Bereikbaarheid

Tot eind 2019 veel werkzaamheden rondom RAI

Vanaf deze zomer tot najaar 2019 vinden nogal wat werkzaamheden plaats bij en rondom RAI. Aan het station, aan de tram, aan een fietstunnel. En aan RAI zelf. We zetten de werkzaamheden voor u op een rijtje.

Rond station Amsterdam RAI en het RAI-complex zelf zijn kantoren, scholen, hotels en woningen gebouwd of nog in aanbouw. Een nieuw icoon dat zich steeds duidelijker aftekent is het in aanbouw zijnde, imposante hotel Nhow Amsterdam RAI. Daarnaast heeft RAI zelf vergevorderde uitbreidings- en verbeteringsplannen voor Hal 5 en het logistieke terrein ervoor, aan de kant van de Wielingenstraat.

Renovatie station RAI

Binnenkort start de renovatie en de uitbreiding van de metrohal in station RAI. Het werk moet voor de zomervakantie van 2019 klaar zijn. Uiteraard blijft het station tijdens de werkzaamheden volop in bedrijf. Na oplevering van het vernieuwde metrostation wordt ook de ruimte rond het station opnieuw ingericht. Verder wordt de bewaakte fietsenstalling uitgebreid van 500 naar circa 1.850 fietsparkeerplekken. Om deze uitbreiding mogelijk te maken, gaat de huidige stalling vanaf 20 juli 2018 dicht. Er komen alternatieve fietsparkeerplekken in de buurt. De vernieuwde fietsenstalling gaat in februari 2019 open. Daardoor worden veel fietsparkeerplekken in de openbare ruimte overbodig en krijgt de voetganger meer ruimte.

Fietstunneltje onder Europaboulevard dicht

Vanwege de aanleg van een nieuw riool gaat het fietstunneltje onder de Europaboulevard richting het ROC (het tweede tunneltje vanaf station RAI) tijdelijk dicht. Het werk vindt plaats tijdens de komende zomervakantie, om hinder voor zo veel mogelijk mensen te beperken. Er worden ter plaatse omleidingsroutes aangegeven. Het werk start op 31 juli 2018 en is voor de start van het nieuwe schooljaar afgerond.

GVB werkzaamheden tramspoor

Ook het GVB gaat werkzaamheden uitvoeren en wel in de herfst. Het tramspoor bij RAI en op de keerlus naast station RAI wordt vernieuwd. Daarnaast zal voor Waternet het spoor in de Rooseveltlaan worden opgebroken. Vanwege de werkzaamheden aan de keerlus en Rooseveltlaan, zal tram 4 tussen 1 oktober 2018 en 1 juli 2019 een aangepaste route rijden naar het Amstelstation in plaats van naar Station RAI. De buslijnen blijven wel rijden, maar krijgen tijdelijke haltes. Alternatieven zijn de Noord/Zuidlijn, andere metrolijnen en de gewijzigde route van tram 12, die vanaf de zomerdienstregeling vanaf Amstelstation via het Museumplein en Leidseplein naar Amsterdam CS rijdt.

Hotel Nhow RAI Amsterdam in aanbouw Foto: Marcel Steinbach

Samengevat

  • Bouw hotel NHow → oplevering oktober 2019
  • Afsluiting fietsenstalling → 20 juli 2018 – februari 2019
  • Renovatie metrostation → 31 juli 2018 – mei 2019
  • Afsluiting fietstunneltje → 31 juli 2018 – 29 augustus 2018
  • Stremming tram 4 → oktober 2018 – juli 2019

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
31 augustus 2018 | 13:55

Fons

Wat jamme!! Dit is oude info. Waarom nu pas deze mail?

Schrijf een reactie
+1
'
31 augustus 2018 | 14:22

Kim | Amsterdam Zuidas

@Fons,

De mail is op 9 juli verzonden. Heeft u hem nu pas ontvangen? Dan is er vast iets technisch aan de hand en zijn wij benieuwd wat dat dan kan zijn. Wilt u eens kijken naar de datum van de ontvangen mail?

Schrijf een reactie
+1
'
19 juli 2018 | 14:28

JOYze hoogland

Waarom geeft info Zuid As niet aan, dat Green deal 6 aanstuurt op een opslag van goederen buiten A’dam waarna de aanvoer in de nacht geschiedt met kleine elektrode auto’s. Geef totale info

Schrijf een reactie
+1
'
13 juli 2018 | 13:05

caroline

Het zou nog mooier zijn als de Rai ook vergevorderde plannen had om op korte termijn de enorme stroom zwaar vrachtverkeer in de Wielingenstraat terug te dringen en niet alleen het terrein aan te pakken. Als frequente bezoeker van de Wielingenstraat valt me de steeds grotere chaos van het verkeer in deze straat op. Je zult er maar wonen ….

Schrijf een reactie
+1
'
9 juli 2018 | 21:32

enny schmitz

Geeft veel overlast aan buurtbewoners, die zonder al deze verbouwingen/omleggingen al veel te lijden hebben onder verkeer/geluidsoverlast/luchtverontreiniging… Wordt hier voldoende rekening mee gehouden?!

Schrijf een reactie
+1
'
11 juli 2018 | 09:27

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Enny, er wordt binnen de Zuidas inderdaad veel gewerkt. Wij realiseren ons dat dat overlast meebrengt voor de omwonenden. We proberen deze hinder zo veel mogelijk te beperken, onder andere door deze bij de bron aan te pakken. Bijvoorbeeld door op innovatieve manieren te funderen, in plaats van het traditionele heien. Maar hinder helemaal voorkomen kunnen we niet. Door op tijd te vertellen wat er gaat gebeuren en welke hinder te verwachten is, proberen we er wel voor te zorgen dat de omgeving niet voor verrassingen komt te staan. Er is zeker dus oog voor de omgeving. Ook organiseren wij samen met de RAI en het stadsdeel elk kwartaal een zogenaamd RAI beraad, waarin bewoners geïnformeerd worden over wat er in de buurt qua plannen en werkzaamheden gaat spelen.

Schrijf een reactie
+1