skip to main content
Vervanging roltrappen station Amsterdam Zuid door vaste trappen

De perrons van station Amsterdam Zuid worden steeds voller. De groei van het aantal reizigers zet de komende jaren fors door. Daarom gaan we het station helemaal vernieuwen. In 2030 moet het vernieuwde station geschikt zijn voor zo’n 250.000 tot 300.000 reizigers per dag. Ter vergelijking: nu reizen zo’n 80.000 mensen per dag via station Amsterdam Zuid.

Te druk

Totdat we het complete station hebben vernieuwd, nemen we ook maatregelen om reizigers veilig en comfortabel te laten reizen. Zo maakten we in 2017 en begin 2022 de ruimte boven de roltrappen gedeeltelijk dicht, waarmee we zo’n 200 vierkante meter extra vloeroppervlakte toevoegden aan de perrons. Met het vervangen van de roltrappen door vaste trappen, kunnen meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen. Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de liften van en naar de perrons. Het vernieuwde station beschikt ook over liften en de roltrappen keren dan terug.

Wanneer?

Het eerste deel van de roltrappen vervangen we tussen woensdagavond 29 juni en maandagochtend 4 juli 2022. Het tweede deel tussen woensdagavond 6 juli en maandagochtend 11 juli. We sluiten per keer een van de twee opgangen naar de perrons, om de roltrappen veilig te kunnen vervangen. De treinperrons blijven dus via een van de twee opgangen bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden blijft ook de lift gewoon beschikbaar. Het werk wordt uitgevoerd door Knipscheer Rail-Infra B.V., in opdracht van ProRail.

Roltrap in stukken zagen

De roltrappen worden ter plekke gedemonteerd omdat ze in hun geheel te groot en te zwaar zijn om door het station naar buiten af te voeren. Een roltrap weegt zo’n 9 ton en wordt eerst in drie á vier stukken gezaagd. Na het verwijderen van twee roltrappen per opgang, volgt het plaatsen van de vaste trap. Terwijl dit gebeurt leidt een beveiliger op het perron reizigers en werkers in goede banen. Uiteraard blijft de lift ook in de nieuwe situatie beschikbaar voor mensen die minder mobiel zijn.

Zuidasdok

De huidige aanpassingen aan het station zijn bedoeld om op korte termijn voldoende ruimte te creëren, zodat reizigers altijd veilig en comfortabel kunnen reizen. Het project Zuidasdok moet zorgen voor een meer duurzame oplossing. Alle perrons en de huidige reizigerspassage worden vernieuwd en verbreed, en er komt een extra reizigerspassage.

Geef uw mening

Aster

Dan moet de lift wel werken. Gewoon meer roltrappen plaatsen of meer liften. Nu doet de lift het heel vaak niet. Hoe moet je dan op het perron komen??? Slechte zaak

Henriette

Waarom niet de oplossing zoals op Rotterdam Centraal (dat groter en zeker niet minder druk is): bij elk perron aan de ene kant een brede trap, aan de andere kant 2 roltrappen. Roltrappen helemaal weghalen is een stompzinnig besluit en 1 lift niet toereikend voor reizigers die minder goed ter been zijn, met zware bagage reizen of met kinderwagen. Oncomfortabel en onlogisch voor een station dat een steeds belangrijker knooppunt is

Marinho Paais

Dit gaat volgens mij gewoon om ordinaire energiebesparing. Het is belachelijk dat Amsterdam Zuid geen roltrappen meer heeft. Het station nabij het meest prestigieuze zakendistrict van Nederland. Prorail heeft al eerder aangekondigd van roltrappen af te willen ivm de hoge energiekosten.

Jos, redactie

Beste Marinho, We zijn beslist vóór energiebesparing, maar dat is niet de reden voor het verwijderen van de roltrappen. Dat was nodig om de doorstroming te verbeteren. Het is niet de definitieve oplossing. We zijn het station helemaal aan het vernieuwen. In het vernieuwde (energiezuinige) station komen volop roltrappen, in de huidige passage en in de extra passage die we nu bouwen.

Jan

Gijs, Het probleem zit er in het verschil tussen Intercity en Internationale treinen. Vertrek je b.v. Van Amsterdam CS naar Nijmegen en je trein heeft een flinke vertraging dan neem je 10 minuten later de trein naar Eindhoven en stapt in Utrecht over. Wacht je daarna nog 10 minuten komt er weer een trein naar Nijmegen waar je mee kunt reizen. Jouw perron loopt snel leeg. Vertrek je straks van Amsterdam-Z naar London dan krijg je een heel ander verhaal. Jouw trein naar London heeft 30 minuten vertraging. Er gaan 900 reizigers in een Eurostar. Al deze reigers blijven op het perron wachten. De volgende trein op jouw perron is de trein naar Parijs en die vertrekt 10 min later dan de trein naar London. Helaas heeft deze trein ook 30 min vertraging. Weer 900 reiz. met koffers die wachten.Daarna komt mijn trein naar Breda op dat zelfde perron. Perron is vol.

Jan

Gijs, Ik heb laatst bij een congres over dit thema met een aantal betrokkene gesproken. Op het eind van de discussie gaf 1 van de betrokkenen toe: 6 perrons is te weinig. Zouden er minimaal 8 moeten zijn. Dat past daar niet. Daardoor zou dit project niet kunnen doorgaan. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Als er vertraging zijn heb je duizenden wachten reizigers. In een Eurostar gaan 900 reizigers. De perrons raken vol. Bovengenoemd heb ik een keer in Berlijn hoog meegemaakt. Het perron raakt vol bij vertragingen. In China heb je boven het spoor een gigantische wachthal. Vraag: Hoeveel reizigers met koffers kan 1 perron op Zuid aan?

Jan

Over het grote probleem van het trein station Amsterdam Zuid, te weinig perrons, kan ik op deze website niks vinden. 6 perrons is veel te weinig. Zuid moet het Internationale/HSL station van Amsterdam worden. Dat met 6 perrons dat gaat niet lukken. Ik was een tijd geleden nog op een nieuw HSL treinstation in Hangzhou. Dit station heeft 27 (doorgaande)sporen/perrons. Station München heeft 31 perrons en Grand Central in NY heeft 67 perrons.

Gijs | Amsterdam Zuidas Informatiecentrum

Beste Jan, Het aantal reizigers en bestemmingen op de genoemde stations is een stuk groter dan bij Amsterdam Zuid het geval zal zijn. Bij de herontwikkeling van het station houden we rekening met een forse groei van het aantal reizigers. Met de huidige uitbreidingsplannen kan het station in de toekomst die groei aan. Daarnaast zijn er plannen om het internationaal treinverkeer naar Amsterdam Zuid te verplaatsen. Hiervoor zullen dan een vijfde en zesde spoor worden aangelegd. De aanleg van deze sporen vallen buiten de scope van Zuidasdok maar er wordt binnen het project wel rekening mee gehouden. Met de aanleg van de extra sporen zal het station ook deze internationale reizigers kunnen verwerken.

Tom

Ik was ook sceptisch, maar het is in de praktijk een enorme verbetering. Geen opstoppingen meer op het perron, en ook geen lange rijen voor de lift.

Marinho Paais

Het is niet comfortabel en ik vermijd station zuid helemaal. Net zoals die maffe overstap van lijn 25 naar de metro.

Jeroen

In london metro stations hebben ze ook roltrappen, gaan dagelijks veeeeeel meer mensen doorheen, daar is dat toch ook niet nodig ?

Marguerite de Jong

Wie kan dit nou verzinnen? Misschien door mensen die nooit van Station Zuid gebruik maken? Gewoon van de matteklap !!!!!! De liften zijn onvoldoende hierop gebaseerd en zullen dikwijls defect zijn. Hoe moet dit dan met minder validen? Wanneer komen er roltrappen terug? Geen datum is er genoemd. Of helemaal geen roltrappen meer? Met een zware koffer kom ik die steile trap niet snel op zodat ik helaas ook een trein moeten missen. Bij blessures is een roltrap een makkelijke manier om naar boven te komen. Gewoon een grote schande !!!!. Dit kost alleen maar geld. Over de balk. Dit project kost al miljarden.

D tb

Ik loop elke dag op station zuid, en zie nu al dat mensen moeite hebben om boven te komen met hun bagage. Sommige mensen missen hun trein omdat de klim naar boven best zwaar is en niet zo snel gaat als de toltrap naar boven Zelf heb ik te kampen met bloed armoede. Ik moet dus bij een aantal treden omhoog mijn rust nemen omdat dit voor mij te zwaar is. Ook zie ik al kinderen en ouders die het zwaar hebben met de klim omhoog, ook om het veilig te houden moeten zij extra waakzaam zijn..waar zijn jullie mee bezig pro rail?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Beste D tb, het is omschakelen naar een nieuwe situatie die niet voor iedereen een verbetering is. Wel goed om te weten dat de liften nog steeds gewoon in dienst zijn. Er is dus een alternatief voor de trap.

Zuidas Bewoner

Dit was duidelijk een "kosten besparende" maar niet mensvriendelijke oplossing. Men wilde natuurlijk geen hulp meer boven aan de trap zetten (want mensen stonden daar teveel op een kluitje) en die roltrappen gingen nogal eens stuk. Dus... makkelijk voor de portemonnee en de regelneven om elke notie van mensen bijstaan of zakenmensen en toeristen met koffers zowel als oudere mensen in ogenschouw te nemen, wordt met een handtekening om zeep geholpen. En dan wordt iedereen naar de zijlijn gestuurd met een dom verhaal over op de toekomst wachten. Geweldig weer.

D tb

Ontzettend veel treden naar boven... geen rekening houden met mensen die slecht ter been zijn, kinderen, peuters, kleuters, bagage, en ga zo maar door.. in 2030 weer roltrappen? Dus jullie laten deze mensen jarrn lang en tot die tijd links liggen? Wat een Aso beleid en uitvoering. Ongelooflijk. Doen ze gewoon even bij Pro rail... als de lift buiten werking is sta je dan ....

Elena

De doorstroming zowel aan de 'roltrap' kant als aan de 'trap' kant is/was hartstikke slecht, dus het argument dat mensen kunnen omlopen om de doorstroming te verbeteren is in mijn ogen niet helemaal juist. Daarom lijkt een trap (die breder is dan twee smalle roltrappen) handiger voor de piekmomenten. Het argument dat je de roltrap nodig hebt, maar een lift een brug te ver vindt lijkt mij ook vrij bijzonder. Dan moet je maar gewoon accepteren dat je slechter ter been bent en in dit geval afhankelijk bent van de lift. Ook niks mis mee! Zelfde geldt voor bagage en kinderwagens (overigens is een kinderwagen van de roltrap af ook niet veilig). De situatie is nu eenmaal niet ideaal, en aanpassingen moeten gedaan worden (wat nu gedaan wordt). Dus laten we ophouden met zeuren en toejuichen dat er überhaupt een verbetering komt.

Imce Hofman

Beste Zuidas huilt mee, bewoner Zuidas, Henriette, Erna de Kleijn en RH van Geene, bedankt voor jullie reacties. Een leuk verhaal is het inderdaad niet. En we begrijpen natuurlijk dat het heel vervelend is voor mensen die geen trap kunnen nemen of reizigers met koffers. ProRail doet dit om te zorgen voor een betere doorstroming en een veiligere situatie op de perrons. Dat is echt nodig. We beseffen dat reizigers die gebruik moeten maken van de lift mogelijk langer moeten wachten. Uiterlijk in 2027 gaat de extra reizigerstunnel open, inclusief roltrappen, vaste trappen en liften. Het is dus nog even geduld hebben.

roland

Meer dan twintig jaar is bekend dat station Zuid snel groeit. Veel haast om daar iets aan te doen heeft prorail nooit getoond. Blijkbaar is het teveel gevraagd om die onverschilligheid toe te geven. Het is dan ook waarschijnlijk dat die "tijdelijke" ingreep (veel) langer gaat duren als nu beweerd wordt. Als je een deel van je bezoekers ontmoedigt, krijg je immers een "betere doorstroming"

Danny

Oooh maar 5 jaar wachten, wat een fijn vooruitzicht pro rail! De doorstroming via de roltrappen ging prima! Ik maakte al 14 jaar gebruik van de roltrap op zuid en heb nog nooit problemen ondervonden. Spits geen spits alles stroomde sneller door dan nu het geval is. Ik moet nu wachten met doorlopen op mensen die langzaam trap lopen door bv bagage e.d. dus wat is dat voor een onzin wat jullie uitkramen over een betere doorstroming? Waarom halen jullie niet alle roltrappen op amsterdam centraal weg? Of Utrecht centraal? Kunnen jullie dat ook uitleggen? De doorstroming gaat daar altijd via de roltrap. Zie nooit veel mensen die van de brede trappen gebruik maken op de perrons, meeste mensen lopen rechtstreeks naar de roltrappen zodat ze sneller boven zijn.

Peter

Wat een ontzettend stomme beslissing. Het is hier door velen al uitstekend verwoord, dus ik zal dat niet herhalen. Wel wil ik opmerken is dat ik de reacties van de communicatieadviseur buitengewoon ergerlijk vind. De toon is nogal badinerend en er wordt geen enkele empathie getoond. Als men niks beters weet te bedenken dat dit soort woordvoerderstaal (mooipraterij, beleidsgebabbel), laat dan die reacties maar weg. Het maakt mensen alleen maar bozer.

M.D.

En dit is dan wat jullie "comfort" noemen: https://ucarecdn.com/7e0a0d47-1f1d-45bb-ac82-24e7030c0bbe/-/resize/1700x/967_OVT_C13_Perron02-scaled.jpg Ik krijg ronduit de rillingen van die impressies.

Imce Hofman

Beste Peter, bedankt voor je reactie. We willen niks mooier maken dan het is en al helemaal geen badinerende reacties geven . Dit is een platform waarop we beschrijven wat we doen. Iedereen mag daar wat van vinden. Feit is wel dat we de roltrappen niet weghalen omdat we dat zo leuk vinden, maar omdat het nodig is. Ze komen terug in het totaal vernieuwde station dat voor iedereen toegankelijk is en comfort biedt. Maar dat duurt nog lang.

Erna de Kleijn

Dit is echt een heel slecht plan. Trap oplopen is voor oudere reizigers lastiger en ook voor mensen met koffers. De ene trap die er nu is op elk perron is bij drukte onveilig. Links en rechts vliegen mensen naar boven en beneden en er zijn maar 2 leuningen. Er is 1 lift en die is ontzettend klein. Roltrappen dus behouden en er op elk perron nog 2 bij plaatsen in plaats van verwijderen. Ernd de Kleijn, Treinreiziger station zuid

RH van Geene

Belachelijk.Met die zware koffers wordt je gewoon van de trap afgeduwd.En voor mensen die moeilijk lopen is dit geen goede gedachte.Ook omdat die liften steeds kapot zijn door slopers

Zuidas huilt mee

Belachelijk sinds de trappen even verderop nauwelijks gebruikt worden. - Het argument dat ProRail ervaring heeft dat mensen “overstappen” op de trap is nog erger. Natuurlijk gebruiken ze de roltrap niet meer ALS HIJ ER NIET MEER IS. - Dit is gewoon een domme beslissing van iemand in een kantoortje die geen idee heeft wat er speelt.

Bewoner ZuidAs

Wanneer keren de roltrappen terug? In 2030 pas? Voor ouderen, mensen die minder mobiel zijn, mensen met kinderwagens of mensen met ruimbagage (wat echt behoorlijk wat mensen zijn) is 1 lift gewoon te weinig. Laat staan als de lift het niet doet. Hebben die mensen dan pech? Ik snap dat er een probleem is met de doorloop in de spits maar nu moeten alle andere mensen behalve de mensen die werken op de ZuidAs ‘pech’ hebben. Als als groepen die ik eerder noemden de trap proberen te nemen tijdens de spits dan heb je pas doorstoom problemen. Dit is wachten tot genoeg mensen van de trap vallen met kinderwagen of koffers……

AM

Dan is het totaal niet toegankelijk voor wie slecht ter been is als de lift defect is!

bert

jammer dan

Henriette

Belachelijk plan en ondoordacht, vooral de misvatting dat alleen voor reizigers met een beperking de trap bezwaarlijk is. En reigizers met bagage of (vouw) fietsen dan? Die zij er veel op station Zuid (ik kom er een paar keer per week), niet fijn als je dat 2 trappen op moet zeulen, als al die reizigers de lift gebruiken loopt dat vast. Is iemand van Prorail wel eens op Zuid gaan kijken? De roltrappen komen tzt terug, jawel maar dat wordt 2030(..). Dus 8 jaar ongemak en slechte voorziening op een station dat een belangrijk knooppunt is en waar de reizigersstroom alleen maar toeneemt.

Imce Hofman

Beste AM, ProRail heeft een storingsherstel procedure waarbij defecte liften zo snel mogelijk worden gerepareerd. Daarnaast biedt NS reisassistentie om te zorgen dat reizigers met een functiebeperking hun eindbestemming altijd kunnen bereiken, ook als liften niet werken. Reizigers die willen weten of er op een station een lift in storing staat, kunnen contact opnemen met de NS Klantenservice.

Rudolf

Dit is oprecht schandalig. Ik maak elke werkdag gebruik van dit station en heb die roltrappen nodig. De lift is dan weer een stap te ver. Hoe kan Prorail tot dit soort acties overgaan? Ik kan me niet voorstellen dat jullie als projectorganisatie hier achterstaan. Waarschijnlijk stonden jullie voor een voldongen feit.

Imce Hofman

ProRail vindt toegankelijkheid ontzettend belangrijk. De perrons op Amsterdam Zuid worden steeds drukker en trappen kunnen meer reizigers aan dan roltrappen. Het verwijderen van de roltrappen is dan ook een tijdelijke maatregel. Kunt u niet met de trap, dan is er een lift beschikbaar om u naar het perron te brengen. In de nieuwe situatie keren de roltrappen weer terug en wordt het comfort op het station juist verhoogd.

Zuidas bewoner

Dat wordt dus een Schiphol situatie van mensen met koffers in rijen voor de lift. Dit is niet alleen een station voor forensen.

Zuidas bewoner

Ervaring… sorry maar nummers zijn niet hetzelfde als worstelende mensen. Of klagende mensen die steeds meer zien hoe onmensvriendelijk ProRail dan is. Het feit is dat men nu de moeite wil doen om even verder te lopen waar al trappen zijn. En die trappen worden nauwelijks gebruikt. Dat geeft dus aan dat er helemaal geen probleem is. Mensen kunnen of geholpen worden naar de enkele meters verdere trap. Of laat ze maar in de rij staan die er nu is want in iedergeval kunnen diegenen die baat hebben bij een roltrap daar gebruik van maken. En dat zijn er veel. Ten tweede. Verplaats de grote ruimte beneden dan naar de andere kant zodat reizigers vanzelf naar de trappen die er al zijn bemoedigd worden. Dat zou veel slimmer geweest zijn.

Imce Hofman

Beste Zuidas bewoner, uit ervaring, o.a. met Schiphol, weet ProRail dat de meeste mensen de overstap maken van de roltrap naar de trap. Weinig mensen kiezen voor de lift. Reizigers die niet met de trap kunnen, reizen met de lift. De lift biedt dan ook voldoende capaciteit om de reizigers op station Amsterdam Zuid op te vangen.

Socrates

Het is toch duidelijk dat Amsterdamse ambtenaren geen idee hebben wat er allemaal gebeurt op straat en in stations , er zit duidelijk niemand met een handicap ,ze willen geen auto’s en geen reizigers in OV , wat een ja boel wordt het

Aron

Je comment is inhoudelijk erg zwak. Kom volgende keer eens met een echte klacht waar we iets mee kunnen.

Imce Hofman

Beste Socrates, ProRail heeft veel ervaring met reizigers en vindt toegankelijkheid voor alle reizigers belangrijk. Reizigers die niet met de trap kunnen reizen, kunnen dus van de lift gebruik maken. Daarnaast komen de roltrappen in de nieuwe situatie weer terug.

ACF Sierts

Huh ? Meer reizigers met een vaste trap ??? Maar roltrappen zijn er toch juist om MEER mensen sneller te verplaatsen ? Een gewone trap gaat immers veel langzamer ! Welke malloot verzint dit? Dit snapt helemaal niemand.

Max

Goed om te horen dat de roltrappen uiteindelijk weer terugkomen. Bedankt voor de verduidelijking Imce!

Aron

Beste heer malloot ACF Sierts, Een roltrap heeft een lagere capaciteit dan een normale trap. Dat u van het omgekeerde scenario uitging is geheel aan uzelf te wijten en niet aan de medewerkers van het projectbureau of de overheden. Voordat u dit commentaar achterliet had u het ook kunnen googelen. Of als vraag kunnen stellen vanuit een positie van nederigheid. In plaats daarvan koos je om 'alternatieve feiten' de wereld in te slingeren omdat je het zelf niet begrijpt en de rest dan maar malloten te noemen. De groeten.

Imce Hofman

Beste Max, na de verbouwing keren de roltrappen uiteraard weer terug en wordt het comfort op het station juist verhoogd. Ook voor die internationale reizigers is er dus een roltrap, vaste trap en lift.

Imce Hofman

Beste ACF Sierts, Op een roltrap staat over het algemeen één persoon op de volledige breedte. Bij een vaste trap kunnen vier personen tegelijk gebruik maken van de breedte. Dit zorgt ervoor dat op eenzelfde moment meer mensen gebruik kunnen maken van een trap, dan van een roltrap. De perrons op Amsterdam Zuid worden steeds drukker en trappen kunnen meer reizigers aan dan roltrappen. Nu staat er vaak een rij voor de roltrap. Dat willen we voorkomen. ProRail verwijdert de roltrappen op station Amsterdam Zuid om de veiligheid op het station te verhogen. In de tussentijd kunnen reizigers die niet met de trap kunnen reizen met de lift.

Max

Rare actie inderdaad, vooral omdat het plan is om veel meer internationale treinen naar station Zuid te halen. Moeten al die reizigers met bagage die enkele lift in? Of mogen ze hun bagage de trap op zeulen?