skip to main content
En kunnen we Zuidas nu een beetje bereikbaar houden?

De thuiswerkplicht leek oneindig. Maar het moment is nu toch daar. Geleidelijk verlaten we benauwde zolderkamertjes en keukentafels, en elke morgen weer opstarten tussen dezelfde vier muren. Wat de meeste mensen die in Zuidas werken waarschijnlijk minder hebben gemist is de verloren tijd in de file en het sardientjesgevoel in treinen, metro’s en bussen. Die situatie zal zich de komende twee maanden vermoedelijk ook nog niet voordoen. Niet alleen omdat het in de zomer altijd rustiger is, maar ook omdat de anderhalve meter regel nog steeds geldt. Dus lang niet alle bureaus kunnen in gebruik worden genomen. Daarnaast moet nog blijken of iedereen wel weer maximaal naar kantoor wil. Want dat thuiswerken heeft ook voordelen.

Van A tot Zuidas

Toch heeft Van A tot Zuidas de mogelijkheden om zonder al te veel hinder naar Zuidas te komen alvast op een rijtje gezet. Van A tot Zuidas is een samenwerkingsverband tussen Green Business Club Zuidas, ORAM, de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas, Hello Zuidas, Zuidas en Zuidasdok, Bycs en Breikers. Doel van het platform is het stimuleren van duurzame mobiliteit van en naar Zuidas. Uit de mobiliteitsenquête onder werknemers in Zuidas tijdens het afgelopen coronajaar bleek dat de waardering voor de bereikbaarheid van Zuidas flink omhoog is gegaan. Niet vreemd natuurlijk: geen files en volop zitplaatsen in het openbaar vervoer. Hoe lukt het om die bereikbaarheid na de zomer goed te houden?

Station Amsterdam Zuid, maart 2020
Marcel Steinbach

Druktemonitor

Van A tot Zuidas ontwikkelt momenteel de Zuidas Druktemonitor. Zoals buienradar met blauwe pluimen regen aankondigt, zo moet de druktemonitor waarschuwen voor bereikbaarheidsknelpunten. Gevoed door reisdata laat deze tool zien wanneer het rustiger reizen is van en naar Zuidas. Zo weten we bijvoorbeeld dat de auto-ochtendspits op dinsdagen, woensdagen en donderdagen het zwaarst is. Voor de trein zijn de dinsdag- en donderdagochtend het drukst. Door op andere dagen en andere tijden naar het werk te reizen, kunnen we veel reisleed voorkomen. En nog beter: door met de fiets te komen. Uit eerder onderzoek bleek dat een kwart van de mensen die op minder dan 10 kilometer naar Zuidas reist met de auto komt. Juist voor die groep is de fiets een uitstekend alternatief.

Amaze

De app Amaze maakt flexibel reizen heel eenvoudig. Met de app kunt u reizen met alle vervoersmodaliteiten plannen en boeken. Momenteel draait Amaze proef rond de Piet Heintunnel, die momenteel is afgesloten. De bedoeling is dat de officiële lancering van de app in september plaatsvindt. Wilt u kennismaken met deze nieuwe manier van reizen? Dat kan eveneens in september, tijdens de Zuidas Mobility Experience. Werknemers kunnen Amaze dan voor twee maanden uitproberen met flinke korting. Hiermee krijgt de werkgever inzicht in wat werknemers prikkelt om duurzamer reisgedrag te vertonen en dus ook wat de werkgever daaraan kan bijdragen. Verder komt er een ‘E-Bike try-out’, waarbij werknemers gratis en vrijblijvend een e-bike of speed-pedelec mogen uitproberen.

Meer informatie

Op woensdag 30 juni organiseert Van A tot Zuidas een thematafel waar u antwoorden krijgt op uw mobiliteitsvragen of een gratis mobiliteitsadvies op maat. Neem voor meer informatie contact op met Jos Hollestelle. Wilt u meer weten over de Zuidas Mobility Experience? Mail dan naar contact@zuidas.nl.

Geef uw mening

Ferry Wienneke

Leuk dat Amaze, maar Zuidas had 'Mobility as a Service' toch al? Hoe staat het daar trouwens mee?

Maurice

When is the A10 construction starting (ie tunnels etc)?