skip to main content
Omgeving hotel nhow Amsterdam RAI voorzien van design

De nieuwe paden maken onderdeel uit van een  breder plan, waarbij we de omgeving rondom hotel nhow Amsterdam RAI voorzien van een compleet nieuw uiterlijk. Het gaat dus om de openbare ruimte rondom hotel nhow, begrensd door aan de ene kant RAI, aan de andere kant de A10 met vlak daarachter station RAI en aan de ‘zijkant’ de Europaboulevard. ‘Naast de usual suspects als het aanbrengen van groen en een nieuw fiets- en voetpad, voorzien we de openbare ruimte van golvende natuurstenen banden die het straatbeeld een opgeruimd, chic uiterlijk geven,’ vertelt projectleider uitvoering Hanno de Groot van gemeente Amsterdam.

Niet alleen mooi

Het ontwerp van dit stukje openbare ruimte is overigens niet van De Groot afkomstig, maar van zijn collega’s Cyrus Clark en Alessandro Solci. De Groot: ‘Voordat we overgingen op de uitvoering is er uitgebreid afgestemd met verschillende partijen, waaronder de RAI en nhow. Het design moet niet alleen mooi, maar vooral ook functioneel zijn. De RAI let bijvoorbeeld op de aanlooproute van grote stromen bezoekers die vanaf het station komen. Is daar genoeg ruimte voor en is de route richting RAI duidelijk? De ontwikkelaar van het hotel kijkt vooral of het design aansluit bij de architectuur, of het hotel prettig bereikbaar is, of er genoeg ruimte is om de ondergrondse parkeergarage te bereiken en of taxi’s hier goed kunnen stoppen.’

Inrichting van de openbare ruimte rondom het nhow Amsterdam RAI hotel

Uitvraag

Nadat het ontwerp door iedereen was goedgekeurd en tot op detailniveau uitgewerkt, volgde een uitvraag onder aannemers. De Groot: ‘Bij de uitvoering is de fasering van het werk belangrijk en kijken we welke aanpak de minste hinder veroorzaakt voor de gebruikers van dit gebied, zoals voetgangers en fietsers.’ Daarnaast wordt ook gelet op hoe de aannemer zijn werk wil laten aansluiten op de bouwwerkzaamheden van de aannemer van nhow, Pleijsier Bouw. ‘Je wil elkaar niet voor de voeten lopen.’

Minste hinder

Aannemer Huybens ging uiteindelijk met de opdracht naar huis. De Groot: ‘Ongeveer twee maanden geleden zijn ze van start gegaan en een deel van de esthetiek is, in de vorm van de natuurstenen banden, nu al te zien.’ Praktischer van aard was de bouw van een nieuw fiets- en voetpad. ‘Huybens heeft het werk zo gefaseerd dat de nieuwe paden konden worden aangelegd, terwijl de oude paden nog in gebruik waren.’ De nieuwe paden zijn, als het weer geen spelbreker is, maandag 14 oktober klaar. Het oude fiets- en voetpad wordt vrijdag 11 oktober afgesloten en verwijderd. Fietsers en wandelaars zullen een paar dagen een alternatieve route moeten volgen. ‘Dat is natuurlijk vervelend, maar deze aanpak zorgde voor de minste hinder.’

Eindsprint

Hierna volgt vooral nog veel straatwerk en het aanleggen van de ontbrekende natuurstenen elementen, waarbij we van oost naar west werken. Op deze manier zitten de aannemers elkaar niet in de weg tijdens hun eindsprint. De Groot: ‘Het streven is altijd geweest om tegelijkertijd klaar te zijn. Het is natuurlijk niet wenselijk als een gebouw, dat met zoveel aandacht tot stand is gekomen, moet openen terwijl de omgeving rondom nog niet gereed is. Er zijn daarom goede afspraken gemaakt waarbij we onze werkzaamheden allemaal eind dit jaar voor een groot deel afronden.’

Geef uw mening

Maarten

Ik had ook graag met tekeningen willen zien hoe het uiteindelijk wordt.

Peter

Fraaie verbetering van het geheel , nu maar hopen dat het gaat werken

Andres Wiecherink Mfa

laat de complete ontwerp tekening zien (in kleur) met duidelijkheid over welke materialen worden toegepast en welke planten/groen/boom keuze. De huidige info is voornamelijk logistiek en geeft geen sfeer indruk.

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Andres, over een aantal weken is het klaar, dan kun je alles in het echt bekijken!

Jerôme

Pity here has no cinema here