Station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en hard op weg het een na grootste station van Amsterdam te worden. Om de huidige en toenemende reizigersaantallen op te vangen, breiden we het station uit. Het station ligt nu nog ingeklemd tussen de rijbanen van de A10 Zuid, maar als deze straks ondergronds gaan, ontstaat ruimte.
Maak een virtuele wandeling door het nieuwe station
Comfortabele overstap
Een hoogwaardig openbaar vervoersknooppunt waar trein, metro, tram en bus samenkomen, dat is het vooruitzicht voor station Amsterdam Zuid. Al het openbaar vervoer bevindt zich straks op korte afstand van elkaar. Dit zorgt voor een snelle en comfortabele overstap. De metro’s van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) en de trams van de Amstellijn krijgen hier hun begin- en eindpunt. Naast de gewone treinen doen mogelijk ook internationale treinen het station in de toekomst aan. Aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid is ruimte gereserveerd voor een extra perron en een vijfde en zesde spoor.
Twee entrees
Net buiten het station bevinden zich straks de tram- en bushaltes, de taxi’s en de kiss&ride zone waar reizigers worden opgehaald en weggebracht. We verbreden de huidige stationsentree, de Minervapassage, en er komt een tweede entree bij, de Brittenpassage. De stationsomgeving krijgt een breed aanbod van winkels en voorzieningen.
Ruimte voor kwaliteit
Doordat we de A10 Zuid in het hart van Zuidas ondergronds brengen, komt maar liefst 120.000 m2 aan ruimte vrij, vergelijkbaar met 24 voetbalvelden. De openbare ruimte rondom het station krijgt een nieuwe inrichting met pleinen en wandel- en fietsroutes. Daarbij is veel aandacht voor groen. Het ondergronds brengen van de snelweg verbetert de luchtkwaliteit in het centrumgebied van Zuidas en zorgt voor minder geluidsoverlast.
Bekijk de werkzaamheden in 2024 en 2025
2024:
De belangrijkste werkzaamheden zijn de bouw van het dak van de nieuwe stationspassage - de Brittenpassage - en het inschuiven van een dakdeel voor de bestaande Minervapassage. Bekijk de visual van fase 1 (pdf)
2024 - 2025:
Ruwbouw van de Brittenpassage, verleggen en op de juiste hoogte brengen van het meest noordelijke metrospoor. Bekijk de visual van fase 2 (pdf)