De grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is onderdeel van de vernieuwing van de A10 Zuid. Om de veiligheid en doorstroming te vergroten scheiden we doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer. Dit heeft ingrijpende consequenties voor knooppunt De Nieuwe Meer.
Viaducten (om)bouwen
De A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, gaat van vier naar zes rijstroken per richting: vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. Om dit mogelijk te maken (ver)bouwen we in en rond knooppunt De Nieuwe Meer veertien bestaande viaducten en bouwen we een geheel nieuwe fly-over die de A4 met de A10 Zuid verbindt. We gebruiken stiller asfalt en plaatsen geluidsschermen.
Schinkelbrug
Onderdeel van het project knooppunt De Nieuwe Meer is de Schinkelbrug. Deze bestaat nu nog uit vijf beweegbare bruggen: twee voor de snelweg, twee voor de trein en een voor de metro. De meest zuidelijke en oudste wegbrug slopen we en vervangen we door twee nieuwe bruggen. Voor verkeer met bestemming Amsterdam bouwen we twee extra bruggen: een aan de noordkant en een aan de zuidkant van de huidige Schinkelbrug. Aan de nieuwe zuidelijke brug komt een nieuw fietspad over de Schinkel.
-
Informatie voor de scheepvaart
Voor de verbreding van de A10 Zuid bouwen we nieuwe bruggen over de Schinkel en slopen we enkele oude bruggen. Dit betekent dat het scheepvaartverkeer op bepaalde momenten hinder kan ondervinden of tijdelijk wordt gestremd.
De Nieuwe Meersluis (ook bekend als de Schinkelsluis) is een belangrijke route voor beroeps- en pleziervaart. De sluis maakt deel uit van de Staande Mastroute, een vaarroute voor zeilboten hoger dan 6 meter, van zuid naar noord door de stad. Hierbij worden negen bruggen twee keer per dag tegelijk geopend (vanaf 23.00 uur), tot aan het Amsterdamse IJ.
BAS berichten
De meest recente informatie over stremmingen is te vinden bij de Berichten aan de Scheepvaart (BAS). Stremmingen worden minimaal 6 weken van tevoren vermeld via de BAS-berichten, zodat de scheepvaart zich goed kan voorbereiden.
Soorten hinder voor scheepvaart
We proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken. De hinder valt in vier categorieën:
- Volledige stremming: geen enkele scheepvaart mogelijk.
- Stremming voor Staande Mastroute: de bruggen kunnen niet open, waardoor schepen hoger dan 6,9 meter niet kunnen passeren (let op: doorvaarthoogte t.o.v. kanaalpeil, houd rekening met eventuele waterstandwisselingen).
- Versmalde vaarweg: tijdens werkzaamheden is er tijdelijk geleidewerk geplaatst om de veiligheid te waarborgen. Geleidewerk bestaat uit palen met schotten die zorgen dat boten veilig langs obstakels kunnen varen. Hierdoor is de vaarweg versmald tot ongeveer 10,50 meter. Houd hier rekening mee tijdens het varen.
- Oponthoud: scheepvaart moet maximaal 2 uur wachten. Doorgaans kan er in de avonden, nachten en weekenden wel worden gevaren, tenzij anders vermeld.
Verplaatsing S108
Ook onderdeel van het project is de verplaatsing van de noordelijke toerit S108. Hiermee maken we alvast ruimte voor de bouw van de snelwegtunnel. Verkeer vanaf de Amstelveenseweg richting Schiphol/Rotterdam rijdt straks voor het gebouw Tripolis-Park langs de A10 op. Bij de Amstelveenseweg verbreden we het viaduct en richten we de kruising opnieuw in als een zogenaamde ‘double diamond’, waarbij het verkeer kortstondig naar de andere weghelft wordt geleid. Weggebruikers krijgen bij de aansluiting naar de snelweg daardoor maar met één verkeerslicht te maken in plaats van twee. In Nederland is dit type kruising vrij nieuw. Andere ‘double diamond’-kruisingen bevinden zich bij de A44/N206 en bij de A9 ter hoogte van stadshart Amstelveen.
-
webcamKnooppunt De Nieuwe Meer
-
VideoWat is project knooppunt De Nieuwe Meer?
-
VideoHoe rijden na reconstructie knooppunt De Nieuwe Meer?
-
VideoWat gebeurt er met de Schinkelbrug?
Planning
Het project is in november 2022 gegund aan bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans). De eerste fase van de reconstructie van het knooppunt is gestart in 2023 en bestond uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen. In 2024 ging het project in uitvoering.
Gereed in 2028:
- Inrichting kruising Amstelveenseweg
- Toerit S108 naar A10
- Verbreding viaduct Piet Kranenbergpad
- Extra Schinkelbrug noordzijde
- Fly-over
- Verbreding A10 West
Gereed in 2031:
- Verlegging afslag S108 Amsterdam Oud Zuid/Buitenveldert
- Extra Schinkelbrug zuidzijde
- Fietspad Schinkelbrug
- Verbreding A10 Zuid
Artikel delen: