skip to main content
Koudwatervrees voor hub-bezorgdienst van Hulshoff

Het was vorig jaar een vernieuwend idee: verhuisbedrijf Hulshoff bouwde een grote logistieke plek langs de A5, met 3100 zonnepanelen op het dak om een hele serie elektrische wagens op te laden. Een deel van Hulshoffs wagenpark kon ook gebuikt worden om Zuidas slimmer te bevoorraden. In plaats van honderden leveranciers afzonderlijk van elkaar de ‘last mile’ door het drukke stadsdeel te laten afleggen, konden zij hun spullen hier laten afgeven bij Hulshoff. Vervolgens zou dan Hulshoff, op vaste momenten, gebundeld de spullen brengen met hun elektrische vrachtwagens tot aan de deur van aangemelde bedrijven.

Twintig keer per dag

Minder verkeer, dus minder opstoppingen, onveiligheid, geluidsoverlast en uitlaatgassen zijn natuurlijk een voordeel voor iedereen. Daarnaast profiteren aangemelde bedrijven nog extra van de service. ‘Er hoeft niet meer tien of twintig keer per dag iemand naar de deur om een pakket in ontvangst te nemen van een onbekende’, zegt Ger Hulshoff, die samen met zijn zoon Gerry de experimentele zijtak van het bedrijf startte. ‘Bij ons krijg je altijd dezelfde bezorger aan de deur, met een VOG.’

Koffie en papier

Om het experiment bekendheid te geven kwamen er grote billboards langs de weg, werd Hulshoff actief lid van Green Business Club en bekostigde het verhuisbedrijf de kosten van de pilot. Uiteindelijk sloten elf bedrijven zich aan als klant. Zij selecteerden samen 35 leveranciers om mee te doen. Dat ging vooral om spullen die altijd in het gebouw aanwezig zijn en niet gekoeld hoeven te worden, zoals papier en koffie. Vers eten en drinken en pakketjes voor werknemers zaten er nog niet bij.

De panelen op het dak bij Hulshoff

Koudwatervrees

Elf klanten, dat zijn lang niet alle participanten van de Green Business Club. ‘Koudwatervrees’, verklaart Nina van den Berg, projectmanager bij de club. ‘Bedrijven vinden het eng om zoiets uit handen te geven en een extra schakel toe te voegen. ‘Krijg ik alles dan wel op tijd? En raakt het niet zoek?’ Omdat de hub voor een kleine vertraging zorgt, moeten sommige processen ook anders worden ingericht. ‘Je moet bijvoorbeeld niet één, maar twee dagen van tevoren nieuwe koffie bestellen.”

Teleurgesteld

Het eerste half jaar bood Hulshoff het gebruik van de hub gratis aan. Daarna moesten klanten betalen, een paar honderd euro per maand, afhankelijk van het aantal leveringen per week. Tot teleurstelling van Hulshoff haakten toen de meeste klanten af. Niet lang daarna brak ook nog eens corona uit. ‘Als er geen mensen in de gebouwen zijn, hoeven er ook geen spullen heen’, vat Hulshoff het samen. Ook vóór corona vond hij het maar ‘een langzaam groeiend gebeuren’. Dat vindt hij vreemd, want voorafgaand aan de pilot ondertekenden iedereen binnen de club nog wel de Green Deal ZES, met als doel Zero Emission Stadslogistiek in 2025.

Het WTC had met 300 huurders meteen interesse

Wie betaalt?

‘Die ambitie onderschrijven de participanten nog steeds’, zegt Van den Berg, ‘maar er moet eerst een betere businesscase worden uitgewerkt.’ Volgens haar waren veel klanten juist erg tevreden, maar was de stap naar een abonnement te groot. De voordelen voor één kantoor zijn bijvoorbeeld lang niet altijd duidelijk. In bedrijfsverzamelgebouwen zitten kantoren vaak ergens boven in een toren. Het aannemen van de bestellingen is dan niet hún probleem, maar dat van de gebouwbeheerder, beneden bij de achterdeur. Met die gedachten werd het WTC zelf klant bij Hulshoff, met 300 huurders. Van den Berg: ‘Zij zitten echt in hun maag met alle vrachtwagens die daar door een smal straatje moeten.’ In dat soort situaties is het nog wel zoeken naar waar de rekening moet komen te liggen. Van de hub profiteren immers kantoren en gebouwbeheerder, maar ook leveranciers, die het drukke stadsdeel niet meer in hoeven.

Torenabonnementen

Dit najaar gaan drie vierdejaarsstudenten bedrijfskunde van de HVA hiermee aan de slag bij Green Business Club Zuidas. Met opgehaalde input van alle stakeholders over wat een hub hen waard is, buigen de studenten zich over mogelijke businesscases. Kunnen er bijvoorbeeld torenabonnementen komen? En vanaf hoeveel huurders, met welke grootte, is dat handig? Van den Berg ziet nog allerlei bijkomende voordelen van een hub. ‘Zo krijg je vanzelf meer zicht op hoeveel leveringen er nou precies binnenkomen op welke dagen en kun je ook makkelijker zien dat verschillende huurders in één gebouw misschien beter bij hetzelfde bedrijf papier kunnen bestellen.’

Retourlogistiek

Van den Berg denkt bovendien druk na over retourlogistiek. ‘Als Hulshoff volle pallets brengt, kunnen de lege meteen mee terug, gevuld met lege kartonnen en plastic verpakkingen. Toch blijven hubs volgens Van den Berg maar een déél van de oplossing voor distributie-overlast. Ze ziet nog veel onnodige ritten met onnodige spullen. ‘Houd toch op met het vervoeren van kraanwater en bestel bloemen bij de bloemist uit de buurt.’ In Amsterdam zijn inmiddels ook andere hubs actief, zoals die Simplymile van Deudekom en de City Hub. Van den Berg: ‘Dat is goed voor de markt. Er is veel in beweging.’ Ze is blij dat Hulshoff doorgaat met in elk geval twee participanten en verwacht nog veel meer ontwikkelingen rondom de hubs.

Geef uw mening

Carin Biegnolé

Goed stuk Nina. Nu niet eens alleen de start en de ‘feestresultaten’ maar echte info over het verloop. Een verademing en een verrijking in kennis. Dank.