skip to main content

We gaan aan het werk op de zogeheten kavels C en D in de toekomstige woonbuurt Ravel. Daar wordt vanaf medio 2026 gebouwd aan complex The Harmony, met naast sociale en middeldure huurwoningen ook buurtgerichte voorzieningen zoals een supermarkt. Om te kunnen starten met de bouw verplaatsen we het bestaande kabels- en leidingenwerk naar een plek buiten de kavels, onder de groenstrook en het fietspad in de De Boelelaan en de Beethovenstraat. Het fiets- en voetgangersverkeer aan de oostkant van de Beethovenstraat volgt daarom voor langere tijd een kleine omleiding.

Het fietspad is afgesloten vanaf het kruispunt Maurice Ravellaan/Beethovenstraat (op foto) tot aan de De Boelelaan
Het fietspad gezien vanaf de De Boelelaan

Werkzaamheden  

Op 25 november beginnen we met het verleggen van zo’n 60 tot 70 buizen met glasvezelkabels voor internet en telefonie. Daar zijn we een paar maanden mee bezig, vooral omdat het netwerk tijdens het werk in de lucht moet blijven en we dus niet alle buizen tegelijk kunnen doen – veiligheidshalve doen we er een beperkt aantal per week. Met het verwijderen van de telecomkabels ontstaat ruimte om de overige kabels en leidingen te verleggen. We starten medio 2025 met het verleggen van de riolering, de warmteleidingen en de stadskoeling. Ook verwijderen we een gasleiding – die is niet nodig in de gas- en autovrije woonbuurt Ravel.  Naar verwachting zijn we hiermee in april 2026 klaar. Dan start de bouw van The Harmony, waar zo’n twee jaar voor nodig is.

Omleiding voor fietsers en voetgangers 

Vanaf 25 november 2024 tot de oplevering van The Harmony in 2028 is het fiets- en voetpad aan de oostkant van de Beethovenstraat (richting de stad) tussen de De Boelelaan en de Gustav Mahlerlaan afgesloten voor fietsers en voetgangers. Zij worden omgeleid via de overkant. Tot 14 februari 2025 kunnen voetgangers ook alleen aan die kant het kruispunt De Boelelaan/Beethovenstraat oversteken richting het zuiden, naar Buitenveldert – een verkeersregelaar wijst daar de weg.

Fietsers en voetgangers die vanuit noordelijke richting naar de Antonio Vivaldistraat willen (EMA, Van der Valk Hotel en EY) worden tot februari 2025 omgeleid via Spoorslag tussen de A10 Zuid en voetbalclub AFC. In februari 2025 wordt de nieuwe Maurice Ravellaan geopend en geldt dat als de route naar de Vivaldistraat.

Geef uw mening

Hans

Dit is volstrekt belachelijk. Dit fietspad is juist niet al te lang geleden nog aangelegd en nu zijn de bouwers WEER de baas over een doorgaande fietsroute. Ok enkele maanden afgesloten, maar VIER jaar!? Pas ergenss in 2028 weer een doorgaande fietsroute? Is dit echt niet anders te doen? Autoweg verleggen en ruimte voor fietspad maken kon toch ook? De doorgaande fietsroute vanaf de van Leyenbergweg heeft aldus maar kort in zijn geheel dienst gedaan zoner slalom. En zo behandelt het gemeentebestuur aldus fietsers.....Met enige creativiteit had de doorgaande route toch wel veeeeel korter dicht gekund? Ook de Parnassusweg is een continue slalom geworden.

Saskia Steenbergen - Zuidas

Beste Hans, Je hebt helemaal gelijk. Het was het mooiste geweest als alles tegelijkertijd gedaan kon worden. Dat hebben we wel geprobeerd, maar dat was niet haalbaar vanwege afhankelijkheden zoals het ontwerp van de kabels en de beoordeling/verwijdering van de gasleiding. Tijdens eerdere werkzaamheden, waarbij het fietspad open lag, bleek helaas dat de situatie in werkelijkheid complexer was dan verwacht (er lagen meer kabels en leidingen en ze lagen kris kras door elkaar). Daarom is toen besloten om het fietspad tijdelijk terug te brengen. Maar vanaf 25 november moeten we het weer openleggen en verplaatsen we het kabels- en leidingenwerk naar een plek buiten de kavels, onder de groenstrook en het fietspad in de De Boelelaan en de Beethovenstraat.

Rebecca

Dank jullie wel voor de update !!!!! Werkse, Rebecca

Bert van de Bus

Kan er een (tijdelijke) fietsverbinding komen tussen de Beethovenstraat-Oost en de keerlus van tramlijn 4 aan de Europaboulevard? Er ligt nu al een bouwweg langs het talud van de A10 Zuid die wat onhandig doodloopt bij het EY- gebouw.Zonde om dat laatste stukje niet te benutten

Saskia Steenbergen

Beste Bert, Er komt straks een fietsverbinding tussen Beethovenstraat-oost en de Europaboulevard. Deze heet de Ravellaan. Je kunt straks via de Ravellaan-Vivaldistraat- B Strozzilaan naar de Europaboulevard fietsen. De bouwweg (spoorslag) langs de A10 loopt dood bij het kantoor van EY, omdat daar verder een sloot loopt. Tevens is dit gebied straks het werkterrein van de ondertunneling van de A10 en wordt deze weg opgeheven.

Teun

Waarom moet het fietspad nu weer opengebroken worden terwijl deze al een tijdje terug lang opengebroken was. Dan hadden deze werkzaamheden toch ook al plaats kunnen vinden want het plan voor de Ravel buurt lag er toen ook al.

Saskia Steenbergen

Beste Teun, Je hebt helemaal gelijk. Het was het mooiste geweest als alles tegelijkertijd gedaan kon worden. Dat hebben we wel geprobeerd, maar dat was niet haalbaar vanwege afhankelijkheden zoals het ontwerp van de kabels en de beoordeling/verwijdering van de gasleiding. Tijdens eerdere werkzaamheden, waarbij het fietspad open lag, bleek helaas dat de situatie in werkelijkheid complexer was dan verwacht (er lagen meer kabels en leidingen en ze lagen kris kras door elkaar). Daarom is toen besloten om het fietspad tijdelijk terug te brengen. Maar vanaf 25 november moeten we het weer openleggen en verplaatsen we het kabels- en leidingenwerk naar een plek buiten de kavels, onder de groenstrook en het fietspad in de De Boelelaan en de Beethovenstraat.

Tim

Lees ik nu ook in het plaatje dat de Maurice Ravellaan pas open gaat in Februari 2025? Ik dacht dat deze al veel eerder zou openen voor verkeer.

Saskia Steenbergen

Beste Tim, Dat klopt, de Maurice Ravellaan gaat begin februari 2025 open. We hebben hier enige vertraging opgelopen. Dit komt door meerdere (soms kleine) oorzaken. Een van de redenen is dat vanwege het natte voorjaar de eerste bomen niet geplant konden worden en dat dit nu voor december 2024 staat gepland. Dit zorgde ook weer voor vertraging in de aanlegwerkzaamheden. Daarnaast hebben we wat tegenslag gehad met de aanleg van de kademuur en de brug waardoor alles langer geduurd heeft.