skip to main content

Tot 2040 neemt het aantal werkplekken en inwoners in Zuidas aanzienlijk toe. Zonder maatregelen zal het verkeer steeds meer vastlopen, met name op invalswegen als de Europaboulevard en de Amstelveenseweg. Om dit te voorkomen, zijn maatregelen noodzakelijk. De gemeente is daarom van plan een 0-norm voor parkeerplaatsen in te voeren bij nieuwe kantoorontwikkelingen in Zuidas. Deze 0-norm houdt in dat bij nieuwe kantoorprojecten, ongeacht de omvang, geen parkeerplaatsen mogen worden gerealiseerd.

Overgangsregeling

Voor kantoorontwikkelingen die zich al in een gevorderd ontwikkelstadium bevinden, komt een overgangsregeling, waarbij de bestaande parkeernorm blijft gelden van maximaal 1 parkeerplaats per 250 vierkante meter bruto vloeroppervlak. Daarnaast wordt onderzocht hoe er ruimte kan blijven voor noodzakelijke parkeerplekken, zoals voor mensen met een handicap.

Overschot parkeerplaatsen

In het verleden is een overschot aan autoparkeerplaatsen gerealiseerd in het centrumgebied van Zuidas. Automobilisten kunnen uitwijken naar deze parkeerplaatsen of gebruikmaken van de goede voorzieningen voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.

Participatie

Het beleidsvoornemen ‘0-norm auto parkeren kantoorontwikkelingen Zuidas’ is door het college van B&W op 17 juni 2025 vrijgegeven voor participatie. Om de mogelijke uitdagingen van de 0-norm goed in kaart te brengen, gaan we in gesprek met ontwikkelaars en andere betrokken partijen. Ook willen we belanghebbenden de kans geven om hun reactie te geven. Hiervoor is een online vragenlijst opgesteld. Ziet u zichzelf als belanghebbende in dit proces? Vul dan de vragenlijst in. Dit kan tot 18 juli 2025.

Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar

De ‘0-norm auto parkeren kantoorontwikkelingen Zuidas’ is een van de maatregelen die voortvloeien uit het in 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar (PDF). Dit plan bevat maatregelen om de Zuidas (Zuidflank) duurzaam bereikbaar te houden, ondanks de groei van het aantal inwoners en werkplekken. De invoering van de 0-norm is een belangrijke stap in het behalen van dit doel. Het Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar bevat een breed pakket aan maatregelen, die voortvloeien uit de verwachte mobiliteitsgroei aan de zuidflank van Amsterdam. Naast het verminderen van het aantal parkeerplaatsen, gaat het om maatregelen op het gebied van herinrichting van de openbare ruimte, stimulering van reizen buiten de spits en aanpassing van het vastgoedprogramma in Zuidflank.

Aantrekkelijke en bereikbare Zuidas

Met de invoering van de 0-norm zetten we een belangrijke stap richting een toekomstbestendige Zuidas. Samen met onze partners blijven we werken aan een gebied dat aantrekkelijk, bereikbaar en duurzaam is.

Geef uw mening

SW

Onbegrijpelijk dat er nieuwe kantoren gebouwd kunnen worden zonder parkeerplaatsen. Hiermee wordt Q-park, die het grootste deel van de parkeergarages beheert, volldedig in de kaart gespeeld en een vette kluif toegeworpen. Op deze manier worden de prijzen van de bestaande parkeergarages, die inmiddels al skyhigh zijn, nog verder omhoog gejaagd.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste SW, Bedankt voor uw reactie. De gemeente heeft geen invloed op de tarieven die marktpartijen in bestaande parkeergarages hanteren. Het doel van de 0-norm parkeren voor kantoren is het voorkomen van extra autoverkeer in de spitsperioden. Het is aan de gebruikers van de nog te realiseren kantoren of ze vervolgens met de auto naar kantoor komen en deze in een bestaande parkeergarage parkeren of voor een alternatieve vervoerswijze kiezen. Welke keuzes daarin gemaakt zullen worden is lastig te voorspellen. Het is wel duidelijk dat het autoverkeer zal vastlopen als bij nieuwe kantoren ook parkeerplaatsen worden gerealiseerd, en dat wordt met deze maatregel voorkomen.

Rebecca

Geweldig dat we updates ontvangen over dit bijzonder project!!!!! Bedankt !!!!!!🌷

Rutger

bij dit soort berichten denk ik echt: waar bemoeien jullie je mee? Laat bedrijven dat toch lekker zelf beslissen. En als er echt voldoende capaciteit is, dan zal de markt toch ook niet heel veel extra bij gaan bouwen? Waarom zouden ze. Gewoon betutteling van ambtenaren voor de bühne.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Rutger, Dank voor uw reactie. Het is de taak van de gemeente om de stad bereikbaar te houden. Daarvoor stelt de gemeente onder meer parkeernormen op. Parkeernormen hebben daarbij vaak een maximum, om ervoor te zorgen dat het autogebruik wordt beperkt en files, uitstoot en geluidsoverlast worden beperkt of voorkomen. Marktwerking kan leiden tot het afwentelen van negatieve bijeffecten van, in dit geval, mobiliteit op andere gebruikers en functies. In dit geval zou een toename van parkeerplaatsen zorgen voor nog meer files en vertraging (die op hun beurt in het ergste geval zelfs tot verkeersonveilige situaties zouden kunnen leiden). Niet alleen voor automobilisten, maar ook voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer dat gebruik maakt van de openbare weg. De doorstroming van deze vervoerswijzen wordt dan geblokkeerd door wachtende auto’s.

Lucas

Om tot een 0-norm te komen zou het OV verbeterd moeten worden en dan niet alleen rondom de Zuidas. In de basis is de Zuidas goed bereikbaar, maar vanuit delen van Amsterdam is het uitdagender om bij een station van de Ringlijn of de NoordZuidlijn te komen. Als voorbeeld kan ik geven dat het in Amsterdam-Noord niet altijd even gemakkelijk en logisch is om via een Oost-West verbinding (met de bus) bij Station Noord of Station Noorderpark te geraken. Frequenties zijn te laag en aansluitingen zouden kunnen worden geoptimaliseerd, fat geldt nog meer bij reizen buiten de spits. Een bushalte is daarnaast niet voor iedereen even dichtbij.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Lucas, Bedankt voor uw reactie. In het mobiliteitsplan zijn 10 maatregelen opgenomen waarmee het openbaar vervoer verbetert. In aanvulling op de maatregelen uit het Mobiliteitsplan investeert de Vervoerregio Amsterdam in de Investeringsagenda Mobiliteit, grote projecten schaalsprong OV en Amsteltram in de regio, inclusief Amsterdam. Het uitvoeringsprogramma Mobiliteit kunt u downloaden via https://vervoerregio.nl/artikel/20241108-regioraad-stelt-begroting-2025-2028-vast, onder het kopje “documenten”. Een grafisch overzicht is zichtbaar via https://maps-vervoerregio.nl/projecten. De mate waarin de voorbeelden die u aanhaalt daarmee worden geadresseerd valt buiten de scope van het Mobiliteitsplan Zuidflank.

B wiesing

Werkzaam in het Amsterdam umc van buiten Amsterdam met wisseldiensten voldoende problemen nu al met parkeren en dan hebben we het niet over de afsluiting die we onze oren krijgen op dit punt . Vraag me af of het ziekenhuis blijft bestaan op deze manier .

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste B. Wiesing, Dank voor uw reactie. Het beleidsvoornemen ziet uitsluitend op het aanpassen van de parkeernorm voor de functie kantoren. De functie ziekenhuis valt onder de parkeernorm voor voorzieningen. Daar wordt met dit beleidsvoornemen niets aan gewijzigd. Bovendien geldt het beleidsvoornemen alleen voor nieuwe ontwikkelingen en niet voor bestaande gebouwen. Eigenaren van vastgoed met parkeercapaciteit in eigen beheer worden geacht er zelf voor te zorgen dat deze parkeercapaciteit beschikbaar is voor de doelgroepen die deze eigenaren van belang vinden. Dit valt buiten de bevoegdheid van de gemeente.

f.verkooijen

Mogen we dan wat meer gratis droge parkeerplaatsen voor fietsen als je wilt dat mensen de auto laten staan. De stoepen rondom het station Zuid zijn onbegaanbaar door geparkeerde (bak-)fietsen en scooters.

Katarina Nikolic | Zuidas

Rondom het station is een aantal openbare fietsparkeergarages aanwezig waar gedurende de eerste 24 uur gratis en droog geparkeerd kan worden. Daarin is ook ruimte voor bakfietsen. De situatie rondom station Zuid zal de komende jaren ingrijpend wijzigen als gevolg van de ontwikkeling van Zuidasdok. Het parkeren van fietsen en scooters heeft daarbij de aandacht van de gemeente. Op foutparkeren van fietsen en scooters wordt gehandhaafd. Aanvullend zijn nieuwe ontwikkelingen verplicht om parkeercapaciteit voor fietsen te realiseren op basis van de Nota Parkeernormen Fiets en Scooter. Het doel hiervan is onder meer het voorkomen van parkeren in de openbare ruimte.

J. Homan

Op een dag als vandaag zie je maar weer wat een te grote afhankelijkheid van OV en dan vooral de trein , betekent voor de bereikbaarheid van de Zuidas. Je zult eerst het OV op en rond de Zuidas nog sterk moeten uitbreiden en vooral betrouwbaarder maken ( voor zover mogelijk) voor je enigszins legitimatie hebt om de auto “aan te pakken”.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste J. Homan, Nogmaals dank voor uw reactie. Incidentele calamiteiten zijn helaas niet altijd te voorkomen, zowel voor het openbaar vervoer als voor de auto. Het Mobiliteitsplan bevat een samenhangend maatregelenpakket dat is opgesteld om de Zuidflank duurzaam bereikbaar te maken. Eén van de pijlers is het herinrichten van de openbare ruimte om meer ruimte voor verblijven te realiseren en alternatieven voor de auto te verbeteren. In het mobiliteitsplan zijn 10 maatregelen opgenomen waarmee het openbaar vervoer verbetert

Nick

“Naast het verminderen van het aantal parkeerplaatsen, gaat het om maatregelen op het gebied van herinrichting van de openbare ruimte, stimulering van reizen buiten de spits en aanpassing van het vastgoedprogramma in Zuidflank.“ En vooral amper investeren in het stads-ov. Het is bedroevend hoe er steeds meer gepusht wordt op autoluw maar zo’n beetje iedere vorm van serieuze ov-investeringen uitblijven of verzanden in eindeloze verkenningstrajecten. Om vervolgens na jaren praten weinig meer te doen dan een bus vol plakken met R-net-stickers en her en der een stukje busbaan aanleggen. In Brussel en Parijs wordt de ene na de andere tramlijn de grond uit gestampt, hier gebeurt amper wat. Maar goed, dat ligt natuurlijk ook deels aan de Rijksoverheid.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Nick, Bedankt voor uw reactie. In aanvulling op de maatregelen uit het Mobiliteitsplan investeert de Vervoerregio Amsterdam in de periode 2025 t/m 2028 jaarlijks minimaal € 146 miljoen in de Investeringsagenda Mobiliteit, grote projecten schaalsprong OV en Amsteltram in de regio, inclusief Amsterdam. De begroting en het uitvoeringsprogramma Mobiliteit kunt u downloaden via https://vervoerregio.nl/artikel/20241108-regioraad-stelt-begroting-2025-2028-vast, onder het kopje “documenten”. Een grafisch overzicht is zichtbaar via https://maps-vervoerregio.nl/projecten.

Nick

De N/Z-lijn rijdt al sinds 2018 vervolgens gebeurt er 7 jaar amper wat. De overige maatregelen zijn minimaal. De uitbreiding van Station Zuid zie ik meer als een nationale aangelegenheid en niet iets dat het stadsvervoer wezenlijk verbetert. De metro’s trams en bussen rijden immers nu ook al. De haltes worden wat beter. De vertramming van bus 15, extra spoor voor een snelle tramverbinding Amstelveen - Station Zuid - Amstelstation. Het komt allemaal niet van de grond.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Nick, Dank voor uw reactie. De gemeente investeert wel degelijk in het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld met de aanleg van de Noord-Zuidlijn en de uitbreiding van NS Station Zuid. Het Mobiliteitsplan bevat een samenhangend maatregelenpakket dat is opgesteld om de Zuidflank duurzaam bereikbaar te maken. Eén van de pijlers is het herinrichten van de openbare ruimte om meer ruimte voor verblijven te realiseren en alternatieven voor de auto te verbeteren. In het mobiliteitsplan zijn 10 maatregelen opgenomen waarmee het openbaar vervoer verbetert

Hugo Janssens

Het is een misvatting dat een parkeerplaatsoverschot het gevolg is van gebrek aan vraag. Parkeren is gewoon onbetaalbaar gemaakt in de meeste parkeergarages op de zuidas, dus dankjedekoekkoek dat de parkeergarages half leeg staan. Een dag met de auto naar kantoor kost je 100 euro parkeergeld....

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Hugo, Dank voor uw reactie. Parkeren op Zuidas is doorgaans inderdaad niet goedkoop. Dit ligt grotendeels buiten de invloedssfeer van de gemeente, aangezien de gemeente geen parkeergarages bezit aan de Zuidas en geen directe invloed heeft op de parkeertarieven in de garages. Het primaire doel van de 0-norm voor kantoren is dat er geen kantoorparkeerplaatsen worden toegevoegd. Daarbij is het een feit dat het mogelijk is gebruik te maken van bestaande parkeergarages, maar dat daarvoor inderdaad hoge tarieven kunnen gelden.

Bert Burger

Oohh, want vind ik het jammer dat de PVDA (decennia lang de bouwers van onze stad) zich laten belazeren door het overbetaalde bakfietsentuig van Groen Links. Sociale woningbouw is de klos, en dat ligt niet aan de investeerders.........

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Bert, Dank voor uw reactie. Deze maatregel is gericht op parkeren bij kantoren en niet op het parkeren bij (of de realisatie van) sociale woningbouw. Ook op de Zuidas zorgt de gemeente voor een mix van woningtypen inclusief sociale huurwoningen. Hiervoor geldt een parkeernorm van 0 tot 1 parkeerplaats per woning, waarbij de ontwikkelaar de keuze heeft om binnen deze bandbreedte een gebouwde parkeervoorziening te realiseren. Vanwege de hoge kosten voor de realisatie en exploitatie kiezen de ontwikkelaars van sociale huurwoningen aan de Zuidas in de praktijk meestal voor woningen zonder parkeerplaatsen.

J.Homan

Daar gaan dan je mega inkomsten uit nieuwe kantoren. Dat nieuwe kantoor van EMA was bijv. nog goed voor €80 miljoen grondopbrengsten waarmee o.a. de zeer verliesgevende 40% soc. woningbouw in Ravel die nauw wordt gebouwd wordt gedekt. Als de kantoorontwikkelaars dit typisch Groen Links anti auto plannetje niet zien zitten ( en de kans is groot) dan is het meteen ook afgelopen met meer soc. Woningbouw op de Zuidas in huidige aantallen. Alles heeft zijn linkse prijs !

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste J. Homan, Dank voor uw reactie. In principe worden de meeste ontwikkelingen in de Zuidas via aanbestedingen op de markt gebracht. Daarbij worden variërende programma's aangeboden, zoals bijvoorbeeld solitaire woningbouw, een solitair kantoor of een ontwikkeling met meerdere functies, zoals bijvoorbeeld woningbouw, kantoren en voorzieningen. We gaan in gesprek met ontwikkelaars om een goed beeld te krijgen van de uitdagingen die er zijn, dus ook over mogelijke gevolgen bij gemengde programma’s.

Dirk

Ik vermoed dat ontwikkelaars dan minder happig worden daar hun toekomstige huurders wel een parkeerplek willen hebben.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Dirk, Dank voor uw reactie. We gaan in gesprek met ontwikkelaars om een goed beeld te krijgen van de uitdagingen die er zijn, waaronder de vraag hoe toekomstige huurders omgaan met de bereikbaarheid van kantoren zonder parkeerplaatsen.

Roevert

Dan moet het OV betrouwbaar, frequent en betaalbaar zijn en blijven!!!

Katarina Nikolic | Zuidas

Beset Roevert, Dank voor uw reactie. Het Mobiliteitsplan bevat een samenhangend maatregelenpakket dat is opgesteld om de Zuidflank duurzaam bereikbaar te maken. Eén van de pijlers is het herinrichten van de openbare ruimte om meer ruimte voor verblijven te realiseren en alternatieven voor de auto te verbeteren. In het mobiliteitsplan zijn 10 maatregelen opgenomen waarmee het openbaar vervoer verbetert.