor nog meer beton shit!!

Schrijf een reactie
+1
'
25 oktober 2018 | 16:29

Cherie | Amsterdam Zuidas

@j.p.jongkind
Er is zeker onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Hierbij baseren we ons op onderzoek van het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM): het effect van vegetatie op de luchtkwaliteit. In dit rapport komt het RIVM tot de conclusie dat door bomen en planten in een stad de luchtkwaliteit niet significant verbetert en zelfs kan verslechteren. Enerzijds zorgen bomen namelijk voor verlaging van de windsnelheid waardoor bijvoorbeeld de concentraties van alle stoffen die door het verkeer worden uitgestoten omhoog gaat. Anderzijds kan de aanwezigheid bomen en planten in een groot gebied de achtergrondconcentraties van stikstofdioxide en fijnstof positief beïnvloeden, maar dit effect is zeer beperkt – in de orde van een half procent tot mogelijk enkele procenten bij grootschalige extra inzet van vegetatie.
In de eindsituatie zal het ondergronds brengen van een deel van de A10 Zuid ook bijdragen aan de vermindering van geluidbelasting en verbetering van luchtkwaliteit en leefbaarheid in het centrumgebied van Zuidas.

Schrijf een reactie
+1
'
25 oktober 2018 | 08:57

Mw. Man

Eer er weer een beetje groen staat, zijn de meeste veertigers van nu al dood en begraven. Groen is wel zo’n beetje het laatste waar de heren projectontwikkelaars/architecten zich druk om maken. Zij wonen hier namelijk niet. Er komt straks alleen maar een toename van longpatienten, astmatische kinderen en kanker. Ik zou alvast daar maar eens een fonds voor oprichten……….

Schrijf een reactie
+1
'
29 oktober 2018 | 09:08

Mari

Het is echt een kunst om alles wat krom is weer recht te praten :-/

Schrijf een reactie
+1
'
25 oktober 2018 | 16:27

Cherie | Amsterdam Zuidas

@Mw. Man
We beseffen goed dat in Zuidas, net zoals in elk stedelijk gebied, groen essentieel is voor de kwaliteit van wonen, werken en leven. Er is dus zeker aandacht voor groen. We halen niet alleen groen weg om het na oplevering weer terug te planten, ook in de tussentijd wordt Zuidas vergroend. In het ‘Plan voor een groene Zuidas’ staat hoe we Zuidas optimaal kunnen vergroenen, nu, in de nabije en de iets verdere toekomst. Lees hier meer: https://zuidas.nl/blog/2018/fors-investeren-in-een-groene-zuidas/

Schrijf een reactie
+1