skip to main content

Eerder vertelden we u dat er meer tijd nodig is voor een goed en volledig ontwerp van Zuidasdok dan oorspronkelijk was voorzien. Zuidasdok is een omvangrijk en complex project. Het gebied waarin het project wordt gerealiseerd is relatief klein, wordt intensief gebruikt en is in grote dichtheid gebouwd. Iedereen begrijpt dat eerst denken en dan doen een noodzakelijke voorwaarde is voor zo’n project. Daarom is tussen de gunning van het project aan ZuidPlus (2017) en de start van de bouw een periode ingebouwd om tot een samenhangend ontwerp te komen: een zogeheten integraal voorontwerp. De afgelopen maanden bleek al dat extra tijd nodig was. De verschillende oorzaken daarvoor staan beschreven in de halfjaarlijkse rapportages aan onze opdrachtgevers.

Voorlopig ontwerp

Bouwcombinatie ZuidPlus maakte vorige week het voornemen bekend om de eigen organisatie op zijn minst tijdelijk ‘af te bouwen’. Dit bericht leidde tot berichten in de media. Ook het integraal voorontwerp kwam daarin ter sprake. In de afgelopen twee maanden is het voorlopig ontwerp beoordeeld door de projectorganisatie Zuidasdok. We hebben moeten vaststellen dat het niet voldoende klaar is voor acceptatie. ZuidPlus is hier uiteraard van op de hoogte gesteld.

Hoe verder

De projectorganisatie Zuidasdok en bouwcombinatie ZuidPlus blijven met elkaar in gesprek om te bepalen wat nu nodig is. Marcel Hertogh, hoogleraar aan de TU Delft, kijkt als externe deskundige mee. Eerder evalueerde hij de aanbesteding van Zuidasdok. Onze bestuurlijke opdrachtgevers (het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland) hebben aangegeven dat zij nog voor de zomervakantie (bouwvak) een besluit nemen. Zodra we daar meer over weten, komen we uiteraard bij u terug.

Het werk gaat door

Ondertussen werken we buiten door aan alle geplande bouwactiviteiten. Afgelopen weekend en ook komend weekend werken we met ZuidPlus verder aan station Amsterdam Zuid. We draaien bijvoorbeeld funderingspalen onder treinspoor 4 voor de toekomstige reizigerstunnel Brittenpassage. Om dit veilig uit te voeren is er beperkt metroverkeer. Ook is de opgang naar perron 2 vanaf de Parnassusweg afgesloten.

Geef uw mening

M. Cadier

Laat ze de tyfus krijgen.

Marga

En als “ze” dit gekregen hebben wat heeft dit dan toegevoegd aan dit artikel.

Reams

Wanneer kunnen we het vervolgbesluit "Hoe verder?" verwachten?

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Reams, we wachten momenteel op een brief hierover van onze minister en wethouder aan de Tweede Kamer en Gemeenteraad. Zodra de brief gepubliceerd is, maken we er ook melding van op deze website. Hopelijk deze week.

Martijn Roos

Gaat nu de Amstelveenlijn 6 weken stil licht , de voormalige bogen van Metro Lijn 51 en wissels op de Buitenveldertselaan wat leide naar het inmiddels niet meer bestaande tunneltje onder de A10 en sporen door. Verwijderd worden? Of blijft dat nog jaren er zo bij liggen.. Ben benieuwd, wat hiervan de planning verder is..

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

De bogen gaan verwijderd worden maar nog niet in de 6 weken dat de Amstelveenlijn stil ligt. Voor de bouw van de tunnel gaan we dit deel van de Parnassusweg ombouwen, maar dat duurt dus nog even.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Martijn, ik ga het maandag voor je na en kom er op terug.

Roland Postma

Erger is natuurlijk dat inmiddels rond de 10.000 bomen te vroeg en wellicht onnodig zijn gekapt. Erg omdat insiders vorig najaar al wisten dat er flinke vertraging aan zat te komen. Zou je de bomen moeten herplanten als dit hele project ten onder gaat?

JOYze hoogland

Graag een konkreet antwoord op de gestelde denkbare uitkomst : worden de 10.000 bomen geplant, zodra Zuidas DOK NU niet zo doorgaat

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Het hele project ten onder, zo ver is het gelukkig niet.

Roland Postma

Dit stukje is wel erg geschreven op de toon van, ach het valt wel mee allemaal. Als je de verhalen in Cobouw leest valt het helemaal niet mee. Dus niet doen dit dit soort “het valt allemaal wel mee stukjes”, niet goed voor jullie geloofwaardigheid.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Je kunt van me aannemen dat niemand hier denkt dat het wel meevalt.

Tech neut

Sinds de introductie van een zogenoemd "geïntegreerd contract" ligt er voor aanbesteder een podium om alles te eisen dat voor hen nodig lijkt. Aannemers maken niet alleen een ontwerp extra, maar moeten daarbij rekening houden met torenhoge eisen. Opdrachtgevers zijn daarbij hun technische afdelingen gaan afbouwen en kunnen nauwelijks fatsoenlijk meepraten over de technische kant van een project. Aannemers zijn onder zware concurrentie (en minder toezicht) het kwaliteitsniveau gaan afbreken tot het laagst 'acceptabele' niveau wat in het tijdperk voor de geïntegreerde contracten terecht volstrekt ontoelaatbaar was. Maar ja, niemand die de deugdelijkheid controleert (behoudens wat constructieve toetsen, ook belangrijk). Er wordt alleen nog maar geluld over processen en stakeholders maar veel te weinig over techniek en kwaliteit. Zelfs in de politiek wordt er louter gesproken over "risico's" maar niet over de structurele kwaliteitskeldering. Vakmensen worden niet meer opgeleid, dat laat het huidige prijsniveau niet meer toe. En hoe complexer het werk, des te groter de kans op enorme missers. Het wordt niet alleen tijd voor meer Samenwerken (waar men nu heen beweegt na 15 jaar!) maar vooral minder procesgeneuzel en juist de energie steken in de kwaliteit van het product. Dat levert waarde aan de samenleving.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Tech neut, misschien ken je het al, maar over een deel van de onderwerpen waar je over spreekt is onlangs een interessant rapport verschenen 'Perspectief op de uitdagingen en verbetermogelijkheden in de GWW-sector'. Een beetje een taaie titel maar wel interessant. Je vindt het op rijksoverheid.nl.

Maurice

Maar, hoe bouw je de Britton-passage of de Vivaldi-passage zonder een gedetailleerd ontwerp?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Voor het deel van de Brittenpassage waar we nu aan werken, kunnen we prima aan de slag. Waar we op vertragen, is een integraal ontwerp voor het hele Zuidasdok-projectgebied, dus van knooppunt Amstel tot aan knooppunt De Nieuwe Meer.

Bert Does

Laat ze detyphus krijgen.

Amsterdammer

Bert Does-niet-lief ... man man man, wat zullen je ouders trots op je zijn.

Herman

Twee jaar ( = meer dan 500 arbeidsdagen) voor het creëren van een papieren werkelijkheid is best wel lang. Vooral nu er nog steeds geen zicht is op een definitieve einddatum van alle papieren planningen en voor-ontwerpen. Inderdaad: een gebed zonder end. Zelfs de vroege Egyptenaren waren een stuk voortvarender.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dat is ons ook te lang Herman. Die vroege Egyptenaren bouwden weliswaar complexe bouwwerken maar bouwden niet in de complexiteit van dichte bebouwing, druk bereden spoor en snelweg, vergunningsprocedures, veiligheidsregels en een krappe arbeidsmarkt.

Fred van Ommeren

Hoop dat de voortgang er in blijft en dat e.e.a. niet verzand. Want dan wordt het een gebed zonder end. Maar laten we positief blijven! Het is een mooi project.

M. Klaver

Er zijn te weinig constructeurs met ervaring (> 50 jaar oud, mede door de lage salarissen) bij tunnel en kunstwerken en teveel procesmensen. Dan krijg je slechte kwaliteit. Wanneer dringt dit bij die zes lagen management nu eindelijk eens een keer door. Dit wordt een structureel probleem in NL