skip to main content
Streets of the World: Amsterdam, tussen Lhasa en Nassau

Vanaf 7 maart 2019 zijn straatbeelden te bewonderen van 195 hoofdsteden, over een lengte van 230 meter. Fotograaf Jeroen Swolfs bereisde zeven jaar lang alle hoofdsteden van de wereld, om het leven op straat te fotograferen. Het resultaat is een ontroerende en humoristische, verbijsterende en herkenbare, hartverwarmende en hartverscheurende collectie. Swolfs dwingt je te beseffen in wat voor prachtige en tegelijkertijd krankzinnige wereld we leven. Uiteraard legde hij ook Amsterdam vast. Aan de Arnold Schönberglaan hangt onze stad tussen de hoofdsteden Lhasa (Tibet) en Nassau (Bahama’s) in.

Amsterdam hangt, daarachter wordt gewerkt aan een dakdeel voor de Brittenpassage
Marcel Steinbach

Meer dan compenseren

Terwijl wij bouwen aan de Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder het straks geheel vernieuwde station Amsterdam Zuid, dient de schutting die het werkterrein afzet de komende anderhalf jaar als expositieruimte. Het project is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Amsterdam Zuidas, Hello Zuidas en bouwcombinatie ZuidPlus. We weten dat de bouw van de passage overlast geeft, maar denken dat we die meer dan compenseren met ‘Streets of the World’.

Straat aangepast

Om te zorgen dat u de expositie rustig kunt bekijken, hebben we de straat aangepast. Het hele gebied is tot woonerf verklaard. De afgelopen week is misschien wel het langste zebrapad ter wereld op het wegdek gekalkt. Auto’s mogen alleen stapvoets rijden. Verder hebben we een deel van de parkeervakken opgeheven. Op de plek van de opgeheven parkeervakken komen nog bankjes en plantenbakken. Na de officiële opening op 7 maart (die besloten is) gaan we ook nog fietsparkeerplekken verwijderen. Er is genoeg plek in de drie ondergrondse stallingen bij het station, zoals in de stalling onder het Mahlerplein, pal naast de tentoonstelling.

Informatie over Zuidasdok

Als u toch gaat kijken, loop dan ook even langs de informatie die we gaan aanbrengen op de bouwschutting direct als u het station uitkomt en langs de Parnassusweg.

Geef uw mening

Menno Oost Indië

Leuk idee. Het feit dat het een erf is wil niet zeggen dat voetgangers voorrang hebben op fietsers en auto's. Ze hebben allemaal evenveel rechten. Op het "zebrapad" zouden ze wel voorrang hebben, als dit een legaal zebrapad zou zijn. Een zebrapad dient om aan de overkant van de weg te komen. De oversteek dient daarbij zo kort mogelijk te zijn. Daar is hier niet echt sprake van. Voor de liefhebbers: uitvoeringsvoorschriften BABW: op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h. Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Je hebt helemaal gelijk Menno, dit is geen officieel zebrapad volgens de uitvoeringsvoorschriften. We hebben op een bijzondere manier willen benadrukken dat het verkeer ruimte moet geven aan de wandelaars die de tentoonstelling van enige afstand willen bekijken.

Peter Wessels

Zuidas-ART PRIMA

jeannetta

fantastisch