skip to main content
Een dak inschuiven? Maar Zuidasdok ligt toch stil?

1. Geen auto- en treinverkeer. Waarom?

In de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 november schuiven we een gigantische betonnen gevaarte van 70 bij 15 meter en 2 meter dik dwars door de A10 Zuid en het spoor op zijn plek. Daarvoor graven we de buitenring van de A10 Zuid (van west naar oost) én het spoor over een lengte van 85 meter af. De voorbereidingen beginnen al op donderdagavond 31 oktober vanaf 22.00 uur. De weg is weer open voor de ochtendspits op maandag 4 november. Op zondag 3 november rijden er weer treinen, maar wel beperkt. We hebben drie aaneengesloten dagen nodig om af te graven, in te schuiven en alles terug te brengen naar ‘normaal’.

2. Zouden jullie dat niet met Pinksteren doen?

Klopt. Ook in mei en juni waren er weekendafsluitingen van de A10 Zuid en lag het treinverkeer via station Amsterdam Zuid en RAI stil. Allemaal voorbereidende werkzaamheden om het inschuiven van dakdelen voor de Brittenpassage mogelijk te maken, de toekomstige extra reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. De bedoeling was dat we het lange Pinksterweekend zelf zouden benutten om het dakdeel in te schuiven. Dat bleek niet haalbaar: niet alle noodzakelijke werkzaamheden voor het op zijn plaats leggen van het loodzware (3 miljoen kilo) betonnen dakdeel waren klaar. Dat was erg jammer, omdat het buitendienst stellen van het spoor lang van tevoren moet worden aangevraagd zodat de dienstregeling kan worden aangepast en de reizigers geïnformeerd kunnen worden. Doordat we Pinksteren niet haalden, moesten we op zoek naar een nieuwe datum om het werk af te maken. Dat is gelukt. Maar in plaats van op Tweede Pinksterdag rijden er nu op een werkdag (vrijdag 1 november) geen treinen en is de weg afgesloten. De auto is dus nauwelijks een alternatief. Vandaar dat we u oproepen om elders te werken.

Het eerste dakdeel voor de toekomstige Brittenpassage langs de A10

3. De aannemer was toch weggelopen?

Nou, nee. Het klopt dat het project met tegenslag kampt. Het blijkt nog complexer dan gedacht. Onder meer het maken van een goed en volledig ontwerp voor Zuidasdok blijkt veel meer tijd te kosten dan gedacht. Ook in februari meldden we al vertraging. Het voorlopige ontwerp dat bouwcombinatie ZuidPlus bij ons heeft ingediend, hebben we na grondige bestudering helaas niet kunnen accepteren. ZuidPlus besloot daarop om de eigen organisatie (op kantoor werkten zo’n 400 specialisten) in ieder geval tijdelijk ‘af te bouwen’. Maar twee klussen gaan gewoon door: het maken van het ontwerp én het werk om de capaciteit van het station Zuid zo snel mogelijk te kunnen vergroten, waarvan de bouw van de extra reizigerstunnel onderdeel is. ZuidPlus is dus niet weggelopen, maar concentreert zich nu op deze twee klussen.

4. Waarom is dat ontwerp zo belangrijk?

We willen een integraal ontwerp, omdat dat de enige manier is om te kunnen vaststellen of het ontwerp ook daadwerkelijk maakbaar is. Daarvoor was de herijkingsfase bedoeld, zodat we mogelijke problemen vooraf signaleren en oplossen in plaats van wanneer we buiten al volop bezig zijn. Zuidasdok is een zeer omvangrijk project in een zeer krap en druk gebied. Alles hangt met alles samen (ondertunneling en verbreding van de A10 Zuid, de bouw van het nieuwe station, aanpak van de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer). Dan moeten we ook zorgen dat alles in samenhang wordt ontworpen. We hebben van eerdere grote infrastructuurprojecten geleerd dat je de problemen beter vooraf kunt signaleren en oplossen dan wanneer de boel buiten open ligt. Met een integraal ontwerp zorgen we voor een beheerst bouwproces buiten. Ondanks het ontbreken van een integraal ontwerp zijn we al wel begonnen met de bouw van de Brittenpassage. We hebben grondig onderzocht of deze werkzaamheden al kunnen plaatsvinden voordat het totale integrale ontwerp er ligt. Daar blijken geen belemmeringen voor te zijn.

Artist impression van de toekomstige Brittenpassage

5. Hebben de bestuurders het project dan niet stilgelegd?

Nee. Wel zijn er zorgen. Op 23 juli 2019 stuurden de bestuurlijke opdrachtgevers van Zuidasdok (het Rijk, de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam) een brief aan hun volksvertegenwoordigers. Daarin staat dat het project verdere vertraging oploopt en dat onder leiding van een externe deskundige, hoogleraar Marcel Hertogh, gesprekken plaatsvinden tussen Zuidasdok en ZuidPlus. De brief kondigt bovendien een verkenning aan ‘naar nut en noodzaak van de opgaven’, onder leiding van een zogenoemde gezaghebbende derde. De bedoeling is dat zowel Hertogh als de ‘gezaghebbende derde’ in het eerste kwartaal van 2020 hun bevindingen presenteren. In dezelfde brief staat ook dat door ‘de gezamenlijke opdrachtgevers wel de wens [is] uitgesproken om zo snel mogelijk de capaciteit van station Amsterdam Zuid te verbeteren’. Hiervoor worden dit najaar diverse werkzaamheden rondom station Amsterdam Zuid uitgevoerd. Update: op 30 oktober 2019 verstuurden de bestuurders een brief over de voortgang, plus een halfjaarrapportage Zuidasdok.

6. Het werk aan de extra reizigerstunnel gaat dus door?

Inderdaad. In de nacht van 1 op 2 november schuiven we dus het eerste dakdeel naar zijn plek (u kunt daar bij zijn). Dit betekent dat op 4 november het eerste dakdeel onder het spoor ligt (om precies te zijn onder de sporen 2 en 3). Daarmee is de Brittenpassage nog lang niet klaar. ZuidPlus moet voor de Brittenpassage alleen al meerdere dakdelen bouwen. Dit betekent dat we de komende perioden volop bezig zijn met het bouwen en inschuiven van dakdelen. Ook dan zal er hinder zijn voor reizigers. We informeren u zo snel mogelijk wanneer we wat gaan doen. Overigens werken we niet alleen door aan de Brittenpassage. Achter de schermen gaat het maken van een goed en volledig ontwerp voor Zuidasdok ook gewoon door.

Drie webcams volgen het werk

Geef uw mening

Silly

Interessant en goede communicatie. Volgende keer als ik mensen van Schiphol haal heb ik weer een extra verhaal over Nederlandse ingenieur-kunsten te vertellen!

Marcel

Linkje naar de indrukwekkende timelapse svp!

Mart

https://youtu.be/J-deodA-iRk

Colinda

Komt er nog zo een dekdeel, zo ja wanneer ongeveer.

marcel

huh wordt ingeschoven vanaf de Noordkant zeg je Saskia? het tweede dakdeel zal toch opgebouwd moeten worden, waar moet dat gebeuren dan?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Er volgen er nog wel een paar voordat we de stationspassage kunnen gaan uitgraven. Wanneer precies is nu nog niet duidelijk. Vanaf de zuidkant schuiven we later nog een dak in. De overige dakdelen komen vanaf de noordkant en daarvoor hoeft de A10 niet open gelukkig. Dat scheelt weer.

gerard

waar gaat al dat zand tijdelijk naar toe?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Het zand en puin gaat voor 90 procent naar een depot tussen station Amsterdam Zuid en RAI. De wagens kunnen daar over de afgesloten snelweg heen waardoor ze het verkeer in de stad in ieder geval niet hinderen.

Jan

Een 10 voor de duidelijke uitleg!

Saskia Blaas | Amsterdam Zuidas

Dank je!

Marie-Claire

Nuttig, goede communicatie, helder verhaal Saskia. We blijven natuurlijk wel kritische burgers. :-)

Saskia Blaas | Amsterdam Zuidas

Jullie kritische blik is welkom hoor.

Ma

Dank voor dit bericht

Henk

Euh, Letten jullie wel even op de stikstof uitstoot en de PFAS?

Inge

Als de verkenning 'naar nut en noodzaak' negatief uitpakt, dan gaat de ondertunneling niet door. Dan blijft de A10 liggen, waar hij ligt. Dan kan er toch nooit meer sprake zijn van twee extra sporen? Dan bestaat de verruiming van station Zuid toch alleen nog maar uit het verbeteren van de toegang/de reizigersstromen: Brittenpassage en vergroten van stationshal van de hoofdentree? en het verplaatsen van de metroperrons. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daartoe besloten wordt, met al die bouwplannen in de Zuidas.

Roland Baumgarten

1 voor jullie heldere schrijfstijl.

Piet Broekhuizen

Doe dit regelmatig! Geeft de bewoners en de reizigers en de automobilisten vertrouwen dat het allemaal goed komt. Succes!

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Fijn dat je dit zegt Piet, ik geef het door aan het team.