Hoe zat het ook weer? Aan de Arnold Schönberglaan staat een indrukwekkend groot bouwwerk: het eerste dakdeel van de Brittenpassage. Deze reizigerstunnel wordt een extra onderdoorgang onder de weg en het spoor en een extra toegang tot de perrons van station Amsterdam Zuid. De betonnen plaat die we nu inschuiven heeft dus eigenlijk twee functies: het is het plafond van deze passage en tegelijkertijd het dek waarover treinen rijden. Aanvankelijk zouden we dit werk uitvoeren in het Pinksterweekend, maar door tegenslag is dat toen niet gelukt. De Brittenpassage is onderdeel van het project Zuidasdok. Hoe pakken we het inschuiven aan?
Donderdag 31 oktober
Op donderdag 31 oktober, zijn vanaf 22.00 uur de A4 en A10 Zuid afgesloten, vanaf Badhoevedorp in de richting Utrecht (dat is van west naar oost). De treinen blijven op donderdagavond nog gewoon rijden. Als de laatste trein geweest is, gaan we volop aan de bak, met verschillende teams op verschillende plekken. We graven de A10 Zuid en het spoor af over een lengte van 85 meter. Dat is nodig om het dak naar zijn plek (onder de sporen 2 en 3) te kunnen schuiven. In totaal graven we ca 1.800 kubieke meter zand weg – en vullen die later natuurlijk ook weer aan.
Vrijdag 1 november
Overdag zal zowel het asfalt als de meeste grond van de A10 verwijderd zijn: er is dan een hap uit de weg genomen die 1,5 meter diep is, precies de hoogte waarop het dak komt te liggen. We leggen vervolgens de geleiders aan waarover de plaat naar zijn definitieve plek schuift. De funderingspalen voor deze ‘schuifbaan’ zijn in de weekenden voor de zomer al aangebracht. In de nacht van vrijdag op zaterdag starten we dan met het schuiven.
Zaterdag 2 november
In de ochtend ligt het dakdeel op zijn plek, maar dan zijn we natuurlijk niet klaar. De schuifbanen worden verwijderd en het terugbouwen kan beginnen. Dat betekent dus dat de A10 weer wordt opgebouwd en dat ballast, sporen, en perrons worden teruggeplaatst bovenop en naast het ingeschoven betonnen dak.
Zondag 3 november
Op zondag kunnen de treinen weer rijden, zij het met een beperkte dienstregeling. Spoor 1 is namelijk nog dicht, omdat we onder dit spoor op zondag nog bezig met het terugbrengen van de grond en de fundering, net als voor de A10 die weer op hoogte moet worden gebracht. Dat werk moet rond het middaguur klaar zijn, daarna starten we met het asfalteren van de A10 en het weghalen van alle bouwmaterialen. De sporen 2, 3 en 4 zijn zondag alweer beschikbaar.
Maandag 4 november
De A4 en A10 Zuid zijn voor de ochtendspits weer open en ook de treinen hervatten hun normale dienstregeling.
Live meekijken?
U kunt het inschuiven van het dek live volgen, via de webcam. Maar nog spannender: u kunt er een nachtelijk uitje van maken en het inschuiven ter plaatste bij te wonen. Maandag 7 oktober 2019 volgt meer informatie over dit evenement.
Delen via
Geef uw mening
Het wordt zo te zien nog even hard aan het werk om maandagochtend vijf uur volgens de planning de A10 weer open te hebben. Succes de komende dagen en hopelijk gaat het goed komen.
Volgens mij lopen jullie achterop het schema. De schuif banen zijn nog niet klaar van deze mega klus. 05:30 uur. Zal wel middag worden voor het dek op zijn plaats ligt. Succes met het werk.
kunnen de regiobussen naar station Zuid wel rijden via A10 - station Amstelveenseweg - Boelelaan - Strawinskylaan? Succes met deze grote operatie.
Bedankt Christel. Ja, de regionale bussen rijden die dag gewoon naar Zuidas maar zullen wel drukker zijn dan normaal.
Hoe kan ik inschrijven?
Paul, heb je gezien dat de inschrijving geopend is?
Vanaf volgende week kun je je inschrijven via deze website, waarschijnlijk vanaf maandag of dinsdag. We kondigen de start van de inschrijving aan op de homepage. Je kunt ook even je 06 of mailadres naar contact@zuidas.nl sturen. Dan geven we je een seintje als de inschrijving is gestart.
En de metro? Rijd die dan wel? We weer een staaltje bouwkunst. Ik zou er wel bij willen zijn.
Dag Ton, de metro rijdt gelukkig gewoon door volgens dienstregeling. Volgende week openen we op deze website de inschrijving voor het bijwonen van het schuiven. Maar wees gewaarschuwd, dat gebeurt dus wel midden in de nacht.
Geweldig stukje werk
Ik neem aan dat je de schuifoperatie bedoelt. Wij kijken ernaar uit en iedereen kan live meekijken. Ter plaatse in de nacht (wel even opgeven) of via de webcam.