Bereikbaarheid Zuidasdok

Adieu Amstelveenlijn

Metro/sneltram 51, ook wel de Amstelveenlijn, rijdt vanaf 3 maart 2019 niet meer tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam werkt tot eind 2020 aan vernieuwing van rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen.

Als u weleens op deze lijn reisde, weet u dat metro/sneltram 51 aan vervanging toe is. De treinstellen zijn verouderd, vaak overvol en te gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de tramlijn niet optimaal.

Wat verandert er per 3 maart?

Metrolijn 51 blijft wel rijden, maar niet meer naar Amstelveen. De route van Amsterdam Centraal naar station Amsterdam Zuid verandert niet. Maar vanaf Zuid rijdt de tram niet meer naar Amstelveen, maar naar station Sloterdijk en eindstation Isolatorweg. Tot eind 2020 vervangt bus 55 de tram. Deze bus krijgt een halte aan de Strawinskylaan.

Tram 5

Ondertussen blijft tramlijn 5 wel gewoon van en naar Amstelveen rijden. Alleen in weekenden dat er aan en nabij het spoor gewerkt moet worden, zal ook lijn 5 buiten dienst zijn tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Stadshart. In 2019 gebeurt dat in de weekenden van 9/10 maart, 13/14 april, 20/22 april (inclusief Paasmaandag) en 15/16 juni. In de gehele periode tussen 14 juli en 25 augustus 2019 zal tram 5 ook niet rijden. Tijdens deze buitendienststelling verzorgt pendelbus 45 de verbinding tussen station Amsterdam Zuid en Busstation Amstelveen.

Werk Beneluxbaan

Momenteel wordt al hard gewerkt aan vernieuwing van de Amstelveenlijn. Onder meer krijgen drie kruispunten op de Beneluxbaan een verdiepte ligging. Daardoor stroomt het verkeer, inclusief de tram, straks beter door. Verder worden alle haltes vernieuwd en geschikt gemaakt voor laagvloerse trams.

Impressie van een ongelijkvloerse kruising voor de nieuwe tramlijn Foto: POSAD
Aan de Beneluxbaan wordt al hard gewerkt

Zuidasdok

Terwijl de trambaan wordt vernieuwd, maken wij van de gelegenheid gebruik om de tunnelboog te slopen die sneltram 51 nu nog in station Amsterdam Zuid brengt (onder het spoor en de A10 door). Dit is nodig om ruimte te maken voor de bouw van de Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder station Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus is inmiddels druk bezig met de voorbereiding van de bouw van deze passage. Deze boog komt niet meer terug. De ‘nieuwe Amstelveenlijn’ krijgt uiteindelijk een begin- en een eindpunt vlak voor het compleet vernieuwde station Amsterdam Zuid. Maar dat duurt nog even.

Amstelveenlijnpakket

De werkzaamheden aan sneltram/metro 51 kunnen voor u als reiziger betekenen dat u langer onderweg bent. En als het werk klaar is, zal er geen rechtstreekse verbinding meer zijn tussen Amstelveen en Amsterdam Centraal. Ook dat kan voor u vervelend zijn. Om het leed enigszins te verzachten, stelt het GVB het Amstelveenlijnpakket beschikbaar, met 2 probeertickets zodat u gratis de nieuwe route vanaf 3 maart kunt verkennen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.amstelveenlijn.nl of op de website van het GVB. Voor een actueel reisadvies kunt u terecht bij OV9292. Deze app is aangepast op de nieuwe situatie.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

4 maart 2019 | 07:45

Patrick

“De treinstellen zijn verouderd”.
Eh de oude treinstellen worden tot minstens 2021 ingezet op de andere metrolijnen. Dus zo “oud” zijn ze niet. Het telkens omschakelen tussen “tram” en “metro” zorgt voor storingen. Bovendien had lijn 51 te weinig materieel zodat als er 1 stuk gaat er gelijk een tram/metro minder reed.

Schrijf een reactie
0
+1
4 maart 2019 | 07:42

Patrick

erg jammer dan Amstelveen de connectie met het metronet verliest. Dit betekent altijd overstappen op Zuid WTC.

Schrijf een reactie
0
+1
24 februari 2019 | 11:17

Fred

Uiteraard geeft de redactie een antwoord want hun teksten worden eerst gekeurd voor er publicatie is ,zo werkt de burocratie
We gaan gewoon door met alle oneffenheden, bravo

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2019 | 11:17

fred

goede stads genoten , het is toch inmiddels wel bekend dat ambtenaren achter hun bureau deze situatie verzinnen en er zelf nooit herhaal nooit gebruik van maken

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2019 | 15:14

Redactie | Amsterdam Zuidas

Oeps, dat is echt een foutje Fred. Er maakten dagelijks enkele tientallen collega’s, herhaal tientallen, gebruik van tram 51. Nu al pakken de meesten de fiets, omdat halte Kronenburg (waar wij vaak in de buurt moeten zijn) al enige tijd is opgeheven.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Redactie | Amsterdam Zuidas
25 februari 2019 | 11:28

J. de Vries

De leden van de Regio-commissie maken nooit gebruik van deze bussen/trams of Metro.
DE bewoners moeten het maar slikken.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2019 | 14:09

j.p.jongkind

Waarom niet aansluiten op lijn 24 lijn bij de VU en een stukje omrijden. Dus waarom moeilijk doen als het tijdelijk makkelijk kan==

Schrijf een reactie
3
+1