skip to main content

Iedereen die geregeld vanaf station Amsterdam Zuid de trein of metro neemt, weet dat het in de spitsuren druk is. De hoofdentree – de Minervapassage geheten – is aan de kant van het Mahlerplein smal: ongeveer de helft van die aan de kant van het Zuidplein.

De A10 opzij

In het weekend van 25 en 26 mei, toen de A10 toch al was afgesloten vanwege het werk aan een nieuwe stationspassage, hees bouwcombinatie ZuidPlus tunnelelementen voor een extra uitgang op hun plek: naast de al bestaande uitgang aan het Mahlerplein. Een ingrijpende klus omdat hiervoor de A10 helemaal moest worden afgraven. In de afgelopen weken zijn de verschillende delen aan elkaar gekoppeld en is de tunnel bestraat, geschilderd, zijn installaties opgehangen en zijn een rolhek en bewegwijzering aangebracht. Het tunneltje naar het Mahlerplein is 5 meter breed. Daar is nu een in/uitgang van 6 meter bij gekomen.

De verbrede uitgang bestaat feitelijk uit twee tunneltjes die tegen elkaar aan liggen.

Tussenmuur

De nu verbrede uitgang bestaat feitelijk uit twee tunneltjes die tegen elkaar aan liggen. Wandel je vanuit het station naar de uitgang dan zie je dus een tussenwand. Die wand weghalen zodat een grote uitgang ontstaat, betekent constructief nogal wat. Op het dak van de tunnel ligt immers een grote hoeveelheid grond en rijden elk uur zo’n 8.000 auto’s. De dubbele tunnel is daarom niet meer dan een tussentijdse verbetering. Onderdeel van het project Zuidasdok is een veel omvangrijkere verbreding van de Minervapassage. Die wordt uiteindelijk maar liefst 40 meter breed, ongeveer net zo breed als het Zuidplein. Maar dat duurt nog even.

Geef uw mening

Bert

Ben benieuwd naar de oplossing van het maximaliseren van de tunnelbuizen. Heb ervaring met het tegen mensen stromen oplopen elders.

dick

Zolang de rest van de zuidasdok bouw stil ligt hebben we een hoop overlast gehad voor dit tunneltje en is het een heel duur tunneltje geworden. Nu maar hopen dat Zuidplus en de opdrachtgevers weer snel met elkaar om de tafel gaan.

Mark

Is het misschien slim om nu beide tunnels aan te duiden als een ingang en uitgang? Dat zou de doorstroom kunnen verbeteren en voorkomen dat mensen (verdiept in hun smartphone) tegen elkaar aanlopen.

Ton

In de ochtendspits lijkt mij dit geen effectieve maatregel. Ongetwijfeld zal het overgrote deel van de mensen richting het plein lopen. Je wil dan beide tunnels daarvoor benutten.

Kim | Amsterdam Zuidas

@Mark, Het is wat hé, die 'smombies'. We herkennen je verhaal. We wachten eerst af hoe de stroom zich nu gaat ontwikkelen. Dank voor je suggestie!