skip to main content

Het gaat om vijf oplaadpunten en een bijbehorende GVB-personeelsvoorziening bij het busperron ter hoogte van advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer. Door de werkzaamheden zijn het voet- en fietspad in het Strawinskypad van 3 november 2025 tot oktober 2026 afgesloten vanaf het Prinses Amaliaplein tot aan de Parnassusweg. Omrijden en omlopen kan via de Prinses Irenestraat.

Fietsparkeergarages 2Amsterdam en Philips bereikbaar

De fietsparkeergarage van 2Amsterdam is vanaf 3 november tot en met juni 2026 bereikbaar via de ingang van de parkeergarage in de Van Beinumstraat, aan de andere kant van de Strawinskylaan. Vanaf juli 2026 is de ingang in het Strawinskypad weer te bereiken vanaf de Parnassusweg – het doorgaande fietspad richting station Amsterdam Zuid blijft tot oktober volgend jaar afgesloten. Fietsers die naar de fietsparkeergarage van Philips willen, rijden via een speciaal daarvoor aangelegde fietssluis in de Parnassusweg naar hun bestemming.

Fietsenstalling blijft bereikbaar via de hoofdingang in de Eduard van Beinumstraat aan de overkant

Emissievrij busvervoer

Komend jaar gaat het GVB in Amsterdam Zuid bijna volledig over op elektrische bussen. Die worden ’s nachts in de depots opgeladen, en waar nodig tussendoor op strategische plekken langs de route. Die staan al verspreid over de stad zoals in de Lelylaan en bij station Sloterdijk. Daar komt nu dus een laadpunt in Zuidas bij. Vijf bussen kunnen daar binnenkort tegelijkertijd opladen in pitstops van tussen de 4 en twintig minuten – ook de streekbussen van andere vervoerders. Om vervolgens stil en zonder uitlaatgassen de route te vervolgen.

Comfortabele personeelsvoorziening

Bij de bushalte staat nu al een wachthuisje van het GVB. Dat is een ruimte waar chauffeurs naar het toilet kunnen gaan en even op adem kunnen komen. Het opladen van een bus-batterij vraagt om een wat langer verblijf, met een uitgebreidere personeelsvoorziening die meer ruimte en comfort biedt. Zo komt er boven in de Strawinskylaan een kantoorgedeelte bij. Eronder in het talud van het Strawinskypad bouwt het GVB een kelder met daarin de fietsenstalling van 2Amsterdam, gecombineerd met een technische ruimte om elektrische laadpalen van stroom te voorzien.

Bouwlogistiek vanaf Parnassusweg

Voor het werk wordt gebruikgemaakt van een mobiele bouwkraan. De kraan wordt vanaf de westelijk gelegen Parnassusweg, en via de Prinses Irenestraat en de steeg tussen Philips en Freshfields, door verkeersregelaars naar de bouwlocatie in het Strawinskypad geleid.

Logistieke route tussen Freshfields en Philips

Materialen hijsen van Strawinskylaan naar Strawinskypad

Alle materialen worden via de Strawinskylaan aangevoerd met opleggers die voor het lossen een korte ‘pitstop’ op de busstrook maken – daarvoor wordt een deel van de busstrook tijdelijk ingericht als ‘spitsstrook’. Vervolgens hijst de bouwkraan die in het Strawinskypad staat opgesteld de materialen naar de bouwplaats beneden. Door te kiezen voor een kraanopstelling op het fietspad (beneden) voorkomt het GVB een maandenlange afsluiting van de drukke Strawinskylaan voor autoverkeer, busverkeer, tram en nood- en hulpdiensten (boven).

Planning en hinder

Tot eind november dit jaar worden grondkeringen aangebracht, en verhuist het bestaande wachthuisje naar elders in de stad voor hergebruik. Dan wordt tot en met begin december de ruimte voor het nieuwe gebouw ontgraven, inclusief ruimte voor een kelder met technische installaties. Daarna start de ruwbouwfase van het gebouw en krijgt de eronder gelegen fietsenstalling een nieuwe gevel. Dit duurt tot juni 2026, waarna tot en met september 2026 wordt gewerkt aan de afbouw. De directe omgeving kan tijdens de hele periode af en toe last hebben van geluidshinder, met in november tot begin december dit jaar ook trillinghinder vanwege het inbrengen van damwanden.

Geef uw mening

Neem contact met ons op
Hans

Dit pad was eerder heel lag dicht. Bijv voor de bouw van het strawinskyhyus. Dit had beter toen kunnen worden gecombineerd. Elke keer gaan fietspaden dicht, voor telkens een project en wordt er niet gecombineerd. Gevolg jarenlange afsluitingen.

Peter Bouchier

U heeft inderdaad gelijk. Ik fiets hier ook (bijna) elke dag van Haarlem naar Amsterdam. En de afgelopen 10 jaar (en waarschijnlijk ook daarvoor) is wel duidelijk geworden dat fietsers worden omgeleid. Een omleiding voor een auto is bijna onbespreekbaar. En als het fietspad dan eindelijk weer open gaat, dan duurt het nog "even" voordat er weer een mooi en glad wegdek beschikbaar is. Kortom, de auto is heilig en die krijgt voorrang.

Katarina Nikolic | Zuidas

Beste Hans, Dank voor je reactie. We begrijpen goed dat het vervelend is dat het Strawinskypad opnieuw afgesloten moet worden. De afsluitingen voor het Strawinskyhuis en nu voor het Zero Emission Bus (ZEB)-project van GVB staan echter los van elkaar. Het ZEB-project was al langere tijd bekend, maar tot voor kort was het plan dat GVB haar werkzaamheden vanaf de Strawinskylaan zou uitvoeren. Tijdens de zomer bleek dat dit technisch en logistiek niet haalbaar was, waardoor er op het laatste moment moest worden uitgeweken naar het Strawinskypad.

1

Another major cycle route closed for 1 year. This is such bad planning.and such a waste of.money when the current route has been upgraded recently with the Pnew phillips building..

De Fries

@Amsterdammer Droeftoeter.

Amsterdammer

Shut the ... up you crybaby!