skip to main content
Voorbereidingen voor bouw Brittenpassage

Boven de A10 de bouwlocatie voor de Brittenpassage. Links het Mahlerplein, in het midden de Aaron Coplandstraat, rechts daarvan de Benjamin Brittenstraat, waarop de Brittenpassage straks uitkomt. Geheel rechts de sporen van metrolijn 51 (de Amstelveenboog) en de Parnassusweg.

Aan de Arnold Schönberglaan, gelegen tussen de Beethovenstraat en het Gustav Mahlerplein (ten zuiden van de A10), komt een metershoge constructie: een betonnen plaat van zo’n 70 meter lang, 15 meter breed en 2 meter dik, met zijwanden. Het vormt het dek waarover straks treinen kunnen rijden en tegelijkertijd het dak van de nieuwe onderdoorgang, die Brittenpassage heet (naar de naam van de Benjamin Brittenstraat, waarop de passage uitkomt). Als het dek klaar is, wordt het dwars door de A10 en onder de sporen door op zijn plek geschoven.

Nachtelijke aanvoer

Voor het bouwen van de constructie moet veel materiaal en materieel naar de bouwlocatie. Daarvoor is een inrit nodig langs de Parnassusweg. Dat is op dit moment lastig, omdat hier nog metrolijn 51 (de Amstelveenlijn) in een boog onder de A10 door aanhaakt op station Amsterdam Zuid. Daarom voeren we de spullen in de nacht aan, wanneer de metro niet rijdt. Deze boog wordt in de nacht van 2 op 3 maart 2019 opgeheven en daarna gesloopt. Daarna kan bouwcombinatie ZuidPlus ook overdag materiaal en materieel aanvoeren.

Lijn 51 gaat nu nog in een boog onder de A10 en het spoor door

Drie delen

De zuidkant van de Brittenpassage bouwen we in drie delen. Dit betonnen dek, in de vorm van een omgekeerde U van 70 meter lengte, is dus pas het eerste deel en moet onder de sporen 2 en 3 komen. Daarna kunnen op het werkterrein de twee andere delen op dezelfde manier worden gebouwd, voor onder spoor 1 en de twee toekomstige extra sporen die aan de zuidkant komen.

Funderingspalen

Als het eerste dek van de Brittenpassage klaar is, moet er nogal wat gebeuren voordat het naar zijn plek kan worden geschoven. Natuurlijk vergt zo’n betonnen kolos een stevige fundering. De funderingspalen moeten ook in de A10 en onder de sporen worden gedraaid (dit deel van de A10 verdwijnt later onder de grond). We moeten delen van de huidige perrons weghalen en daarvoor in de plaats nieuwe, tijdelijke perrons maken op steigers. Dit alles gaat gebeuren in het voorjaar van 2019. We informeren u uiteraard over de precieze data waarop treinreizigers en automobilisten hinder zullen ondervinden.

Aanleg van het bouwterrein ter hoogte van de Benjamin Brittenstraat, augustus 2018

Meer bouwlocaties

Niet alleen aan de Arnold Schönberglaan bouwen we de Brittenpassage. Dat gaat ook gebeuren op een werkterrein tussen de metrosporen en aan de noordkant van de A10. Maar zover is het nog niet. Nu het eerste deel, waarvan het frame zal verrijzen aan de Arnold Schönberglaan. Het belooft een indrukwekkend schouwspel te worden.

Impressie van de Brittenpassage in gebruik

Geef uw mening

Sietze

Wanneer wordt het al gebouwde deel geplaatst?

Saskia Blaas I Amsterdam

Dag Sietze, we zijn nog in overleg met ProRail en Rijkswaterstaat voor een goed moment dat ook past in de landelijke planning. Het ziet er naar uit dat het eind dit jaar wordt.

Gerrit Spekkers

Ik woon op de Boelelaan het zou fijn zijn als er een voetgangers bruggetje zou komen voor een ieder om naar de A.H. winkel te kunnen komen zou fijn zijn en wel leuk kun je van de vissen genieten ook als ze er nog zijn. Doe u best

Joerg Bunger

Ik ben blij als de eerste werken beginnen!