skip to main content
Dakdeel voor de extra passage onder Amsterdam Zuid ligt op zijn plek

Wie op zaterdagochtend een van de drie webcams aanklikte, schrok waarschijnlijk. In de uren daarvoor had de reusachtige betonnen plaat die langs de Arnold Schönberglaan lag centimeter voor centimeter naar zijn eindbestemming gebracht moeten zijn. Maar het gevaarte lag nog op dezelfde plek als de dagen daarvoor. Een optelsom van kleine vertragingen toonde aan hoe ingewikkeld het is om dit enorme werk uit te voeren op een werkterrein ter grootte van een postzegel. Een kleine vertraging bij het ene onderdeel, betekende dat de volgende machine of de volgende vrachtwagen ook moest wachten. Een soort kettingreactie. Maar daarna ging het snel, aanzienlijk sneller dan verwacht. In plaats van 7 meter per uur gleed het dek met 8 tot 10 meter per uur naar zijn plek. Dankzij deze versnelling door bouwcombinatie ZuidPlus kon kostbare tijd worden ingehaald. En om 2 minuten voor 12 op zaterdagochtend lag het eerste dakdeel van de nieuwe reizigerstunnel – de Brittenpassage – op zijn plek, onder de sporen 2 en 3. Nog tijdens het schuiven werden achter het dakdeel de geleiders alweer weggehaald en reden vrachtwagens aan om de A10 Zuid weer op te bouwen met 2.500 kuub zand.

Hoe ziet dit er in versneld tempo uit?

Figuranten en decorstukken

Maar het begon allemaal op donderdagavond 31 oktober. Vanaf 21 uur begonnen we met het afzetten van de wegen. Om 22.00 uur waren we daarmee klaar en brandden er rode kruisen boven het wegdek van de A10 Zuid. Niet voor lang overigens. De kruisen bleven wel branden, maar de weg verdween. En niet alleen de weg. Het gebied veranderde in een soort podium, met talloze figuranten en decorstukken. Asfalt weg, sporen weg, perrons weg. En graven maar, om de eerder geplaatste funderingspalen, waarover het dakdeel geschoven moest gaan worden, bloot te leggen.

Dek op zijn plek, het terugbouwen begint

Verkeersoverlast

Vrijdag 1 november was vooral qua verkeer een enorme uitdaging. Op een werkdag geen auto- en geen treinverkeer op een van de drukst bereisde trajecten van het land, dat kon niet anders dan enorme verkeersoverlast opleveren. Ondanks onze vele waarschuwingen kwam die overlast er, van soms meer dan een uur. De inzet van alle partners op verkeersgebied was van onschatbare waarde bij het beheersen van de verkeersstromen. Rijkswaterstaat, politie, stadsregie, ambulancedienst Amsterdam Amstelland en andere organisaties en bedrijfsleven (zoals Google en Waze) werkten intensief en collegiaal samen vanuit een gezamenlijk werklocatie.

Dwars door de stad

Het verkeer dat zich een weg probeerde te banen door de stad zelf had het ook zwaar – en daarmee ook nogal wat bewoners. Bij de Cornelis Lelylaan, het Hoofddorpplein en ook op de De Boelelaan was het filerijden. Ook Badhoevedorp kreeg de volle laag van sluipverkeer. De Sloterbrug kon het niet aan. We hebben de verkeerslichten uitgezet en verkeersregelaars ingezet. Ook de vrijdagmiddagspits was druk. Of beter gezegd: de ochtendspits ging vrijwel naadloos over in de avondspits. We hadden last van automobilisten die meenden de vluchtstrook te moeten nemen en die daarmee de hulpdiensten dreigden te belemmeren. Een tekstkar met het boetebedrag (380 euro) deed wonderen.

Terugbouwen

Zaterdag en zondag was het veel rustiger. Op zaterdag was er tot 14.00 uur geen enkele file. Op zondag was het onder meer bij knooppunt Badhoevedorp wel druk, mede door het slechte weer en enkele kleine ongelukken. Ondertussen ging het werk op de bouwplaats in volle vaart verder. Nadat het dak op zijn plek was gearriveerd, krioelde het van de vrachtwagens met zand. We begonnen met het terugbouwen van de sporen en de perrons, zodat het spoor vanaf zondagochtend weer gedeeltelijk in gebruik genomen kon worden. De geplande 06.00 uur haalden we niet, het werd 10.00 uur – met excuses aan de reizigers die zich tevergeefs op de perrons melden. Maar gezien de eerder opgelopen vertraging viel het uitstel mee.

...daarna was het hoog tijd voor een mooie laag zwart asfalt

Geslaagd

De rest van de zondag werd de A10 laag voor laag weer opgebouwd. Uiteindelijk waren alle pionnen om 3.30 verwijderd. Dat was 1,5 uur eerder dan gepland. Maandagochtend werd ook de volledige treindienstregeling volgens planning hervat. Operatie geslaagd.

Geef uw mening

Henk B.

Saskia, wat is de (voorlopige) planning voor de bouw en inschuiven van de volgende deckdelen? Het is nu wel erg saai op webcam 1,2 en 3......

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Ik ben het helemaal met je eens, Henk. Het gaat nog even duren voor we daar echt duidelijkheid over hebben. We verwachten eind dit jaar zekerheid te hebben over de treinvrije periodes die voor volgend jaar mogelijk zijn. We zijn namelijk afhankelijk van een landelijke planning. Dan zullen we eerst weer een aantal weekenden hebben waarin we funderingspalen en landhoofden plaatsen voordat we weer een dek gaan inschuiven. Dat schuiven zou zo maar na de zomer kunnen zijn. Ga er maar vanuit dat je nog een aantal jaar 'lol' aan ons beleefd.

Roel

Heb het gevolgd, om te kijken via de webcams die er stonden.

SF

Ja dit was heel knap en een mooi staaltje techniek. Nu de rest nog. En met de NZ lijn in het achterhoofd duurt het hele project tot ongeveer 2040

J. Nissen

De jongens van planning toezicht coördinatie en uitvoering top. Ga zo door. De projecten mogen niet stilliggen. Zonder bouw geen toekomst..

Rienk Offringa

Dank zij de webcam heb ik alles goed kunnen volgen

Jan

Indrukwekkend project. Zeer knap staaltje planning, werkvoorbereiding en uitvoering. Ook mijn complimenten voor de voorlichting en webcam prestatie`s

Frans Nieuwenhuis

fantastische prestatie

Thom Otten

Fantastisch mooi project, zeer regelmatig afgelopen weekend de 3 webcams bekeken. Grote bewondering voor de logistiek.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je Thom, ik geef het door aan het team.

Inge

Er werd zondag rond 10.00 uur een groot stuk blauw zeil(?) op de rand van het talud gelegd en dat werd weer met zand afgedekt. Waar dient dat voor?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Inge, dat doek is bedoeld om uitspoeling van het talud te voorkomen.

Louise Ockeloen

Zo'n megaklus is fantastisch en fascinerend om te zien: al die werktuigen, al die disciplines die samen werken, de strakke overlegmomenten, waarop iedereen z'n werk even moest pauzeren. Ik zou mijn beeldscherm wel op bioscoopformaat willen zetten om alles tot in detail te kunnen zien. Met de webcams ben ik natuurlijk zeer tevreden, maar je hebt weinig gevoel van grootte. Iets wat je op de detailfoto's en video's wel goed kunt zien. In ieder geval mijn complimenten voor een topprestatie. (Vooruit, ik zet mijn naam er onder, ja ik vind dit heel interessant :D )

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je wel Louise!

Henk Keijer

Fantastisch mooi gedaan. Dit was een knap staaltje van al die arbeiders.

Emile

Top en gefeliciteerd dat het gelukt is. "Straks" een mooi modern station in ons stadsdeel. Wanneer hebben we hetvolgende weekend met afsluitingen?