Zuidasdok

Eerste bomenkap voor Zuidasdok nadert

De bouw van Zuidasdok werpt zijn schaduw nu echt vooruit. Op 19 februari start de kap van de eerste bomen, circa 630 stuks. Voor Zuidasdok worden in totaal circa 14.400 bomen geveld.

Langs de A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, verdwijnen alle bomen om ruimte te maken voor de verbreding en het deels ondergronds brengen van de rijksweg. Ook verwijderen we de bomen in de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Deze knooppunten gaan we opnieuw inrichten. Volgens de planning is Zuidasdok in 2028 klaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer ZuidPlus.

Voetgangerstunnel

We beginnen op 19 februari in de buurt van het kantoor EY (voorheen Ernst & Young). Tussen de A10 en het spoor halen we daar de bomen weg om ruimte te maken voor de bouw van een fiets- en voetgangerstunnel. Die verbindt Spoorslag (het pad ten noorden Sportpark Goed Genoeg) met het Beatrixpark.

Brittenpassage

Een week later, vanaf 26 februari, gaan we kappen aan de noordzijde van de Arnold Schönberglaan. Hier richten we een bouwterrein in om de Brittenpassage te kunnen bouwen. De Brittenpassage wordt de extra passage in het vernieuwde station Amsterdam Zuid. In de Eduard van Beinumstraat verdwijnen zeven bomen, om ruimte maken voor de sloop van de parkeergarage. Wat weer nodig is om ruimte te maken voor de noordelijke tunnel va Zuidasdok. De kap van deze bomen en de sloop van de garage gebeurt niet door ZuidPlus, maar door aannemer J.P. van Eesteren die ook werkt aan de renovatie van 2Amsterdam.

Foto bij undefined
Locatie bomenkap bij de Arnold Schönberglaan

Kappen op het laatste moment

Omdat op deze drie locaties de eerste werkzaamheden plaatsvinden voor Zuidasdok kappen we hier ook het eerst. Zo zullen we de kap steeds aanpakken: bomen pas weghalen wanneer het echt nodig is. Daarbij houden we uiteraard rekening met het broedseizoen. Dan mag er in principe geen kap plaatsvinden.

Tweede leven

We willen een deel van het hout van de bomen graag een tweede leven geven. Bijvoorbeeld door er bankjes, vogelhuisjes of andere handige of mooie objecten van te maken. In hoeverre dat lukt hangt af van de ‘oogst’. Bij de inventarisatie van de te kappen bomen in het projectgebied zijn alle bomen met een diameter vanaf 8 centimeter meegeteld. Op de taluds (de schuine hellingen) en in de middenberm van de A10 Zuid staan veel bomen met een geringe diameter. Het is dus even afwachten wat er van de gekapte bomen te maken valt. Heeft u een goed idee voor een nieuwe bestemming van het hout, laat het in een reactie hieronder weten.

Groen komt terug

Na oplevering van Zuidasdok brengen we zoveel mogelijk groen terug, niet in dezelfde hoeveelheid, maar wel van betere kwaliteit. We gaan dus niet voor zoveel mogelijk, maar voor zo waardevol mogelijk groen. Afhankelijk van het type en de stamdikte komen er circa 2.500 tot 4.000 bomen terug in het projectgebied. Daarnaast komt andere beplanting, met een grote diversiteit om de ecologie in het gebied te versterken.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

94%Nuttig
17 van de 18 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
28 maart 2018 | 13:08

Heleen

Grappige opmerking Mischa: “er is nog nooit zoveel groen geweest in Nederland sinds het midden van de 18de eeuw!” Ik kan je verzekeren dat er ook nog nooit zoveel auto’s rondrijden en vliegtuigen vliegen als nu sinds de 18e eeuw.
De luchtkwaliteit is in Nederland, en zeker in de randstad, al niet best, dan is het ronduit onverstandig om groen te blijven kappen ten gunste van economische activiteiten. Bomen zuiveren, als je ze kapt houdt dat op. (Zie ook: https://www.atlasleefomgeving.nl/check-je-plek). Als je de leefomgeving niet gezond wilt houden hebben economische activiteiten tenslotte uiteindelijk ook geen zin meer. Projectstrategieën zijn zelden gericht op lange termijn welzijn van bewoners, maar ik lees graag waar het tegendeel te vinden is.

Schrijf een reactie
+1
'
21 februari 2018 | 14:55

Heleen

OK, ik zie het nu zelf: circa 14.400 bomen worden gekapt!!!
En pas na oplevering wordt er groen herplant. Klopt dat? Dat is dus NA 20128? Over 10 jaar?
Wie heeft dit in godsnaam goedgekeurd?
En wie kan mij uitleggen wat met de volgende tekst nu bedoeld wordt:
“Na oplevering van Zuidasdok brengen we zoveel mogelijk groen terug,…” en in de volgende zin “We gaan dus niet voor zoveel mogelijk…”

Schrijf een reactie
5
+1
'
26 maart 2018 | 19:11

Mischa

Heleen, er is nog nooit zoveel groen geweest in Nederland sinds het midden van de 18de eeuw! Ik kan me voorstellen dat de optie verplaatsen zeker is bekeken, en dat niet het kostenaspect de doorslag heeft gegeven, maar de hinder voor de omgeving. Een operatie om het gross van alle bomen over te brengen naar (bv) de Gaasperdammerweg zou een onrealistische beslag op het stedelijk wegennet hebben gelegd. Ik neem aan dat het project nu al bomen aan het inkopen is om gedurende het project te planten zodat meteen volwaardig groen terugkeert in de omgeving. Wacht het anders even af, of verdiep je in de projectstrategiën om je een gesubstantieerde mening te bezorgen.

Schrijf een reactie
+1
'
28 februari 2018 | 00:14

Rd

Helemaal eens met Heleen hierboven.
Dit is niet alleen hier maar momenteel in heel Nederland aan het gebeuren. Er wordt belachelijk veel gekapt en er komt nog niet eens een kwart voor terug. Armoe troef.

Schrijf een reactie
+1
'
21 februari 2018 | 14:47

Heleen

Ik lees dat er 2.500 tot 4.000 bomen terugkomen (ik begrijp de toevoeging ‘afhankelijk van het type en de stamdikte’ niet) maar er minder terugkomen dan er gekapt worden. kan iemand mij zeggen hoeveel er gekapt worden?

Schrijf een reactie
3
+1
'
19 februari 2018 | 13:02

Jan Achten

Ga eens praten met de houtzagerij van het Amsterdamse Bos. Die moet vaak kappen als door groei bomen te dicht op elkaar komen te staan. De gekapte bomen worden zoveel mogelijk aangewend voor hergebruik in het Bos. De houtzagerij zal ongetwijfeld bruikbare suggesties hebben.

Schrijf een reactie
1
+1
'
19 februari 2018 | 16:43

Kim | Amsterdam Zuidas

@Jan, bedankt voor de tip! Ik geef het door, mooi initiatief.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Kim
'
19 februari 2018 | 11:41

Nico Jansen

Nico Jansen
Mocht er bruikbaar plankenhout gezaagd worden van dikke stammen houd Vereniging De Oeverlanden Blijven zich aanbevolen om dit te verwerken tot banken en picnictafels in ons gebied Oeverlanden, maar evt ook daarbuiten.
Overigens is herplant waar dit mogelijk is natuurlijk te verkiezen boven kap, ook om na einde bouw snel een goed boombestand te hebben.
Groet, Nico Jansen
E-mail: bestuur@oeverlanden.nl

Schrijf een reactie
1
+1
'
19 februari 2018 | 16:45

Kim | Amsterdam Zuidas

@Nico, bedankt voor deze tip! ik geef ‘m door aan de projectmanagers. We zullen herplanten waar mogelijk.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Kim
'
14 februari 2018 | 22:46

H.A.S. Johanns

Wat wèèr opvalt is dat er met gèèn woord word gesproken over eventueel ‘n mogelijkheid van herplaatsen van bomen naar b.v. Richting de Gaaspertunnel gebied ( vanaf Weesp tot aan de Amstel zou aardig wat van deze bomen ‘n plaat hebben kunnen krijgen .
Dat dit meer geld kost is duidelijk .
Maar het gat dat nu voor vele jaren gekreërd wordt door minder zuurstof reinigers , en het verhogen van de Fijnstof gehalte in deze omgeving voor vele jaren is dat gewenst ?
Het is een van de vuilste gebieden waar je nu dan ook nog eens ‘n kaalslag toepast ,
De huidige generatie maakt het herstel niet meer mee dat het weer in evenwicht is hersteld op de norm van vandaag .
Het is : Dag bomen , Dag menig Mens ( door stoflongen ) , Dag vogels .
Kap blijkt nog steeds makkelijk & goedkoop dat is ‘n gemiste kans .

Schrijf een reactie
7
+1
'
19 februari 2018 | 10:05

Florian Eckardt

dit paviljoen hebben wij gerealiseerd in het Amstelpark, zie https://vimeo.com/158944671
met gerooide iepen en douglas van de grachtengordel. Hoe leuk zou het zijn om dit op de Zuidas te herhalen!

Schrijf een reactie
+1