skip to main content
550 woningen op de plek van Sporthallen Zuid

Dit maakte wethouder Victor Everhardt (Zuidas) op 3 maart 2021 bekend. Samen met geplande woningbouwlocaties bij Tripolis (142 woningen) en de noordkant van het IJsbaanpad (240) ontstaat een buurt met zo’n 1.000 woningen. Na woonbuurt Ravel (1.350 woningen), die we vorig jaar zomer aankondigden, is dit opnieuw een mooi woningbouwproject in Zuidas, vindt wethouder Everhardt. ‘Deze nieuwe Amsterdamse buurt ligt op een prachtige plek, vlak bij de Schinkel, de Nieuwe Meer en dicht bij het Amsterdamse Bos en de Oeverlanden. In deze buurt sta je dus al snel buiten in het groen terwijl de stad ook om de hoek is.’ De woningen krijgen voor ongeveer de helft een betaalbare huur in het middensegment. ‘Hier is veel vraag naar. Zuidas moet een buurt zijn waar iedereen zich welkom voelt.’ Daarnaast gaat de buurt bestaan uit 30 procent sociale huurwoningen en 20 procent vrije sectorwoningen.

Levendig en veel groen

De nieuwe woonbuurt wordt autoluw en ligt rond een verhoogde openbare binnentuin waarin veel ruimte is voor groen, bomen, voedsel-nest-en schuilgelegenheid voor vogels, insecten en andere kleine dieren. In de buurt en in de omgeving is veel plek voor bewoners om te sporten, te spelen en elkaar te ontmoeten. Ook komen er wandel- en fietspaden. Het wordt een levendige buurt met ruimte voor commerciële en maatschappelijke voorzieningen zoals horeca, kinderdagverblijven en scholen.

Sporthallen Zuid, met op de voorgrond Tripolis-Park in aanbouw

Nieuwe Sporthallen Zuid

Om de nieuwe woonbuurt te kunnen realiseren krijgen de huidige Sporthallen Zuid een andere locatie: in gestapelde vorm op de strook langs de A10. Met het nieuwe sporthallencomplex leveren we een belangrijke bijdrage aan de sportbehoefte van de groeiende stad. Ook Topsport Amsterdam, home of (talent)TeamNL, krijgt een plek in deze buurt. Doel is om meer dan nu de verbinding te leggen tussen breedtesport, onderwijs en de in Amsterdam trainende toptalenten, olympische en paralympische topsporters. We slaan dus twee vliegen in één klap: we spelen grond vrij voor woningen en de binnensport krijgt meer ruimte.

Impressie van de nieuwe buurt

Volop in ontwikkeling

Het gebied tussen de A10, de Amstelveenseweg en de Nieuwe Meer/Schinkel (Verdi) is ook op andere plekken volop in ontwikkeling. De kantoortorens van het monumentale pand Tripolis, waar de nieuwe woonbuurt naast komt te liggen, ondergaan momenteel een metamorfose. Zoals gezegd komen ook hier woningen, evenals aan de noordkant van het IJsbaanpad. De totale verdeling van de woningtypen in het noordelijke deel van Verdi is 40% sociaal, 40% middenhuur en 20% vrije sector, zoals afgesproken in Amsterdam.

Start bouw 2027

Belangstellenden voor de woningen op de huidige plek van de Sporthallen Zuid hebben nog wel geduld nodig. De bouw start naar verwachting in 2027.

Geef uw mening

Hanneke

In reactie op de tekst van Marlies: Zo goed als mogelijk betekent dat: u kunt er met de canta altijd door? Voor mij onduidelijk

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Hanneke, Tijdens de bouw kan het voorkomen dat een weg of fietspad tijdelijk niet beschikbaar is. Wij zorgen dan voor een alternatief (omleidingsroute). Je kunt altijd komen waar je zijn wil, maar soms moet je tijdens werkzaamheden tijdelijk een andere route nemen. In het geval van het IJsbaanpad is nu nog niet duidelijk hoe het bouwterrein eruit zal zien, en wat dit betekent voor de gebruikers van het IJsbaanpad. Hier volgt in een later stadium informatie over.

Hanneke

Ik rijd 3 x per week met een canta over het Ijsbaanpad. Ik heb die canta als semi-invalide. Kan ik er nog wel langs, tijdens de bouw? Houd u wel rekening met minder validen?

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Hanneke, De bouw van deze woonwijk gaat niet door. We werken wel aan het plan voor de strook langs het IJsbaanpad. U leest er hier meer over: https://zuidas.nl/blog/2023/11/09/ontwerpbestemmingsplan-noordzone-ijsbaanpad-ter-inzage/. Tijdens de bouw van onze projecten zien wij er altijd zo goed als mogelijk op toe dat de bereikbaarheid goed blijft.

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Guy, In deelgebied Verdi - waar bovenstaand artikel over gaat - komen vooral huurwoningen. Op andere plekken in Zuidas komen zeker ook koopwoningen. Meer informatie vind je hier: https://zuidas.nl/wonen-in-zuidas/.

Guy Li

Klopt het dat het alleen om huurwoningen gaat of zijn er ook nog koopwoningen in de planning ergens op de zuidas? Mvg,

Don Camillo

De appartementen hebben formaat kippehok, dus de minder gelukkige in deze wereld worden hier opgeborgen ,terwijl B&W de bevolking meer gunnen ,maar zolang Groen hier de boel verstierd moeten we het er mee doen , helaas

Floris de Graaf

Het valt mij op dat de ontwikkelingen bij de Havenstraat (Haarlemmermeerstation) hier niet worden beschreven. Staat dit stil hoort dit niet bij het (ietwat willekeurige) Zuidas gebied?

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Floris, de Havenstraat hoort inderdaad niet bij Zuidas. Via deze link vind je informatie over dat project: https://www.amsterdam.nl/projecten/havenstraatterrein-500-amsterdamse/

Sef

Op welke strook langs de A10 komt de nieuwe sporthal?

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Sef, het nieuwe gebouw voor de sporthallen komt op dezelfde hoogte als waar de sporthallen nu liggen, alleen schuiven ze dichter naar de A10, naast het nieuwe kantoor van Tripolis.

lobo

Mooi dicht bij de A10... Dat lawaai, daar is misschien wel wat aan te doen, maar hoe staat het met de luchtvervuiling, fijnstof, stank???

Amsterdammer

Er komen steeds meer electrische auto's, dus vwb luchtvervuiling en stank moet dat goed komen alleen die fijnstof van oa slijtage banden ... Joris, ter hoogte van Tripolis gaat de A10 nog niet ondergronds ... ongeveer tussen de nieuwe Rechtbank en de begraafplaats gaat de A10 richting knooppunt Amstel de grond in. Als het nog doorgaat ...

Joris

A10 gaat ondergronds.daarboven een park/woon/kantoor. Duurt nog even voor dat er is...

Anoniempje

Fijnstof en stank is inderdaad een probleem, maar met de komst van electrisch vervoer zal dit binnen een jaar of 10 al een minder groot probleem zijn. 95% van de fijnstof van verkeer heeft te maken met de brandstof. Slechts 5% komt van banden.

Aron

Zal mijn eerdere reactie op dit plan nog eens gedeeltelijk herhalen: Prachtige volumes. Ben groot fan van gestapelde sportvelden. Wat ik wel zonde vind is dat de blokken door hun vorm niet meer duidelijke zichtlijnen geven. Je krijgt een campusgevoel terwijl je juist meer een stadsblokgevoel zou willen. Grotere zichtlijnen in de groenruimte doet deze groter ogen, ook al verschilt het op papier niet in grootte. Ik zou liever een centraal groengebied zien (een soort park) in de buurt dan allerlei kleine stukjes verbonden groen waar je je net niet in een park waant maar in iemands voortuin. Misschien dat er gekeken moet worden naar wat lagere gesloten stadsblokken met enkele kleine torentjes erop zodat het bouwvolume hetzelfde blijft maar er wel een echt buurtpark zou kunnen komen.

Don Camillo

Dus ook geen openbaar vervoer ? En bij de nwe sporthallen ook geen parkeer mogelijkheden ? zoals bij vele sport lokatie in Amsterdam Staat er op de schaduw tekening nog een windmolen ?

Frans Woerden

Wordt gebouwd bijna naast een metrohalte