skip to main content
Vernieuwde Amstelveenlijn in gebruik

Zondag, om 07.07 uur om precies te zijn, start de nieuwe Amstelveenlijn officieel. Sinds woensdag 9 december kunnen mensen al met de testritten meerijden. Er wordt zoveel mogelijk volgens de dienstregeling gereden, maar er kunnen zich nog kinderziektes voordoen.

Ontbrekende halte

De lijn is af maar toch nog niet helemaal: de tram had moeten beginnen en eindigen op de Arnold Schönberglaan, aan de zuidkant van station Amsterdam Zuid. Maar deze halte ontbreekt voorlopig nog. Dit heeft alles te maken met de vernieuwing van het station, met bijbehorend openbaar vervoer en de daarvoor noodzakelijke ondertunneling van de A10 Zuid. Het station heeft meer ruimte nodig om de reizigersstromen in de nabije toekomst op te vangen: van circa 80.000 reizigers per dag nu (zonder coronacrisis) naar meer dan drie keer zoveel over een kleine tien jaar. Om die ruimte te creëren moet de A10 Zuid ter hoogte van het station onder de grond worden gebracht, in een noordelijke en een zuidelijke tunnel. Voordat we aan die tunnels beginnen, bouwen we eerst een groot deel van het nieuwe station. Zoals de extra reizigerstunnel (de Brittenpassage) en de vernieuwing van de huidige hoofdentree (de Minervapassage). De start van de tunnelbouw duurt dus nog wel een tijd. Pas als de zuidelijke tunnel klaar is, kunnen we de begin- en eindhalte van tramlijn 25 realiseren. Reizigers stappen dan pal voor de entree van het station in en uit.

Alternatief

Maar zover is het de komende jaren dus nog niet. Daardoor heeft lijn 25 voorlopig zijn begin- en eindpunt aan de Strawinskylaan. Een plek waar momenteel heel veel openbaar vervoer tezamen komt. De Vervoerregio Amsterdam en de programmaorganisatie Zuidasdok onderzoeken of er een alternatief mogelijk is. Dat zal nog niet meevallen. Zo wordt gedacht aan een tijdelijke begin- en eindhalte aan de noordkant van de A10, langs het station. Het lastige daarvan is dat we precies op die plek de noordelijke tunnel moeten maken. Als we daar een tramhalte bouwen, kunnen we dus pas met de noordelijke tunnel beginnen als de zuidelijke tunnel klaar is en de tram naar zijn definitieve plek kan. In de plannen van Zuidasdok bouwen we de noordelijke en de zuidelijke tunnel niet volledig na elkaar, maar gedeeltelijk tegelijkertijd. Als we dit werk na elkaar moeten uitvoeren, betekent dit flinke vertraging. Het is dus nog de vraag of het niet handiger is om de nieuwe Amstelveenlijn voorlopig aan de Strawinskylaan te houden. De Vervoerregio en Zuidasdok hopen in het voorjaar van 2021 conclusies te kunnen trekken.

Livestream

Wilt u de officiële opening online volgen? Kijk dan op 13 december vanaf 16.30 uur naar de livestream.

Geef uw mening

Bert Bus

Zomertramlijn 25 lijkt niet aangelegd voor Hollands Winterweer. Dat hadden we kunnen vermoeden met de trams van spaanse makelij! Deze onlangs fors gerenoveerde tramlijn ligt voor de vijfde opeenvolgende dag in diepe winterslaap! Dat belooft wat voor de inwoners van Uithoorn in 2024!!! Als de Vervoerregio Amsterdam slim bezig is,schrappen ze niet de service van de elektrische R-NET bussen van vervoerder connexxion,die inmiddels al lang weer rijden!!

Pauwel Perbal

Ik kom voor mijn werk dagelijks op het mooie station zuid en zie het gebied groeien. Ik ben benieuwd hoe jullie de weg ondergronds gaan brengen. Is daar documentatie/ filmpjes (preview) van hoe jullie dat in gedachten hebben? Warme groet, Pauwel Wijkbeheerder

Saskia Blaas

Dank voor je bericht Pauwel. Wat we hebben is de videoimpressie die op deze website staat bij Contact, Over ons. Die video geeft een aardig beeld van de eindsituatie. Maar jij bent misschien meer geïnteresseerd in het hoe. We besteden het hele project Zuidasdok opnieuw in delen aan; de vernieuwing van het station, de verbreding van de snelweg en de twee tunnels . Onze vorige aannemer wilde de tunnels gaan bouwen met de zogeheten wand-dakmethode. Bij de uitvraag naar de nieuwe aannemer zullen we de methode niet voorschrijven, dat is aan de aannemer, maar we zullen wel meegeven dat de tunnels gebouwd moeten worden in een hoogstedelijk gebied dat bereikbaar en leefbaar moet blijven. Het is dus nog even afwachten hoe de tunnel gebouwd gaat worden.

Gé van Baar

Geluid is niet optimaal!

Aron

Middenberm Parnassusweg benutten? Ligt nu een vrij groot wisselcomplex dat toch al eens weg zal moeten. Lijkt me genoeg plaats voor een perron en een wisselspoor naast twee doorgaanse sporen (waarvan eentje ook aan het perron).

Saskia Blaas

Dag Aron, hoewel dit misschien een goede plek lijkt, is ons uiteindelijke doel de loopafstand naar het station zo klein mogelijk te laten zijn. De nu gekozen plek, de Strawinskylaan, is dan nog de beste optie maar zeker niet ideaal. Het vernieuwde station Amsterdam Zuid moet compacter en daardoor comfortabeler zijn voor reizigers.

Bert Bus

Waarom geen rangeerspoor op de Parnassusweg t.h.v.de winkels (Kamera Express/Spinozalyceum)? Lijn 25 staat lijn 5 dan niet in de weg,en de leerlingen van dit lyceum hebben er ook wat aan.

Saskia Blaas

Dag Bert, dat zou inderdaad mooi zijn maar er is daar onvoldoende ruimte. Los daarvan zal het geen eenvoudige weg zijn omdat het bestemmingsplan voor dat gebied nu geen tramsporen toelaat.