Zuidasdok

Voorbereidingen voor bouw Brittenpassage

Aan de Arnold Schönberglaan bereiden we de bouw voor van een indrukwekkend groot werk: het eerste deel van de Brittenpassage. Dit wordt een extra onderdoorgang onder het spoor en een extra toegang tot de perrons van station Amsterdam Zuid.

Boven de A10 de bouwlocatie voor de Brittenpassage. Links het Mahlerplein, in het midden de Aaron Coplandstraat, rechts daarvan de Benjamin Brittenstraat, waarop de Brittenpassage straks uitkomt. Geheel rechts de sporen van metrolijn 51 (de Amstelveenboog) en de Parnassusweg.

Aan de Arnold Schönberglaan, gelegen tussen de Beethovenstraat en het Gustav Mahlerplein (ten zuiden van de A10), komt een metershoge constructie: een betonnen plaat van zo’n 70 meter lang, 15 meter breed en 2 meter dik, met zijwanden. Het vormt het dek waarover straks treinen kunnen rijden en tegelijkertijd het dak van de nieuwe onderdoorgang, die Brittenpassage heet (naar de naam van de Benjamin Brittenstraat, waarop de passage uitkomt). Als het dek klaar is, wordt het dwars door de A10 en onder de sporen door op zijn plek geschoven.

Nachtelijke aanvoer

Voor het bouwen van de constructie moet veel materiaal en materieel naar de bouwlocatie. Daarvoor is een inrit nodig langs de Parnassusweg. Dat is op dit moment lastig, omdat hier nog metrolijn 51 (de Amstelveenlijn) in een boog onder de A10 door aanhaakt op station Amsterdam Zuid. Daarom voeren we de spullen in de nacht aan, wanneer de metro niet rijdt. Deze boog wordt in de nacht van 2 op 3 maart 2019 opgeheven en daarna gesloopt. Daarna kan bouwcombinatie ZuidPlus ook overdag materiaal en materieel aanvoeren.

Lijn 51 gaat nu nog in een boog onder de A10 en het spoor door Foto: Marcel Steinbach

Drie delen

De zuidkant van de Brittenpassage bouwen we in drie delen. Dit betonnen dek, in de vorm van een omgekeerde U van 70 meter lengte, is dus pas het eerste deel en moet onder de sporen 2 en 3 komen. Daarna kunnen op het werkterrein de twee andere delen op dezelfde manier worden gebouwd, voor onder spoor 1 en de twee toekomstige extra sporen die aan de zuidkant komen.

Funderingspalen

Als het eerste dek van de Brittenpassage klaar is, moet er nogal wat gebeuren voordat het naar zijn plek kan worden geschoven. Natuurlijk vergt zo’n betonnen kolos een stevige fundering. De funderingspalen moeten ook in de A10 en onder de sporen worden gedraaid (dit deel van de A10 verdwijnt later onder de grond). We moeten delen van de huidige perrons weghalen en daarvoor in de plaats nieuwe, tijdelijke perrons maken op steigers. Dit alles gaat gebeuren in het voorjaar van 2019. We informeren u uiteraard over de precieze data waarop treinreizigers en automobilisten hinder zullen ondervinden.

Aanleg van het bouwterrein ter hoogte van de Benjamin Brittenstraat, augustus 2018 Foto: Marcel Steinbach

Meer bouwlocaties

Niet alleen aan de Arnold Schönberglaan bouwen we de Brittenpassage. Dat gaat ook gebeuren op een werkterrein tussen de metrosporen en aan de noordkant van de A10. Maar zover is het nog niet. Nu het eerste deel, waarvan het frame zal verrijzen aan de Arnold Schönberglaan. Het belooft een indrukwekkend schouwspel te worden.

Impressie van de Brittenpassage in gebruik

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
2 november 2018 | 21:29

Joerg Bunger

Ik ben blij als de eerste werken beginnen!

Schrijf een reactie
4
+1