skip to main content

De afgelopen maanden werkten we in de Parnassusweg aan een onopvallend, rechthoekig gebouwtje, ingeklemd tussen twee metroviaducten. Dit zogenaamde ‘gelijkrichterstation’ herbergt een – houd u vast – ‘gelijkrichter gelijkstroom verdeelinrichting’ (GRGVI). Die gaat de komende jaren alle energie afkomstig van het elektriciteitsnet over het station en de elektrisch aangedreven metro’s verdelen. Testcoördinator Eric Karel van Bouwcombinatie Nieuw Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) vertelt ons wat een GRGVI is en hoe we hem testen. Het is een wereld van snelschakelaars, gelijkstromen en wisselstromen, en Nederlandstalige displays: ‘We willen faalkosten zoveel mogelijk voorkomen.’

‘Gelijkrichter gelijkstroom verdeelinrichting’

De GRGVI is een belangrijk onderdeel van het systeem dat de metro van stroom voorziet. Zo levert netwerkbeheerder Liander elke seconde elektriciteit met een spanning van 10.000 Volt (V) aan het gelijkrichterstation. (Ter vergelijking: een batterij heeft 1,2 V aan spanning, een hoogspanningskabel maar liefst 380.000 V.) Die spanning wordt verdeeld over vijf groepen, met ieder een beveiliging die de groep uitschakelt bij calamiteiten – net zoals in de stoppenkast thuis. Een transformator zet vervolgens twee van die groepen om in 610 Volt, zodat de gelijkrichter die 610 Volt wisselstroom kan omzetten naar de 750 Volt gelijkstroom waar de metro’s op rijden (zie kader) – ‘gelijkrichten’ heet dat.

Wisselstroom of gelijkstroom?
De elektriciteit die netwerkbeheerder Liander levert, is zogenaamde ‘wisselstroom’. Dat is een elektrische stroom met een periodiek wisselende stroomrichting – de richting waarop de elektronen stromen. Dit type elektriciteit is geschikt om lange afstanden te overbruggen met weinig energieverlies, en wordt dan ook gebruikt voor ons elektriciteitsnet. Kleinere apparaten of installaties die baat hebben bij een stabiele stroomtoevoer, zoals batterijen en een mobiele telefoon, werken op ‘gelijkstroom’.

De gelijkstroom verdeelinrichting stuurt de 750 Volt gelijkstroom vervolgens via een snelschakelaar naar een leiding langs de rails. Die zogenaamde ‘derde rail’ voorziet de metro uiteindelijk van de broodnodige energie. Al met al is de naam ‘gelijkrichter gelijkstroom verdeelinrichting’ dus wat lang, maar goed gekozen.

De derde rail is door zijn gele kleur makkelijk te herkennen

Faalkosten

De GRGVI is een grote blauwe kast met elf deuren, van buitenaf niet te zien in het raamloze gebouw in de Parnassusweg. Die hebben we eerst uitgebreid getest in de fabriek in Hongarije. Waarom niet in Zuidas? Karel: ‘Dat doen we natuurlijk óók. Maar bij een test op locatie zijn alle experts in de buurt als er iets aangepast moet worden. Bovendien voorkomt het directe contact eventuele misverstanden – dat zijn allemaal faalkosten in de vorm van (reis)tijd die je bespaart door in de fabriek langs te gaan.’

GRGVI in de fabriek in Hongarije, met ernaast de 2 snelschakelaars (wit/oranje bovenkant)

Bevindingen

‘We testen vier dingen’, licht Karel toe. ‘Het moet werken, het moet voldoen aan ons ontwerp (van de bouwcombinatie, red.), het moet voldoen aan de eisen van opdrachtgever Zuidasdok, en tot slot natuurlijk of het veilig werkt.’ Vooraf deelde de producent zijn eigen testresultaten, die we daarna met experts van het GVB (het gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam) in Hongarije controleerden. ‘Meer dan honderd bevindingen, dat is bij zo’n project normaal’, licht Karel toe. ‘Meestal is zo’n 80% cosmetisch, zoals een display dat in het Engels staat afgesteld – niet handig voor de Nederlandse onderhoudsmonteurs.’

Inmiddels staat de installatie in de Parnassusweg

Testen op locatie

Na de test op locatie is de hele installatie naar de Parnassusweg verhuist. ‘Dan testen we of alles op de goede manier gemonteerd is, maar ook of alle instellingen correct zijn’, zegt Karel. ‘Denk dan aan de grenswaarden die het GVB voor het monitoringsysteem hanteert: komen bepaalde getallen boven of juist onder die grenswaarden, dan gaat een veiligheidsprotocol in werking. Dat is maatwerk.’ Het systeem wordt dan per onderdeel getest door middel van simulaties. En tot slot vindt volgens Karel in de Parnassusweg een integrale test plaats, als alle systemen met elkaar verbonden zijn. Zo’n uitgebreid testtraject kan heel soms fatale bevindingen opleveren, als het product om een bepaalde reden niet of niet veilig werkt. Karel lacht: ‘Maar die hadden we dit keer gelukkig niet.’

Testmaanden
Alle testen en controles vinden plaats in september en oktober van dit jaar (2024). In november sluiten we het nieuwe gelijkrichterstation aan op de derde rail en op de centrale van het GVB. Die kunnen op afstand de installatie 24/7 bewaken, en bij calamiteiten uitschakelen.

Geef uw mening

Hans

En gaat dat na november het fietspad dat hiernaast ligt weer definitief open?

Imce, Zuidasdok

Het fietspad gaat eind 2024 weer open, Hans.

Jos

Was het niet mogelijk om deze apparatuur in Nederland te laten bouwen ?

Reint

Je krijgt zo een mooi doorkijkje in wat er allemaal speelt bij zo'n complex geheel! Al mijn petjes af!

Imce, Zuidasdok

Beste Hvl, De recovery unit is geen onderdeel van dit gelijkrichterstation.

Imce, Zuidasdok

Beste Jos, In Europa zijn er maar een paar bedrijven die dit systeem maken. Er is gekozen voor het bedrijf dat al meerdere gelijkrichterstations aan GVB heeft geleverd. Dit maakt het onderhoud makkelijker en efficiënter.

HvI

Is dit ook de plaats voor een van de vier Siemens recovery units, die ongebruikte remenergie van de metro terug aan het net kunnen leveren?* * Zie: https://www.spoorpro.nl/lightrail/2023/11/10/gvb-bestelt-recovery-units-voor-teruglevering-remenergie-aan-netwerk/