skip to main content
Bosschages weg bij knooppunt De Nieuwe Meer

Op dit moment loopt de aanbesteding voor de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer. Het duurt nog even voordat het project daadwerkelijk start, maar de voorbereidende werkzaamheden nemen veel tijd in beslag en daarom beginnen we hier nu mee. Zo moeten we vooraf kabels en leidingen verleggen die nu in het talud van de A10 liggen. Om dat te kunnen doen moeten we bosschages weghalen. Dit werk voeren we uit voordat het broedseizoen begint. Rond de zomer van 2022 halen we de kabels en leidingen daadwerkelijk weg. Dan gaan we ook andere werkzaamheden in en nabij de Luchtvaartstraat uitvoeren, zoals het verplaatsen van een hoogtebeschermingsportaal bij de weg die onder de A10 loopt. Dit werk zal enige hinder met zich meebrengen. We komen hier tijdig op terug.

Bosschages in het talud bij de Luchtvaartstraat
Marcel Steinbach

Nieuw groen

Op deze locatie hebben we een paar jaar geleden ook bomen en struiken weggehaald, om dezelfde reden. Maar het vervolgwerk ging toen niet door. Dat kwam doordat het niet lukte om met bouwcombinatie ZuidPlus tot een goede uitvoering te komen. Vervolgens is het contract met ZuidPlus ontbonden. Inmiddels loopt de nieuwe aanbesteding van knooppunt De Nieuwe Meer en hervatten we het voorbereidend werk. In de tussentijd is langs de weg nieuw groen omhoog gekomen. Dat gaan we nu dus opnieuw verwijderen. We hebben laten onderzoeken of de struiken in het snelwegtalud ecologische waarde hebben, maar dat blijkt niet het geval. Daardoor kunnen we ze weghalen. Dit werk levert geen verkeershinder op.

Ingrijpende wijzigingen

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is onderdeel van het programma Zuidasdok. We verbreden de A10 Zuid van vier naar zes rijstroken per rijrichting. Om dit mogelijk te maken zijn ingrijpende wijzigingen nodig aan het knooppunt (en later ook aan knooppunt Amstel). Op de plek waar we nu aan de slag gaan, breiden we later het snelwegviaduct uit.

Geef uw mening

Anne

Wanneer gaat de A10 ondergronds? Eerst verbreden en dan daarna? Of is dat stuk na knooppunt nieuwe meer?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Anne, inderdaad voeren we eerst de aanpassing van het knooppunt uit met de verbreding en ondertussen wordt wel al gestart met de tunnelbouw. Volgens de huidige planning is de zuidelijke A10 ondergronds uiterlijk in 2034. De noordelijke A10 één jaar later. Nog even geduld dus.

Aron

Echt nooit gedacht dat dat de manier is waarop je het woord bosschages zou spellen.