We liggen goed op schema’, zegt projectmanager Auke Adema. Hij heeft het over de fietsenstalling onder het Zuidplein, die dicht is voor renovatie. Als alles volgens planning verloopt, is de vernieuwde stalling begin april 2020 weer open.
Update
In september 2019 sloot de stalling Zuidplein zijn deuren voor een flinke update. Adema: ‘De stalling was al jarenlang in gebruik en voldeed niet meer aan de eisen die we vandaag de dag aan stallingen stellen. De stalling was tamelijk onoverzichtelijk, donker en er bleef ruimte onbenut. Dit is straks allemaal aangepast en ook de plekken van de fietsrekken delen we anders in. Zo ontstaat een ruimte die veel prettiger en veiliger aanvoelt.’
Ondergrondse logistiek
Inmiddels is de hele stalling leeg, ligt er een nieuwe vloer in, is het plafond aangepakt en zitten de meeste installaties op hun plek. Adema: ‘Het bouwproces en de samenwerking verlopen goed. Niet alleen met aannemer K. Dekker, maar zeker ook met WTC. Doordat het WTC zijn parkeergarage openstelde, verliep veel van de logistiek via deze garage. Zo werden alle oude fietsrekken en materialen via de garage af- en aangevoerd, waardoor het Zuidplein toegankelijk bleef voor alle bezoekers.’
Strakker
Op dit moment wordt er nog gewerkt aan het lichtplan en aan de meer ingenieuze systemen. Adema: ‘Over 8 weken kun je in één oogopslag zien waar – en of – er nog vrije plekken zijn.’ Net als bij de stallingen aan het Mahlerplein en de Strawinskylaan moet je eerst inchecken met een ov-kaart om toegang te krijgen tot de stalling. ‘Doordat dit dan niet meer handmatig gebeurt, ontstaat er minder snel een wachtrij in de spits.’ Daarnaast krijgen de glazen overkappingen over de entrees en de rolpaden een kwaliteitsslag. De overkappingen komen er net even wat strakker uit te zien waarbij de huisstijl van het treinstation wordt toegepast. Dit is afgesproken met NS, omdat die de stalling gaat beheren.
WTC
Toch is de stalling niet helemaal klaar in april. Hoe zit dat? Adema: ‘De stalling Zuidplein bestaat uit een oostelijk, een westelijk en een middendeel en heeft twee eigenaren. Het middendeel is van de gemeente Amsterdam, het oostelijke en westelijke deel zijn vanaf mei 2019 weer in handen van WTC, dat het eerder aan ons verhuurde. Het oostelijke deel is nu door WTC omgebouwd tot een autoparkeergarage. In het westelijke deel realiseren ze een eigen afgesloten fietsenstalling, met ongeveer 400 plekken. Deze stalling gaat iets later open dan onze openbare stalling.’ Na de verbouwing heeft de gemeentestalling plek voor circa 1.400 fietsen, eerder waren dat er meer. ‘Dat komt enerzijds doordat we een deel van de stalling hebben overgedragen aan WTC, anderzijds doordat we meer kwaliteit en ruimte wilden realiseren.’
Artikel delen:
Geef uw mening
De aanleg en investering in fietsparkeerstallingen is zinloos. Als ik naar station Zuid loop vanuit de De Boelelaan kom ik om in de slordig geparkeerde fietsen overal: bij het plein voor Symphony, bij het straatje waar het Zwarte Fietsenplan is, de Mahlerlaan etc. Door de wind die hier nu meestal is veel omgevallen fietsen ( en scooters) en als voetganger moet je allerlei capriolen uitvoeren om je weg te vinden. Nee, dit is een mislukking.
Dag Carola, ik herken je ergernis. Je kunt nog zulke prachtige stallingen hebben maar dat betekent niet dat iedereen ze dan ook gaat gebruiken. Gelukkig wordt de Strawinskystalling heel goed gebruikt en dat heeft de situatie aan de noordkant van het station echt wel verbeterd. In de Mahlerstalling is vrijwel altijd plek terwijl bovengronds de fietsen op straat staan of - erger - liggen. We kunnen hier niet zo maar tegen optreden. Daarom zijn we met het stadsdeel in gesprek om te kijken hoe we kunnen optreden tegen mensen die hun fiets zo maar her en der parkeren. Wordt vervolgd dus.
Het klopt toch dat van de 1.400 fietsparkeerplekken er 400 zijn voor OV-fietsen en 1000 voor "vrije" fietsen? Er zijn dus circa 1.000 "vrije" fietsplekken minder dan vóór de verbouwing! Voorlopig kan de Strawinsky fietsgarage dat nog wel opvangen, maar op termijn niet meer. Zeker niet wanneer de fietsparkeerplekken op het Matthijs Vermeulenpad verdwijnene ivm Zuidasdok!
Dag Frans, je hebt gelijk. Er stonden al wat ov-fietsen maar niet zoveel als straks. In het Wtc-deel komen 400 plekken voor mensen met bestemming WTC. En voor diegenen die iets verder kunnen lopen, is er gelukkig altijd wel plek in de Mahlerpleinstalling.