skip to main content

Vernieuwing A10 Zuid

De A10 Zuid is één van de drukte snelwegen van Nederland. We verbreden de weg om de doorstroming en de veiligheid te verbeteren. De vernieuwing van de A10 Zuid omvat de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer, de reconstructie van knooppunt Amstel en de tunnels in het centrumgebied van Zuidas.

Van 4 naar 6 rijstroken

We verbreden de A10 Zuid tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel. Aan de huidige vier rijstroken per rijrichting voegen we twee rijstroken toe: in totaal zijn er dan zes rijstroken per rijrichting. Hierbij scheiden we het doorgaand verkeer van het bestemmingsverkeer. Voor het doorgaand verkeer zijn vier rijstroken beschikbaar en voor het bestemmingsverkeer (de op- en afritten S108 en S109) twee rijstroken.

A10 Zuid in tunnel

In het centrumgebied van Zuidas verdwijnt de A10 Zuid ondergronds, om ruimte te maken voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Het stuk snelweg, tussen begraafplaats Buitenveldert en het Beatrixpark, wordt in een tunnel ondergebracht. Hierdoor ontstaat bovengronds ruimte voor een hoogwaardig vervoersknooppunt van trein, metro, bus en trams en voor openbare ruimte.

Betere bereikbaarheid

De bereikbaarheid van Amsterdam en de Randstad is erg afhankelijk van de A10 Zuid. Als het verkeer hier vaststaat, is dat direct merkbaar op de A4, de A9 en de A2. Met name bij de afritten S108 en S109 loopt het regelmatig vast tijdens de spits. Een goede doorstroming van het verkeer is essentieel. Het scheiden van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer helpt daarbij. Nu nog moet het verkeer kruisend de weg over om in de juiste rijstrook te komen, wat leidt tot opstoppingen en onveilige situaties. De aanpassingen maken de weg veiliger. Bovenal maken we Amsterdam, de Randstad en Nederland beter bereikbaar.