skip to main content
Adieu Amstelveenlijn

Als u weleens op deze lijn reisde, weet u dat metro/sneltram 51 aan vervanging toe is. De treinstellen zijn verouderd, vaak overvol en te gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de tramlijn niet optimaal.

Wat verandert er per 3 maart?

Metrolijn 51 blijft wel rijden, maar niet meer naar Amstelveen. De route van Amsterdam Centraal naar station Amsterdam Zuid verandert niet. Maar vanaf Zuid rijdt de tram niet meer naar Amstelveen, maar naar station Sloterdijk en eindstation Isolatorweg. Tot eind 2020 vervangt bus 55 de tram. Deze bus krijgt een halte aan de Strawinskylaan.

Tram 5

Ondertussen blijft tramlijn 5 wel gewoon van en naar Amstelveen rijden. Alleen in weekenden dat er aan en nabij het spoor gewerkt moet worden, zal ook lijn 5 buiten dienst zijn tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Stadshart. In 2019 gebeurt dat in de weekenden van 9/10 maart, 13/14 april, 20/22 april (inclusief Paasmaandag) en 15/16 juni. In de gehele periode tussen 14 juli en 25 augustus 2019 zal tram 5 ook niet rijden. Tijdens deze buitendienststelling verzorgt pendelbus 45 de verbinding tussen station Amsterdam Zuid en Busstation Amstelveen.

Werk Beneluxbaan

Momenteel wordt al hard gewerkt aan vernieuwing van de Amstelveenlijn. Onder meer krijgen drie kruispunten op de Beneluxbaan een verdiepte ligging. Daardoor stroomt het verkeer, inclusief de tram, straks beter door. Verder worden alle haltes vernieuwd en geschikt gemaakt voor laagvloerse trams.

Zuidasdok

Terwijl de trambaan wordt vernieuwd, maken wij van de gelegenheid gebruik om de tunnelboog te slopen die sneltram 51 nu nog in station Amsterdam Zuid brengt (onder het spoor en de A10 door). Dit is nodig om ruimte te maken voor de bouw van de Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder station Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus is inmiddels druk bezig met de voorbereiding van de bouw van deze passage. Deze boog komt niet meer terug. De ‘nieuwe Amstelveenlijn’ krijgt uiteindelijk een begin- en een eindpunt vlak voor het compleet vernieuwde station Amsterdam Zuid. Maar dat duurt nog even.

Amstelveenlijnpakket

De werkzaamheden aan sneltram/metro 51 kunnen voor u als reiziger betekenen dat u langer onderweg bent. En als het werk klaar is, zal er geen rechtstreekse verbinding meer zijn tussen Amstelveen en Amsterdam Centraal. Ook dat kan voor u vervelend zijn. Om het leed enigszins te verzachten, stelt het GVB het Amstelveenlijnpakket beschikbaar, met 2 probeertickets zodat u gratis de nieuwe route vanaf 3 maart kunt verkennen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.amstelveenlijn.nl of op de website van het GVB. Voor een actueel reisadvies kunt u terecht bij OV9292. Deze app is aangepast op de nieuwe situatie.

Geef uw mening

Pascal

Dit project is zo onnodig. 300 miljoen om van een sneltram naar een tram om te bouwen. En de capaciteit van 480personen naar 360. Wat gedaan had moeten worden is de s1/s2 sneltram van westwijk tot zuid laten rijden. Geen ombouwen op wtc dus geen storingen en 40% meer lijn 51 verkeer door aveen. Zo makkelijk. De s1/s2 modellen moeten nog 11jaar mee kunnen. Voor de nieuwe route van de 51 hadden m5 metros besteld moeten worden. Zoveel dure foute beslissingen zijn er gemaakt. Tijdens de bouw van lijn51 ging het al fout om de 3de rail te gebruiken uit 1970 ipv meteen een veilige bovenleiding door oosttunnel te leggen. Dezelfde fout werd weer gemaakt door dit niet in de lijn52 tunnel te doen zodat deze naar aveen doorgetrokken kon worden. En de oude lijn 51 route te verleggen zoals deze nu is. Dan meteen een 2de lijn te maken van Noord naar zuid ivm met de drukte op deze lijn op zondag ect. Wat ook vreemd is dat voor storingen op lijn 51 mbt ombouwen op zuid 29 jaren steeds op dezelfde manier gerepareerd wordt ipv hier een betrouwbare oplossing voor te vinden zoals in noorwegen waar dezelfde omklap techniek gebruikt wordt zonder problemen. Er is dus een leverancier voor. (Geen ontwikkelingskosten dus goedkoop) wat betreft het ongelijkvloers maken van trambaan en de autoweg. Dat is achterstallig onderhoud Tijdens de bouw van lijn 51 in 1989. Maar ook nu het 29 jaar te laat gebouwd wordt gaat het weer fout. Er zijn enkele rijstroken bij de ongelijkvloerse kruisingen. Ook het busstation met 30 bushaltes op amsterdam cs is net gebouwd en vervolgens stoppen er maar 5bussen nu de noord zuid lijn open is. Zoveel geld wordt er weggegooid. Wat betreft de klaptreden aan de lijn 51 die soms blijven hangen. Dan slijp je bjj alle haltes in aveen gewoon 12cm van alle perrons af in een nacht. Probleem opgelost. Ook het de oude rails en bovenleiding door amstelveen kun je snachts stukje voor stukje vervangen net als het tram en metronetwerk in amsterdam. Nu ligt 2jaar het tramverkeer plat en de hele Beneluxbaan open. Ook de manier hoe gebouwd wordt. De 3 ongelijkvloerse kruisingen een voor een afbouwen ipv 2jaar lang alle 3 overhoop. Of in 2 delen bouwen het hele project. Ouderkerkerlaan tot westwijk eerst. Omkeerpunt ligt bij halte aveen centrum en bij oranjebaan kun je goed overstappen van pendelbus op lijn 51. Dan heeft de helft van amstelveen een jaar minden last van dit project. Ik kan nog uren doorgaan. Maar in ieder geval is er iemand heel blij met dit project. De aannemer want die gaat ze hier verdienen !

Patrick

"De treinstellen zijn verouderd". Eh de oude treinstellen worden tot minstens 2021 ingezet op de andere metrolijnen. Dus zo "oud" zijn ze niet. Het telkens omschakelen tussen "tram" en "metro" zorgt voor storingen. Bovendien had lijn 51 te weinig materieel zodat als er 1 stuk gaat er gelijk een tram/metro minder reed.

Patrick

erg jammer dan Amstelveen de connectie met het metronet verliest. Dit betekent altijd overstappen op Zuid WTC.

Fred

Uiteraard geeft de redactie een antwoord want hun teksten worden eerst gekeurd voor er publicatie is ,zo werkt de burocratie We gaan gewoon door met alle oneffenheden, bravo

fred

goede stads genoten , het is toch inmiddels wel bekend dat ambtenaren achter hun bureau deze situatie verzinnen en er zelf nooit herhaal nooit gebruik van maken

J. de Vries

De leden van de Regio-commissie maken nooit gebruik van deze bussen/trams of Metro. DE bewoners moeten het maar slikken.

Redactie

Oeps, dat is echt een foutje Fred. Er maakten dagelijks enkele tientallen collega's, herhaal tientallen, gebruik van tram 51. Nu al pakken de meesten de fiets, omdat halte Kronenburg (waar wij vaak in de buurt moeten zijn) al enige tijd is opgeheven.

j.p.jongkind

Waarom niet aansluiten op lijn 24 lijn bij de VU en een stukje omrijden. Dus waarom moeilijk doen als het tijdelijk makkelijk kan==