skip to main content
Perronkappen station Amsterdam Zuid: niet dicht, wel groen

Dat er een nieuw station moet komen, daarover is iedereen het wel eens. Wie nu in de spits de trein pakt, merkt dat de perrons soms gevaarlijk vol staan. Station Amsterdam Zuid verwerkt zo’n 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er veel meer. De schatting is tussen de 250.000 en 300.000 reizigers per dag. Dat is ongeveer net zoveel als Amsterdam Centraal nu. Amsterdam Zuid wordt de spil in het verbeterde vervoersnetwerk rond Zuidas en Amsterdam. Het station groeit uit tot een compacte openbaar vervoerterminal, waarvan ook bussen en trams deel uitmaken.

Groene uitstraling

Dit alles moet in 2028 klaar zijn. Het nieuwe station Amsterdam Zuid, onderdeel van het project Zuidasdok, geeft reizigers meer ruimte en comfort. De aannemer die het gaat bouwen, ZuidPlus, hebben we uitgedaagd om zo groen mogelijk te bouwen. Dat vinden we belangrijk, omdat voor de bouw al veel bomen moeten wijken en omdat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is bij de ontwikkeling van Zuidas. ZuidPlus kwam met het beste plan. Niet alleen krijgt de omgeving van het station een groene uitstraling, dat geldt ook voor de kappen boven de perrons. Het is kenmerkend voor de manier waarop in Zuidas wordt gebouwd: met name de woongebouwen zien er getrapt uit, met overal groene ‘lagen’.

De consequentie is dat Amsterdam Zuid geen iconisch gebouw wordt (zoals Amsterdam Centraal), maar juist min of meer ‘verdwijnt’ in de omgeving. Een volledige overkapping past daar niet bij.

Geld en extra sporen

Bij dit mooie verhaal moeten we wel zeggen dat geld natuurlijk ook een rol speelt: het budget is gewoon niet groot genoeg om het station volledig te kunnen overkappen. Want er was vast en zeker ook een groene oplossing te verzinnen geweest mét een grote overkapping over alle sporen heen. En er speelt nog een argument: we houden in de plannen nu rekening met twee extra sporen in de toekomst. Als we wel één grote overkapping hadden gewild, hoe groot had die dan moeten zijn? Dit probleem is zichtbaar bij bijvoorbeeld station RAI, waar in 2016 twee nieuwe sporen zijn aangelegd die niet onder de bestaande perronkap vallen.

Al met al heeft ZuidPlus binnen de mogelijkheden de beste groene oplossing voor het nieuwe station Amsterdam Zuid bedacht.

Geef uw mening