skip to main content
Stairs to replace escalators at Amsterdam Zuid station

De perrons van station Amsterdam Zuid worden steeds voller. De groei van het aantal reizigers zet de komende jaren fors door. Daarom gaan we het station helemaal vernieuwen. In 2030 moet het vernieuwde station geschikt zijn voor zo’n 250.000 tot 300.000 reizigers per dag. Ter vergelijking: nu reizen zo’n 80.000 mensen per dag via station Amsterdam Zuid.

Te druk

Totdat we het complete station hebben vernieuwd, nemen we ook maatregelen om reizigers veilig en comfortabel te laten reizen. Zo maakten we in 2017 en begin 2022 de ruimte boven de roltrappen gedeeltelijk dicht, waarmee we zo’n 200 vierkante meter extra vloeroppervlakte toevoegden aan de perrons. Met het vervangen van de roltrappen door vaste trappen, kunnen meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen. Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de liften van en naar de perrons. Het vernieuwde station beschikt ook over liften en de roltrappen keren dan terug.

Wanneer?

Het eerste deel van de roltrappen vervangen we tussen woensdagavond 29 juni en maandagochtend 4 juli 2022. Het tweede deel tussen woensdagavond 6 juli en maandagochtend 11 juli. We sluiten per keer een van de twee opgangen naar de perrons, om de roltrappen veilig te kunnen vervangen. De treinperrons blijven dus via een van de twee opgangen bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden blijft ook de lift gewoon beschikbaar. Het werk wordt uitgevoerd door Knipscheer Rail-Infra B.V., in opdracht van ProRail.

Roltrap in stukken zagen

De roltrappen worden ter plekke gedemonteerd omdat ze in hun geheel te groot en te zwaar zijn om door het station naar buiten af te voeren. Een roltrap weegt zo’n 9 ton en wordt eerst in drie á vier stukken gezaagd. Na het verwijderen van twee roltrappen per opgang, volgt het plaatsen van de vaste trap. Terwijl dit gebeurt leidt een beveiliger op het perron reizigers en werkers in goede banen. Uiteraard blijft de lift ook in de nieuwe situatie beschikbaar voor mensen die minder mobiel zijn.

Zuidasdok

De huidige aanpassingen aan het station zijn bedoeld om op korte termijn voldoende ruimte te creëren, zodat reizigers altijd veilig en comfortabel kunnen reizen. Het project Zuidasdok moet zorgen voor een meer duurzame oplossing. Alle perrons en de huidige reizigerspassage worden vernieuwd en verbreed, en er komt een extra reizigerspassage.

Give your opinion

Dan.

Until the escalators are restored, it will be far better for travelers heading to Schiphol with suitcases to transfer from the metro to the train to use Centraal.