Bereikbaarheid Zuidas Ontwikkelt

Het middendeel van de De Boelelaan, wat gaan we er doen?

Zwemmen in de De Boelegracht? Klinkers of asfalt op de De Boelelaan? Minder parkeerplaatsen? Meer bruggetjes? Belangstellenden kwamen op 12 juni 2019 bijeen om te praten over de herinrichting van het middendeel van de De Boelelaan.

Dit middendeel van de De Boelelaan loopt van de Beethovenstraat tot de Parnassusweg/Buitenveldertselaan. Zo’n 80 belangstellenden kwamen om te horen welke ideeën er zijn voor de herinrichting en te vertellen wat zij van belang vinden voor een prettige laan. De avond bestond uit drie delen. Tijdens het eerste deel presenteerden wij onze eerste ideeën en vertelden we aan welke randvoorwaarden de plannen voor herinrichting moeten voldoen. Tijdens het tweede deel gingen aanwezigen in groepjes uiteen om met elkaar te praten, hun mening te geven en ideeën uit te wisselen. Tot slot werden alle standpunten, ervaringen en meningen met iedereen gedeeld.

Parkrand

Uiteraard dacht niet iedereen er hetzelfde over. Over één voorstel leek wel overeenstemming te bestaan: een parkrand langs de De Boelegracht kon op instemming rekenen. Er waren ook vragen. Hoe kan het bijvoorbeeld dat de linden aan de zuidkant zoveel kleiner zijn dan die aan de noordkant, ondanks hun respectabele leeftijd van 50 jaar? En natuurlijk kwam het aantal parkeerplaatsen ter sprake. Sinds de Noord/Zuidlijn is de parkeerdruk toegenomen, maar in de plannen gaat het aantal parkeerplaatsen omlaag. Hoe moet dat? Ook de verbinding tussen Buitenveldert en Zuidas kwam aan de orde. Moeten er meer bruggen komen of juist niet? En oversteekplaatsen? Zou het niet beter zijn dit deel van de De Boelelaan te voorzien van klinkers in plaats van asfalt, om zo snelheidsduivels tegen te gaan?

Het deel van de De Boelelaan dat we opnieuw gaan inrichten
Het deel van de De Boelelaan dat we opnieuw gaan inrichten Foto: Marcel Steinbach

Wandelpaden

Veel aanwezigen pleitten ervoor de ruimte langs de De Boelegracht in te richten als een prettige plek voor iedereen. Met een steiger om te vissen, een plekje voor de honden en bankjes. Er was ook een pleidooi voor schoon water in de gracht, zodat daar op warme dagen in gezwommen kan worden. Wandelpaden kwamen eveneens ter sprake. Hiervoor organiseren we dit najaar een aparte bijeenkomst. Dan gaan mensen die geïnteresseerd zijn samen met onze ontwerpers aan de slag om van de parkrand iets moois te maken.

Hoe nu verder?

Op basis van alle voorstellen en ideeën gaan we de plannen voor een nieuwe inrichting van dit deel van de De Boelelaan verder vormgeven. Om te checken of we iets bedenken dat én maakbaar is én dat ervoor zorgt dat u straks tevreden bent, brengen we nu alle informatie bij elkaar: van bewoners, ondernemers, wegbeheerders, kabels- en leidingenbedrijven, bomenexperts etc. We gebruiken de komende weken om te kijken wat gebruikt kan worden voor het uiteindelijke plan. Zoals het er nu uitziet, komt dit plan in augustus ter visie te liggen. Daarna volgt een periode van formele inspraak. Tijdens deze periode organiseren we een bijeenkomst om het plan te presenteren en toe te lichten wat we met de ingebrachte meningen en ideeën hebben gedaan.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

11 juli 2019 | 13:00

Jessica

Je zou het een ook met het ander kunnen combineren. Als ik me niet vergis is de ambitie om de stad vrij van benzine auto’s te stellen, en meer naar elektrische varianten en meer deelautos (denk aan Amber). Waarom maak je van die stroken geen parkeerplaatsen voor die deelkarretjes met op het dak een walhalla voor de bedreigde bij. Desnoods de auto’s ondergronds met groen dak, waar ruimte is voor flora/fauna, bankjes, hondenstroken etc. Zo heb je meerdere vliegen in 1 klap!

Schrijf een reactie
1
+1
18 juli 2019 | 13:04

Lisa | Amsterdam Zuidas

Bedankt voor je reactie. Leuke suggestie van de deelauto’s.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Lisa | Amsterdam Zuidas
1 juli 2019 | 13:28

Jan van Veen

Het aantal parkeerplaatsen dat komt te vervallen over een lengte van 325 meter schat ik in op 130. Waar laten we dat blik. Aan de achterzijde? Daar zullen de bewoners van de hofjes niet blij mee zijn. Klinkers als snelheidsvertraging? Vergeet het maar. Dat klinkt juist zo mooi als je daar met je bolide overheen scheurt. Wie kent nog de kortste snelweg van Nederland. Dat was tussen Rijksmuseum en Concertgebouw. Heerlijk klonk dat als je daar overheen scheurde.

Schrijf een reactie
1
+1
18 juli 2019 | 13:13

Lisa | Amsterdam Zuidas

Klopt dat herinner ik me ook nog, wel lang geleden. Er zijn nog geen concrete plannen over de invulling. Blijf vooral meedenken.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Lisa | Amsterdam Zuidas
1 juli 2019 | 10:33

map de maar

Geen hondenpoepparkje op deze smalle strook groen. Dan lopen en zitten wandelaars in de stank. Er is een groot losloopveld in het Beatrixpark. Het wandelingetje er heen goed voor hondenbaas/bazin en hond.

Schrijf een reactie
2
+1
1 juli 2019 | 07:49

Carola Mans

Leuk idee van die Parkrand. Maar wie gaat dat onderhouden?. De gemeente of stadsdeel doet tegenwoordig niets meer aan onderhoud, dus alles verwildert/verloedert. Zie het tot kniehoogte gerezen onkruid op de Zuidas, tenzij dat inmiddels is aangepakt, want ik ben een tijdje met vakantie geweest.

Schrijf een reactie
3
+1
4 juli 2019 | 15:51

Redactie | Amsterdam Zuidas

Beste Carola,
Dank voor je positieve reactie op het idee om een parkrand aan te leggen. Wij begrijpen je zorg over het beheer. We hebben daar zeker aandacht voor.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Redactie | Amsterdam Zuidas
30 juni 2019 | 11:42

Peter

Vrienden, jullie begrijpen toch wel dat het stads college de Kaarten in de achter kamertjes al geschud zijn !dit college duldt geen tegenspraak en doet er alles aan de bewoners voor de gek te houden en te belasten
Allemaal heel jammer
Peter

Schrijf een reactie
0
+1
30 juni 2019 | 19:34

j.p.jongkind

Hoy Peter je heb volgens mij helemaal gelijk ze lopen een groene kam aan kale mensen te verkopen. Zie b.v. dat ons gekozen stadsdeel niets meer te vertellen hebben en dat alles onder de noemer crisis en herstelwet valt. Hoe belazer je de bewoners in Zuid???

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2019 | 19:14

Mevr. Timmermans

Het gedeelte t.o.v. Zuidwende heel rustig houden. Geen zwemmers en zeker geen barbecuetoestemming. De ouderen willen rust. Wel veel bloemen. En ook een bruggetje naar de overkant voor de veiligheid.

Schrijf een reactie
2
+1
24 juni 2019 | 16:46

MZ

Gaat dit net zo lang duren als de inrichting van de tuintjes? Ik vind het tenenkrommend dat de inrichting van die tuintjes zo lang duurt. De provisorische zandbakken zijn al stuk (te gammel) – een leuke speeltuin hoeft geen 1,5 jaar te duren – daar zijn makkelijk te vinden opties voor (bijv hout met mooie beplanting en hekje tegen honden). In ieder geval 1 van de 3 had makkelijk klaar kunnen zijn :-(. Het is mooi als er wat inspraak is maar het werkt niet heel efficiënt.

Schrijf een reactie
8
+1
24 juni 2019 | 10:43

Inge

Zeer VOOR een parkrand aan de Boelegracht met een plek voor de honden, een omheind losloopveldje zou daar ook goed kunnen lijkt mij. Zo veel veldjes in de buurt maar veel verboden voor honden of aan drukke weg dus te gevaarlijk om honden los te laten.

Schrijf een reactie
1
+1
24 juni 2019 | 10:13

Robert de Haan

Beste mensen van de Zuidas,
Een paar jaar geleden stond er op ontwerpen van een toekomstige De Boelelaan nog een trambaan getekend vanaf eindpunt RAI van lijn 4 tot station Zuid.
Dat zou een ideale verbinding vormen voor de bewoners van de Rivierenbuurt met het hart van de Zuidas én het Zuidstation. Nu moet iedereen weer overstappen van lijn 4 op de metro en dat voor een betrekkelijk korte reis.
Vraag is waarom ook deze ontworpen tramverbinding geschrapt is.
(Hetzelfde geldt voor de vertramming van bus 15 naar Sloterdijk. Alleen de rails op de Parnassusweg ontbreekt nog!).

Schrijf een reactie
6
+1
24 juni 2019 | 13:39

Lisa | Amsterdam Zuidas

Het plan voor deze tramverbinding is ons niet bekend. Over de lijnvoering van trams en de aanleg van tramverbindingen gaan binnen de gemeente de dienst V&OR en de Vervoerregio.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Lisa | Amsterdam Zuidas
1 juli 2019 | 10:04

M.Groen

Hebben jullie gezien wat ze aan het eerste stuk van de Boelenlaan hebben bedaan.
Prachtige bomen gekapt, wat is er voor terug gekomen een racebaan ook in de nacht.
De Zuidas is allemaal ingesteld voor de auto.Kijk eens in de spits wat een file !Zou zeggen let op mensen de Gemeente luistert niet echt en doet wat ze wil is mijn ervaring.Het is een hard gevecht.

Schrijf een reactie
0
+1
13 juli 2019 | 17:58

R.Michels

Inderdaad ik heb een salon in de tomasso albinonistr en het ontbreekt aan kontakt van de rai naar de VU bus/tram wel beloofd NOOIT MEER OVER GEHAD de ouderen zijn zeer teleur gesteld (RONALD M)

Schrijf een reactie
0
+1
13 juli 2019 | 18:01

R.Michels

Zodra. het laatste deel van de BOELELAAN (waar mijn salon gevestigd is (14jr)ook de de exploitatie aandacht krijgt zal ik mij graag bij de zuidas (org)aansluiten

Schrijf een reactie
0
+1