skip to main content
Baken van licht hersteld

De mediatoren wordt gebruikt voor radio (digitaal en als calamiteitenzender ook analoog), televisie (digitenne), telecom (mobiel netwerk), straalverbindingen en datacenters. We mochten de toren op om de omstandigheden te ervaren en om het kunstwerk van dichtbij te bekijken. De toren is sinds 2009 één van de hoogste bouwwerken van de stad. In dat jaar is de toren niet alleen verhoogd, maar ook verfraaid aan de hand van een ontwerp van architect Christof Schwencke. De betonnen schacht van de toren is toen in een azuurblauwe kleur gezet zodat hij esthetisch gezien beter past bij de Zuidas-architectuur en -vormgeving. De omstandigheden bovenin blijken behoorlijk ruig te zijn, je snapt meteen waarom er slijtage was. Het kan er steenkoud zijn, een zacht windje bestaat er niet, regen doet pijn aan je gezicht. Je ziet er met 360 kilometer per uur slechtvalken jagen op de enkele duif die zich op deze hoogte waagt.

De toren naast het nieuwe Van der Valk hotel
Marcel Steinbach

Baken

De mediatoren heeft ook de functie van calamiteitenzender. Radiogolven moeten vrijuit de ether in kunnen. Om die reden bepaalt de toren de hoogte van de nabije gebouwen en daarmee ook de skyline van Zuidas. ‘De oorsprong van wat wij hier doen heeft te maken met communicatie’, zegt manager operations Peter Klein van Cellnex, de eigenaar van de toren (voorheen Alticom en daarvoor KPN). ‘De verbinding met deze omgeving wordt niet alleen bepaald door de hoogte van de gebouwen, maar ook versterkt door het prachtige kunstwerk dat vanaf woensdag weer te zien is. Het is een baken van licht.’

Peter Klein op het 1e plateau
Marcel Steinbach

Ontbrekende onderdelen

Het kunstwerk White Noise is bedacht en ontworpen door de befaamde lichtkunstenares Giny Vos. Zij deed dat in 2009 in opdracht van Zuidas. Dit met het idee om kunstwerken permanent en op organische wijze een plaats te geven in de architectuur en openbare ruimte van Zuidas. Twee jaar geleden bleek een groot deel van de LED-lichtjes van White Noise niet meer te werken waarop het kunstwerk voorlopig werd uitgezet. In eerste instantie leek restauratie onmogelijk doordat onderdelen simpelweg niet meer bestonden. Vos: ‘Ik heb het project Relight White Noise genoemd, dat vond ik wel toepasselijk. Samen met de leverancier, de gemeente Amsterdam en Cellnex hebben we gezocht naar een oplossing. Elke partij heeft bijgedragen aan het herstel, want dat dat moest gebeuren stond vast. Het publiek heeft gewoon recht op dat kunstwerk en er is daarom extra geïnvesteerd in nieuwe modellen lampjes, met een garantie van tien jaar. Dat betekent dat White Noise minimaal tot en met 2030 te zien moet zijn.’

Close-up
Marcel Steinbach

Vuurspuwende torens

Vos timmert nu zo’n 35 jaar aan de weg en maakt gemiddeld twee werken per jaar. Wat zijn haar inspiratiebronnen en welk verhaal wil ze met White Noise vertellen? ‘Elke toren spuwt iets uit. Alle torens hebben een signaal. Of het nu om de klank van de Westertoren gaat of om die vuurspugende torens bij Pernis’, vertelt ze. ‘Deze toren had geen dynamisch element en daarom heb ik voor de toren een signaal, een teken willen maken. Het is een sterrenhemel met twinkelende sterren, met meteorietenregens en vallende sterren geworden. Tegelijkertijd is de toren wat betreft oppervlakte een postzegeltje in Zuidas. Waar het me om gaat is dat de communicatie door ons luchtruim gaat en heel abstract is. Dat is wat ik bedoel met mysterie, want het is wel communicatie tussen mensen. Op de toren verschijnen af en toe ook cijfers en letters, verificatiecodes, daarom luistert het best nauw dat de LED-puntjes precies op de juiste plek komen. Daarbij maak ik werken als White Noise als geschenk aan de stad.’

Vlakbij de lichtjes in 2018

Licht is als verf

Het medium van Giny Vos is licht. Licht stelt haar in staat, zoals ze zelf zegt, om haar eigen hersenspinsels in de wereld te zetten. Licht is voor haar wat verf is voor de schilder. De omgeving waar het uiteindelijke hersenspinsel een plek moet krijgen is daarbij wel belangrijk voor haar. ‘Zo’n werk kan niet zonder plek en waar ik op uit ben is dat de omgeving niet meer zonder het kunstwerk kan. Ik denk dat ik altijd werken op locatie zal blijven maken, om mijn verhaal te vertellen en om verwondering te creëren.’

Geef uw mening

Peter Wessels

NU NOG eens de verlichting vaan de Lex van Deldenbrug herstellen. Er 'branden' nu nog welgeteld negen ( 9 ) ledjes en dat waren er aanvankelijk " zeg maar " 150. Ik heb dit al diverse keren gevraagd tot zelfs aan Mevrouw Liesbeth van der Poll maar met weinig tot geen resultaat. Succes ermee in 2021 ! Peter Wessels

Sicco

Leuk artikel en mooi dat het kunstwerk weer gerepareerd is! Wat wordt er bedoelt met: "Op de toren verschijnen af en toe ook cijfers en letters, verificatiecodes"? Horen die verificatiecodes bij het lichtkunstwerk en wat betekenen die codes dan?

Marieke de Ridder

Dag Sicco, In de nachtelijke uren draait deze mediatoren op volle toeren, om onze communicatie te dienen. Wat die mysterieuze tekens en symbolen die steeds oplichten betekenen? "Uit een veelheid van complexe technische ruis weet ieder mens betekenis van belang te halen; signalen van of oproepen tot contact." Zo verwoordde Giny Vos dat een tijdje geleden tegen mij. De betekenis is dus aan de kijker...