Zuidasdok

Eerste bomenkap voor Zuidasdok nadert

De bouw van Zuidasdok werpt zijn schaduw nu echt vooruit. Op 19 februari start de kap van de eerste bomen, circa 630 stuks. Voor Zuidasdok worden in totaal circa 14.400 bomen geveld.

Langs de A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, verdwijnen alle bomen om ruimte te maken voor de verbreding en het deels ondergronds brengen van de rijksweg. Ook verwijderen we de bomen in de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Deze knooppunten gaan we opnieuw inrichten. Volgens de planning is Zuidasdok in 2028 klaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer ZuidPlus.

Voetgangerstunnel

We beginnen op 19 februari in de buurt van het kantoor EY (voorheen Ernst & Young). Tussen de A10 en het spoor halen we daar de bomen weg om ruimte te maken voor de bouw van een fiets- en voetgangerstunnel. Die verbindt Spoorslag (het pad ten noorden Sportpark Goed Genoeg) met het Beatrixpark.

Brittenpassage

Een week later, vanaf 26 februari, gaan we kappen aan de noordzijde van de Arnold Schönberglaan. Hier richten we een bouwterrein in om de Brittenpassage te kunnen bouwen. De Brittenpassage wordt de extra passage in het vernieuwde station Amsterdam Zuid. In de Eduard van Beinumstraat verdwijnen zeven bomen, om ruimte maken voor de sloop van de parkeergarage. Wat weer nodig is om ruimte te maken voor de noordelijke tunnel va Zuidasdok. De kap van deze bomen en de sloop van de garage gebeurt niet door ZuidPlus, maar door aannemer J.P. van Eesteren die ook werkt aan de renovatie van 2Amsterdam.

Foto bij undefined
Locatie bomenkap bij de Arnold Schönberglaan

Kappen op het laatste moment

Omdat op deze drie locaties de eerste werkzaamheden plaatsvinden voor Zuidasdok kappen we hier ook het eerst. Zo zullen we de kap steeds aanpakken: bomen pas weghalen wanneer het echt nodig is. Daarbij houden we uiteraard rekening met het broedseizoen. Dan mag er in principe geen kap plaatsvinden.

Tweede leven

We willen een deel van het hout van de bomen graag een tweede leven geven. Bijvoorbeeld door er bankjes, vogelhuisjes of andere handige of mooie objecten van te maken. In hoeverre dat lukt hangt af van de ‘oogst’. Bij de inventarisatie van de te kappen bomen in het projectgebied zijn alle bomen met een diameter vanaf 8 centimeter meegeteld. Op de taluds (de schuine hellingen) en in de middenberm van de A10 Zuid staan veel bomen met een geringe diameter. Het is dus even afwachten wat er van de gekapte bomen te maken valt. Heeft u een goed idee voor een nieuwe bestemming van het hout, laat het in een reactie hieronder weten.

Groen komt terug

Na oplevering van Zuidasdok brengen we zoveel mogelijk groen terug, niet in dezelfde hoeveelheid, maar wel van betere kwaliteit. We gaan dus niet voor zoveel mogelijk, maar voor zo waardevol mogelijk groen. Afhankelijk van het type en de stamdikte komen er circa 2.500 tot 4.000 bomen terug in het projectgebied. Daarnaast komt andere beplanting, met een grote diversiteit om de ecologie in het gebied te versterken.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

100%Nuttig
14 van de 14 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
14 februari 2018 | 22:46

H.A.S. Johanns

Wat wèèr opvalt is dat er met gèèn woord word gesproken over eventueel ‘n mogelijkheid van herplaatsen van bomen naar b.v. Richting de Gaaspertunnel gebied ( vanaf Weesp tot aan de Amstel zou aardig wat van deze bomen ‘n plaat hebben kunnen krijgen .
Dat dit meer geld kost is duidelijk .
Maar het gat dat nu voor vele jaren gekreërd wordt door minder zuurstof reinigers , en het verhogen van de Fijnstof gehalte in deze omgeving voor vele jaren is dat gewenst ?
Het is een van de vuilste gebieden waar je nu dan ook nog eens ‘n kaalslag toepast ,
De huidige generatie maakt het herstel niet meer mee dat het weer in evenwicht is hersteld op de norm van vandaag .
Het is : Dag bomen , Dag menig Mens ( door stoflongen ) , Dag vogels .
Kap blijkt nog steeds makkelijk & goedkoop dat is ‘n gemiste kans .

Schrijf een reactie
4
+1