skip to main content
Financiële impuls voor mobiliteitsapp Zuidas

Met één app het beste vervoermiddel kiezen om naar het werk te komen, om ’s avonds een filmpje te pikken en daarna naar huis te gaan of om bij familie op bezoek te gaan. Dat is de gedachte die het ministerie en de regio’s in zeven experimenten gaan uitwerken. Kern van de app is het bundelen van beschikbare vervoersopties om suggesties voor uw reis te bepalen. Voordat er een goed reisadvies op het scherm verschijnt, moeten alle beschikbare vervoersmiddelen, kosten, plannings- en beschikbaarheidsdata aan elkaar gekoppeld zijn. Door zeven pilots te co-financieren wil het ministerie meer inzicht krijgen in wat nodig is voor deze koppeling en zo de ontwikkeling van zo’n app versnellen, zo schrijven minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer (zie de brief onderaan dit bericht).

Eén flexibel systeem

De app moet met één druk op de knop duidelijk maken welk vervoermiddel per reis het beste uitkomt: (deel)fiets, bus, deelscooter, taxi of (deel)auto. De app biedt dus reisdiensten aan, oftewel Mobility as a Service (MaaS). ‘Makkelijk en snel van je huis naar je werk. Overstappen van de trein in de taxi, deelauto of op de fiets. Eén systeem om te boeken en te betalen, met betrouwbare reisinformatie. Een mooie innovatieve oplossing om onze steden bereikbaar te houden’, stelt minister Van Nieuwenhuizen. Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Ik wil dat we flexibel zijn. Een reiziger moet kunnen variëren tussen de auto, openbaar vervoer en de fiets. Niet de manier waarop je reist, maar de reiziger staat centraal. Zo werken we aan duurzame mobiliteit.’ De experimenten moeten uitwijzen of dit in de praktijk zo werkt.

Kees Winkelman

Meer dan de (lease)auto

De experimenten starten in 2019, in zeven regio’s. Ze duren twee tot drie jaar. In Zuidas proberen bedrijven al enige tijd uit of het lukt om werknemers kennis te laten maken met meer vervoermogelijkheden dan de (lease)auto alleen. Via de Zuidas Mobility Experience bijvoorbeeld. Deelnemers zijn enthousiast, maar ervaren het ontbreken van een overzichtelijke app momenteel nog als een knelpunt.

Markt prikkelen

De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en werkgevers in de Zuidas werken nauw samen om duurzaamheid, medewerkerstevredenheid, bereikbaarheid en flexibiliteit te bevorderen. Ze willen nu samen de markt prikkelen om een MaaS-oplossing te ontwikkelen die deze doelen dient. De MaaS-dienst moet zich in de eerste plaats richten op het bundelen en ontsluiten van het bestaande en toekomstige vervoersaanbod. Wanneer de MaaS-app voldoet, zijn Zuidas-werkgevers bereid om deze toe te voegen aan hun mobiliteitsbeleid. De hoop vanuit het ministerie is dat grote werkgevers in Zuidas de gangmakers zijn van een zakelijk georiënteerde MaaS-dienst, die regionaal en landelijk kan worden uitgerold. De app start in Zuidas (voor de zakelijke markt), maar maakt onderdeel uit van de brede ambitie om de app voor de hele stad in te zetten.

Geef uw mening

Barend

Marktpartijen zoals Citymapper en Free2Move leveren deze diensten al.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Er zijn inderdaad partijen die al apps hebben. Met de 7 pilots zoekt de overheid naar een standaard manier van data uitwisseling. Dat voorkomt hoge kosten en verschillende systemen en zorgt voor meer uniformiteit. Zo krijgen alle toekomstige MaaS-aanbieders de kans om vervoermiddelen gemakkelijk te ontsluiten in een app. Het ministerie van I&W heeft nu een tender, misschien iets voor Citymapper en Free2Move? https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/140639