skip to main content
Station Amsterdam Zuid krijgt volop voorzieningen voor reizigers

De gemeente Amsterdam, ProRail en NS Stations ondertekenden op 19 april een overeenkomst die de ontwikkeling en exploitatie van voorzieningen op het nieuwe station Amsterdam Zuid compleet maken. NS Stations krijgt in totaal 5.400 m2 in eigendom (opstalrecht). Momenteel beslaan de voorzieningen in station Amsterdam Zuid 1.750 m2. In 2014 werden al overeenkomsten gesloten tussen partijen, die de verbreding van de Minervapassage en de bouw van de nieuwe Brittenpassage mogelijk maakten. Station Amsterdam Zuid is met de te verwachten reizigersgroei en het nieuwe aanbod aan voorzieningen straks klaar voor een plek in de top vijf van stations in Nederland. Qua voorzieningenaanbod wordt het station vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. ‘Het nieuwe station voldoet aan de eisen en wensen van onze reizigers’, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Stationsontwikkeling & Onderhoud bij NS Stations. ‘Wij zijn blij dat we met onze investering de bouwopgave letterlijk konden vergroten en dat Zuidasdok en aannemerscombinatie ZuidPlus hier met klasse invulling aan gaan geven.’

Brede passages

Het ontwerp van het nieuwe station Amsterdam Zuid is gemaakt door ZuidPlus, de bouwer van Zuidasdok en daarmee ook van het nieuwe station. Het wordt een overzichtelijk station met een gelijkvloerse vrije doorgang tussen het Zuidplein en het Mahlerplein. De huidige Minervapassage wordt verbreed naar 40 meter en de nieuwe Brittenpassage 15 meter breed. De passages geven toegang tot zowel trein als metro, de bewaakte fietsenstallingen, kaartverkoop, winkels en overige stationsvoorzieningen. Aan de buitenzijde van het station tussen de twee passages in komen overdekte looproutes met voorzieningen die ook de taxi-, bus- en tramreizigers van alle gemakken voorzien.

Artist impression Minervapassage

Voorzieningen aan alle kanten

Hans Versteegen, projectdirecteur Zuidasdok, is blij met de overeenkomst tussen de gemeente, ProRail en NS Stations. ‘Aan alle kanten van het station zijn straks voorzieningen voor reizigers, omwonenden en gebruikers van het gebied. Op die manier creëren we een stuk meerwaarde voor de omgeving.’ Directeur Stations van ProRail Astrid Bunt wijst erop dat reizigers nog wel even geduld moeten hebben. ‘Maar dankzij inspanning van alle partners realiseren we een station dat aansluit op de internationale allure van Zuidas. Een station dat bovendien is voorbereid op de voorziene reizigersgroei.’

Tot de oplevering

Tijdens de verbouwing blijft minimaal 1.100 m2 aan voorzieningen in stand of tijdelijk geherhuisvest. De nieuwe Brittenpassage wordt eerst gebouwd en in gebruik genomen. Daarna volgt de verbreding van de Minervapassage. De eindoplevering van het gehele project Zuidasdok staat gepland voor 2028. Een exacte planning volgt eind dit jaar.

Geef uw mening

Pieter

Eindoplevering Zuid-as dok in 2028?? Dit megalomane project staat stil las ik onlangs in de krant. Aannemers zouden de stekker er uit getrokken hebben want het zou onuitvoerbaar zijn. En daardoor is heel Amstelveen en ook Buitenveldert de snelle en directe 30 jaar oude Metroverbinding met het CS kwijt. Overstappen en nog eens overstappen mag de reiziger. Geen pretje in het waaigebied van de Zuid-as. Eén en al euforie natuurlijk over die nieuwe Amsteltram. Maar dit is volstrekt misplaatst. De reiziger moest zonodig die nieuwe metro 52 in. En die kosten worden op de burger verhaald. Geen goed woord voor over!

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Pieter, de stekker is er nog niet uit hoor. Als je een iets recentere stand van zaken wil, lees dan het artikel 'Reuring rondom Zuidasdok' (donderdag 20 juni 2019).

Martin

Fietstunnel is een legitieme vraag want de Beethovenstraat en de Buitenveldertse laan zijn geen prettige fietsroutes (te druk, omrijden, stoplichten onnodig oversteken). Veel fietsers vanuit Amsterdam hebben de voorkeur voor de Minervalaan, door station Zuid en steken dan door via Weldammerlaan (Gelderlandplein) richting Kalfjeslaan om via Uilenstede de weg te vervolgen. Deze route scheelt veel tijdverlies (stoplichten), voor fietsers een nogal belangrijk detail. Voor de goede orde, Ik loop dus nu vaak door het station!

Gerrit Spekkers

Komt er dan ook een fiets tunnel onder door dat we niet meer met de fiets aan de hand door het station moeten lopen belachelijk toch. Ik woon op de Boelelaan daarom dus

Jan Willem

Naast Minerva, van fietsenstalling Mahler naar fietsenstalling Vijfhoek.

Cherie | Amsterdam Zuidas

@Edwin, klopt. Afstanden wijken ietsje af, maar scheelt niet veel.

Cherie | Amsterdam Zuidas

Beste Gerrit en Jan Willem, station Amsterdam Zuid krijgt geen aparte fietstunnel. Het klopt dat in het station niet mag worden gefietst, fietsen mogen alleen aan de hand worden meegenomen. Het mengen van voetgangers en fietsers in het station is niet wenselijk vanuit het oogpunt van veiligheid. Voor het fietsen van Zuid naar Noord en vice versa zijn de Parnassusweg en de Beethovenstraat de belangrijkste fietsroutes die direct langs het station lopen. Ik ben erg benieuwd naar waarom jullie voorkeur uitgaat naar een fietstunnel door het station en waar deze dan gepositioneerd zou moeten zijn, hoor het graag.

Edwin

120m oost van de Mahlerpassage en 100m west van de Brittenpassage liggen toch al tunnels waar je doorheen kunt fietsen?

Jan Willem Mans

Laten we iets organiseren om dat voor elkaar te krijgen! Dat is de belangrijkste omissie.

Peter Wessels

ik ben ook benieuwd wanneer al die beloofde voorzieningen eindelijk eens ook op zaterdag en zondag beschikbaar zullen zijn

Cherie | Amsterdam Zuidas

Beste Peter, de winkels in het station zullen in ieder geval bij oplevering van het nieuwe station Amsterdam Zuid (2025-2027) ook in het weekend geopend zijn.

Frans Nieuwenhuis

Het ziet er mooi uit, maar... De Brittenpassage is eigenlijk veel te smal voor reizigers die van tram naar station, metro of bus moeten. Helaas dus ook geen betere overkapping van de perrons. Je blijft er dus wegwaaien. Geen internationale allure, helaas. Er zijn genoeg goede voorbeelden in binnen- en buitenland...

Cherie | Amsterdam Zuidas

Beste Frans, goed te lezen dat u in ieder geval een beetje te spreken bent over de uitstraling van het nieuwe station. Het uitgangspunt bij het ontwerp van het station is dat deze voldoende capaciteit heeft om tijdens spitsuren de reizigersstromen goed te verwerken. Hiervoor is onder andere onderzoek gedaan naar de verwachte loopstromen tijdens spitsuren (aantal reizigers, aantal kruisende bewegingen, gebruik (rol)trap, etc). Het onderzoek toont aan dat de Brittenpassage in ieder geval voldoende capaciteit heeft om de in 2030 verwachte reizigersstromen te verwerken. Overigens kunnen trein- en metroreizigers ook via de Minervapassage naar bus- en tramhaltes en vice versa lopen. Voor reizigers die op het oostelijk deel van de perrons uitstappen is deze route net zo snel of zelfs sneller. Waarom denkt u dat de Brittenpassage te smal is? Het station wordt inderdaad niet volledig overkapt. In <a href="https://zuidas.nl/blog/2017/perronkappen-station-amsterdam-zuid-niet-dicht-wel-groen/">dit artikel</a> wordt toegelicht waarom hiervoor niet is gekozen.