De grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is onderdeel van de vernieuwing van de vernieuwing van de A10 Zuid. Om de veiligheid en doorstroming te vergroten scheiden we doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer. Dit heeft ingrijpende consequenties voor knooppunt De Nieuwe Meer.
Viaducten (om)bouwen
De A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, gaat van vier naar zes per rijrichting: vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. Om dit mogelijk te maken (ver)bouwen we in en rond knooppunt De Nieuwe Meer veertien bestaande viaducten en bouwen we een geheel nieuwe fly-over die de A4 met de A10 Zuid verbindt. We gebruiken stiller asfalt en plaatsen geluidschermen.
Schinkelbrug
Onderdeel van het project knooppunt De Nieuwe Meer is de Schinkelbrug. Deze bestaat nu nog uit vijf beweegbare bruggen: twee voor de snelweg, twee voor de trein en een voor de metro. De meest zuidelijke en oudste wegbrug slopen we en vervangen we door twee nieuwe bruggen. Voor verkeer met bestemming Amsterdam bouwen we twee extra bruggen: een aan de noordkant en een aan de zuidkant van de huidige Schinkelbrug. Aan de nieuwe zuidelijke brug komt een nieuw fietspad over de Schinkel.
Kijk 360 graden rond vanuit de voormalige bedientoren van de Schinkelbrug
Verplaatsing S108
Ook onderdeel van het project is de verplaatsing van de noordelijke toerit S108. Hiermee maken we alvast ruimte voor de bouw van de snelwegtunnel. Verkeer vanaf de Amstelveenseweg richting Schiphol/Rotterdam rijdt straks voor het gebouw Tripolis-Park langs de A10 op. Bij de Amstelveenseweg verbreden we het viaduct en richten we de kruising opnieuw in als een zogenaamde ‘double diamond’, waarbij het verkeer kortstondig naar de andere weghelft wordt geleid. Weggebruikers krijgen bij de aansluiting naar de snelweg daardoor maar met één verkeerslicht te maken in plaats van twee. In Nederland is dit type kruising vrij nieuw. Andere ‘double diamond’-kruisingen bevinden zich bij de A44/N206 en bij de A9 ter hoogte van stadshart Amstelveen.
Planning
Het project is in november 2022 gegund aan bouwcombinatie TriAX (Dura Vermeer, Heijmans en BESIX). De eerste fase van de reconstructie van het knooppunt is gestart in 2023 en bestond uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen. In 2024 ging het project in uitvoering.
Gereed in 2028:
- Inrichting kruising Amstelveenseweg
- Toerit S108 naar A10
- Verbreding viaduct Piet Kranenbergpad
- Extra Schinkelbrug noordzijde
- Fly-over
- Verbreding A10 West
Gereed in 2031:
- Verlegging afslag S108 Amsterdam Oud Zuid/Buitenveldert
- Extra Schinkelbrug zuidzijde
- Fietspad Schinkelbrug
- Verbreding A10 Zuid
Artikel delen: