We werkten een weekend lang non-stop om op zes verschillende plekken naast de A10 Zuid grondkeringen aan te brengen. Dat is gelukt. Maar het werken met hijskranen en hydraulische heistellingen eiste wel zijn tol. Daar waar de A10 Zuid het ondergelegen Piet Kranenbergpad passeert, verzakte de grond, met een scheur in het wegdek als gevolg. We hebben alles voor u in beeld, inclusief het gescheurde wegdek.
Herstelwerkzaamheden verzakking
Voor het herstel van de weg verwijderen we ter hoogte van de verzakking al het asfalt, zodat we de fundering kunnen repareren. Daarna brengen we laag voor laag nieuw asfalt aan. We voeren de werkzaamheden ’s nachts uit, en starten hiermee op maandagavond om 21.00 uur tot 05.00 uur ’s ochtends. De verwachting is dat we hiervoor drie nachten nodig hebben en dat donderdagochtend alle rijstroken weer beschikbaar zijn.
Verkeershinder
Overdag
Tot in ieder geval donderdagochtend 26 september is in verband met de verzakking overdag één rijstrook afgesloten vanaf de A4 Schiphol naar de A10 Zuid richting Hengelo/Utrecht. Daarmee zijn twee van de drie rijstroken beschikbaar. Weggebruikers moeten in ieder geval tijdens de ochtend en avondspits rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot een halfuur.
’s Avonds en ‘s nachts
De herstelwerkzaamheden voeren we in drie nachten uit vanaf 21.00 uur in de avond tot 05.00 uur in de ochtend. Dit kan ook verkeershinder opleveren. Verkeer kan in de avond en nacht wel langs de werkzaamheden rijden, maar om ruimte te hebben voor de herstelwerkzaamheden sluiten we in de avond en nacht een extra rijstrook af. We starten al om 21.00 uur, omdat we tijd nodig hebben om alle asfaltlagen terug te brengen. Dit zal tot het begin van de nacht mogelijk verkeershinder opleveren.
Verbreding A10 Zuid
De werkzaamheden zijn nodig om de A10 Zuid te kunnen verbreden. We leggen extra rijbanen aan, met ieder twee extra rijstroken, bedoeld voor bestemmingsverkeer. Vanaf knooppunt De Nieuwe Meer zijn hier onder meer extra viaducten nodig over de Amstelveenseweg en het Piet Kranenbergpad, en extra bruggen over de Schinkel. Voor de bouw van deze bruggen en viaducten treffen we nu voorbereidingen. We brachten op verschillende locaties langs de A10 Zuid tijdelijke damwanden de grond in. Dat doen we om daarna het talud (de schuine kanten van de dijk waarop de A10 Zuid ligt) te kunnen afgraven. De damwanden zorgen er dan voor dat de weg stabiel blijft liggen. Het afgraven is nodig, omdat er geen ruimte is om naast het talud de extra rijbanen te bouwen. We bouwen ze op de plek waar nu het talud ligt.
Artikel delen:
Geef uw mening
Wat een gezeur, in Belgie zien alle wegen er zo uit
`goed en duidelijk uitgelegd en erg prettig dat jullie dit zo doen
op de plek van de scheur, die rijstrook was toch al afgezet/ niet in gebruik voor verkeer?
Volgens mij is dat de spitsstrook, en die is daar niet overbodig. Maar het fungeert ook als vluchtstrook als de spitsstrook gesloten is. Ik denk dat de scheur zelf niet eens zoveel hinder geeft, maar de reparatie wel, en ik snap dat ze dat zo snel mogelijk willen doen.