skip to main content
Fietsenstalling Zuidplein vanaf 16 september gesloten

Eerst even over de reden van de renovatie. Kun je daar iets meer over vertellen?

‘De stalling is al jarenlang in gebruik en voldoet daarom niet meer aan de eisen die we vandaag de dag aan stallingen stellen. Door de veroudering aan te pakken zal de stalling in het voorjaar van 2020 wel weer helemaal up-to-date zijn. Zo kunnen bezoekers tegen die tijd ook hier in- en uitchecken met hun ov-chipkaart en kun je dan in één oogopslag zien waar er nog vrije plekken zijn. Dat scheelt weer tijd.’

De fietsenstalling heeft meerdere eigenaren, waardoor hij niet in zijn geheel wordt gerenoveerd. Hoe zit dit?

‘De stalling Zuidplein bestaat uit een oostelijk, een westelijk en een middendeel. Het middendeel is van de gemeente Amsterdam, het oostelijk en westelijk deel huurden we van World Trade Center Amsterdam (WTC). De huurcontracten voor deze twee delen zijn per 31 mei opgezegd en zodoende moesten we deze ruimtes leeg opleveren. Het oostelijk deel zal het WTC nu ombouwen tot een autoparkeergarage en in het westelijk deel realiseert het WTC een afgesloten fietsenstalling, met een kleine 400 plekken. En in het midden gaan wij dus aan de slag.’

Wat gaan jullie precies doen?

‘We richten ons dus op het middendeel van de stalling, waar we de vloeren, wanden en plafonds aanpakken en de installaties vernieuwen. De overkapping boven de ‘tapis roulant’ – een mooi woord voor de rolband – krijgt ook een modernere uitstraling. Daarnaast bouwen we hier een systeem dat signaleert waar en hoeveel stallingsplekken er nog vrij zijn. Hierdoor kunnen fietsers al boven de grond via het fietsverwijssysteem zien in welke stallingen er plek is.’

Heel mooi natuurlijk, maar er komen uiteindelijk wel minder fietsparkeerplekken in de stalling dan voorheen. Levert dat in de toekomst niet een tekort op?

‘Na de verbouwing heeft fietsenstalling Zuidplein inderdaad plek voor circa 1.400 fietsen, terwijl dat er nu iets meer dan 2000 zijn. Dat komt door de komst van de afgesloten fietsenstalling, die in opdracht van het WTC gebouwd wordt, maar ook doordat we meer kwaliteit en ruimte willen realiseren. Aan de andere kant zijn er de afgelopen 3 jaar natuurlijk ook 2 grote fietsenstallingen bijgekomen: Mahlerplein (3.000 plaatsen) en Strawinksylaan (3.750 plaatsen). Daarbij staan er vanuit het project Zuidasdok ook nog 3 fietsenstallingen met in totaal plek voor ongeveer 6.500 fietsen op de planning. Maar deze zijn er nu nog niet, dus zal het – zeker ten tijde van de sluiting van de fietsenstalling aan het Zuidplein – drukker zijn.’

En wat als je dit bericht te laat leest en je fiets nog in de stalling staat op 16 september?

‘Deze mensen kunnen hun fiets nog tot 30 september ophalen uit de stalling. Daarna worden de achtergebleven fietsen verwijderd en naar het Fietsdepot in Westpoort gebracht. Om dit te voorkomen geven we flink veel ruchtbaarheid aan de sluiting en hopelijk halen mensen dus voor die tijd hun fiets op.’

Handig om te weten…

U kunt uw fiets parkeren in de twee andere ruime ondergrondse fietsenstallingen in de buurt: Strawinskylaan en Mahlerplein. De stalling aan de Strawinskylaan krijgt ruimere openingstijden: zondag t/m donderdag van 05.20 tot 01.15 uur en vrijdag en zaterdag van 05.20 tot 01:50 uur.

Geef uw mening

Inge

Waar gaan de OV-fietsen heen?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Inge, de OV-fietsen uit de stalling Zuidplein staan tijdens de verbouwing in de stalling aan de Strawinskylaan.

Frans Nieuwenhuis

LET OP. In de Strawinsky garage zijn op dit moment overdag nog circa 1.800 plekken beschikbaar (van de 3.750 plekken). Als de Zuidpleingarage sluit tijdens de verbouwing (16 sept tot begin 2020) dan zullen er 1.500 à 2.000 fietsen ergens anders moeten worden gestald. Grote kans dat de capaciteit van de Strawinskygarage niet voldoende is.

Frans Nieuwenhuis

Nog even wat extra informatie. Na de renovatie zijn er (nog) 1.400 fietsparkeerplekken over van de oorspronkelijke 2.200 plekken. Dat zijn circa 1.000 openbare plekken en 400 plekken gereserveerd voor OV-fietsen. Dus verlies van 1.200 openbare plekken. Voorheen waren er 2.600 plekken, waarvan 2.200 openbare en 400 gereserveerd voor WTC (in het westelijke gereserveerde gedeelte). In het oostelijk deel komen na de renovatie de 400 gereserveerde WTC plekken.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Klopt Frans, het gaat zeer druk worden in de Strawinkystalling. Voor de mensen die naar het station gaan, verwijzen we ook naar de Mahlerpleinstalling. Daar zijn tot nu toe altijd wel plekken beschikbaar. Auke, de projectmanager die in dit artikel geïnterviewd wordt, houdt de situatie bij het Zuidplein in de gaten en indien nodig worden er extra maatregelen genomen.

Anita

Er is ook de mogelijkheid je fiets te laten repareren. Verhuist deze service tijdelijk? Dat is mij nog niet duidelijk.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Anita, tijdens de verbouwing stopt de reparatieservice. Na de verbouwing komt de fietsenmaker weer terug in de Zuidpleingarage.