Artist impression van de nieuwe Brittenpassage, waarvoor in het weekend van 2 en 3 november het eerste deel van het dak op zijn plek werd geschoven.
1. Dit is het eerste dakdeel, hoeveel gaan er nog komen?
Voor het dak van de nieuwe Brittenpassage hebben we inderdaad meerdere dakdelen nodig. In totaal 7 stuks. Deze dekken moeten komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde treinspoor komt. Het is immers de bedoeling dat station Amsterdam Zuid in reizigersaantallen het tweede treinstation van Amsterdam gaat worden. Het eerste dakdeel ligt inmiddels netjes op zijn plek onder de treinsporen 2 en 3.
2. Krijgen we voor elk van de zeven dakdelen zo’n operatie als op 1, 2 en 3 november?
Nee, gelukkig niet, maar ook het inschuiven van de volgende dakdelen gaat voor hinder zorgen. Voor het dakdeel dat we in het eerste weekend van november inschoven, moest een gat van 85 meter lang en anderhalve meter diep worden gegraven in de A10 Zuid. Voor nog twee dakdelen is het nodig om de A10 af te graven. Eén grote voor onder zowel het huidige treinspoor 1 als het toekomstige zesde treinspoor. En een tweede, wat kleiner dak voor het toekomstige vijfde treinspoor. De funderingspalen voor deze twee dakdelen zitten weliswaar al in de grond maar deze moeten nog wapening en beton krijgen en landhoofden om de dakdelen te dragen. Ook hiervoor moeten we het treinverkeer stilleggen en de buitenring van de A10 Zuid afsluiten. Dit zijn de meest ingrijpende operaties. Voor de vier overblijvende dakdelen hoeft de A10 niet open. Die bouwen we of ter plaatse of tussen de metrosporen in. Het inschuiven van deze delen zal wel het trein- en metroverkeer hinderen.
3. Kun je die dakdelen niet over de A10 heen schuiven en dan laten zakken? Of over de A10 heen tillen?
De dakdelen zijn extreem zwaar. Het deel dat we op 2 november inschoven woog 3 miljoen kilo. Dat beperkt de mogelijkheden. Om het gewicht van het dakdeel te kunnen dragen tijdens het schuiven zijn schuifassen nodig met daaronder funderingspalen. Als we het dakdeel over de A10 moeten schuiven dan zouden de palen boven het wegdek moeten uitsteken. Dat gaat dus niet in een snelweg die in gebruik is.
4. De nieuwe stationspassage moet toch ook onder de noordzijde van de A10 door? Hoe kan dat zonder de A10 open te leggen?
Op de plek waar de noordelijke uitgang van de Brittenpassage komt, aan de Eduard van Beinumstraat, ligt onder de A10 de voormalige parkeergarage van Atrium. Van die constructie willen we gebruikmaken om een noordelijke uitgang te maken van de Brittenpassage. Zo voorkomen we dat de A10 binnenring voor een achtste dakdeel moeten afsluiten.
5. Waarom niet in één keer alle dakdelen inschuiven als de A10 toch open ligt?
Enkelen van u keken naar de webcam en dachten ‘dat moet efficiënter kunnen’. Als de A10 toch open ligt, kun je immers net zo goed alle dakdelen in één keer inschuiven. Dat scheelt inderdaad tijd en moeite maar geen hinder. We willen er vanwege de grote verkeershinder geen gewoonte van maken op werkdagen de A10 en het treinspoor af te sluiten. Tussen vrijdag 22 uur en zondag 05 uur liggen 52 werkbare uren waarin alles moet gebeuren: A10 afgraven, treinsporen verwijderen, palen op lengte branden, schuifassen plaatsen, inschuiven, A10 en spoor terugbouwen, asfalteren en eventuele tegenslagen opvangen. Er is simpelweg te weinig tijd en te weinig ruimte voor drie dakdelen tegelijkertijd.
6. Wat is de planning voor de resterende zes dakdelen?
Het opnieuw inschuiven door de A10 vindt op zijn vroegst in 2021 plaats. Komend jaar willen we dakdelen inschuiven vanaf de noordzijde. We verwachten eind dit jaar zekerheid te hebben over de trein- en metrovrije periodes die voor volgend jaar mogelijk zijn. We zijn namelijk afhankelijk van een landelijke planning. Daarbij komt dat het buitendienst nemen van enkele treinsporen en het metrospoor ook nog gelijktijdig moet kunnen. Dan zullen we eerst weer een aantal weekenden hebben waarin we funderingspalen en landhoofden maken voordat we een dakdeel gaan inschuiven vanaf de noordzijde. Dat schuiven zou zo maar na de zomer kunnen zijn. Ga er maar vanuit dat u nog een aantal jaar ‘lol’ aan ons beleeft.
7. Als de dakdelen zijn ingeschoven, wat zijn dan de volgende stappen?
Als de dakdelen op hun plek liggen, kan begonnen worden met het ontgraven van de Brittenpassage en de bouw een volwaardige reizigerstunnel met winkels en voorzieningen zoals u die ook kent van andere vernieuwde stations.
Artikel delen:
Geef uw mening
In Station Zuid ligt een overbodig geworden metrospoor weg te roesten aan een mooi lang perron. Is het een idee om alsnog lijn 25 hier te laten beginnen/eindigen?
Dat wordt lastig Bert. Dat spoor ligt er inderdaad maar als je op het perron staat en in westelijke richting kijkt, dan zul je zien dat het spoor eindigt in zand. Het metrospoor waarover de Amstelveenlijn reed, is deels weggehaald net als de tunnel waar de tram/metro doorheen ging. Op die plek komt de nieuwe stationspassage.
heb gehoord dat de werkzaamheden zijn stilgelegd....
Dag Frans, het klopt dat er nu niet gewerkt wordt. We zoeken met de NS, ProRail en het GVB naar aaneengesloten dagen in 2020 waarin we weer een volgend dek kunnen gaan inschuiven. Hiervoor moeten zowel metro- als treinsporen uit dienst dus goede afstemming is nodig. Het bouwterrein aan de zuidkant van de A10 ligt er nu verlaten bij. Dat komt omdat de volgende dekken vanaf de noordkant worden ingeschoven.
Erg jammer dat de nieuwe tramlijn 25 uit Amstelveen zo ver van zuid af zijn tijdelijke eindpunt krijgt. Dat zal het OV gebruik niet bevorderen van de tram 25. Er was een idee ingediend voor een tijdelijk eindpunt tram 25 op het Gustavmahlerplein. Kan dat worden gedaan? Dat scheelt een heleboel trap lopen en looptijd! Ik ben nu 63 als het projekt af is 73!
Dag Cees, dat tijdelijk eindpunt op het Mahlerplein zit er voorlopig niet in en inderdaad duurt het nog een flinke tijd voor de tram aan de zuidkant van het station zijn halte krijgt. Maak je geen gebruik van de lift bij de Strawinskylaan? Dat maakt de loopafstand nauwelijks korter maar scheelt in ieder geval een trap.
Heel leuk om te lezen Saskia ! Ik lees jouw stukjes met veel plezier. Ik zie veel wisselende berichten over het project en hoop niet dat al die bomen langs de A4 en A10 voor niets zijn weggekapt. Ik vond dat zo erg. Het was een heus natuurgebied langs de oeverlanden waar ook nog eens heel veel fijnstof weggevangen werd.
Dank je wel Martijn. Ik ben het met je eens, dat is ook erg. Laten we hopen dat er snel duidelijkheid komt over het vervolg van het project, ook voor het deel bij de knooppunten. Die duidelijkheid verwachten we in de eerste maanden van het nieuwe jaar.
Beste Saskia. Wat een topproject en je moet beloven dat jij de communicatie blijft doen! Webcams perfect en communicatie prima op orde! ?
Het is lang geleden maar nu word ik toch echt verlegen. Bedankt voor het mooie compliment. Ik geef het door aan mijn collega van ProRail met wie ik dit samen heb gemaakt en aan mijn team. Daar gaan ze zeker blij mee zijn.
"Om de Brittenpassage echt af te maken is bijvoorbeeld de zuidelijke autotunnel nodig". Ik lees steeds meer oproepen en ingezonden stukken om het hele dokproject af te blazen. Begrijp ik dat er dan niet aan te ontkomen is dat in elk geval de zuidelijke tunnel wordt gerealiseerd? Anders zou er wel heel veel beton en asfalt over de balk gesmeten zijn. Om nog maar te zwijgen van de geldverspilling. Is er een risico dat onder het mom van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ook de hele Brittenpassage wordt afgeblazen?
De kans dat de hele Brittenpassage wordt afgeblazen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Veel is nog onduidelijk maar twee dingen zijn heel helder; niemand wil beton, asfalt of geld over de balk smijten en alle opdrachtgevers van Zuidasdok voelen de noodzaak station Zuid uit te breiden en te vernieuwen.
In welk jaar is het nieuwe station uiteindelijk af?
Dat is een goede vraag waar nog geen eenduidig antwoord op te geven is. Om de Brittenpassage echt af te maken is bijvoorbeeld de zuidelijke autotunnel nodig. Waarschijnlijk heb je meegekregen dat er op dit moment gesprekken lopen met de aannemer en tegelijkertijd wordt gekeken naar het project in zijn totaliteit. De uitkomst hiervan verwachten we in de eerste maanden van volgend jaar. Dan kunnen we ook met een nieuwe planning komen.
Zeer lezens- en wetenswaardig, deze uitleg. Het bouwterrein aan de zuidzijde (toekomstig tracé tram 5 en 25 (Amsteltram)) zal dus zeker tot eind 2021 of wellicht later t.b.v. de Brittenpassage in gebruik blijven. Lastig voor passagiers van lijn 25 die zijn eindpunt bij station Zuid zal hebben. Super dat de operatie van het inschuiven van het eerste dek via de webcams kon worden gevolgd!
Klopt Dolf, het gaat echt nog even duren voor we tramhaltes gaan krijgen aan de zuidzijde van het station.
Zeer nuttige informatie! En daarnaast zeer fijn om te horen dat het werk aan de passage (en de rest van het station) gewoon doorgaat ondanks dat het project in zijn geheel stil ligt.
Bedankt Tim!
Nuttige communicatie. Ga hiermee door. Hoe gedetailleerder, hoe beter.
Dank je wel Peter, ondanks alle onzekerheden valt er veel moois te vertellen over dit project.
Saskia, hartelijk dank voor deze duidelijke uiteenzetting van de nog komende werkzaamheden!!
Dank je Henk!