Bereikbaarheid Zuidasdok

Een hap uit Zuidas voor vernieuwing station Amsterdam Zuid

Het project Zuidasdok heeft het eerste weekend achter de rug waarin reizigers merkten dat de komende tien jaar een megaoperatie wacht. Er werd gewerkt in de A10 Zuid en het treinspoor. 52 uur geen asfalt, geen treinsporen en geen perrons.

Treinreizigers en automobilisten die op maandagochtend 13 mei naar of door Zuidas moesten, zullen het zich nauwelijks kunnen voorstellen. De zaterdag ervoor bestonden de A10, de treinsporen en de perrons vooral uit zand en puin. Enorme kranen en sloopmachines hadden er een waar slagveld van gemaakt. Webcam-volgers konden hun ogen nauwelijks geloven.

Bekijk het filmpje

Afzetten en hakken

Het begon redelijk overzichtelijk op vrijdagavond. De A10 Zuid, inclusief een deel van de A4, werd afgezet en nadat de laatste trein de stations Amsterdam Zuid en RAI hadden aangedaan was stap 1 gezet. Daarna ging het los. Sloopmachines reden binnen om delen van de tramtunnel van de voormalige Amstelveenlijn weg te hakken. Omdat we de tunnel vorige week hadden volgestort met zand, vielen de brokstukken van het bovenste gedeelte letterlijk in een zacht bedje. Dat beperkte de geluidshinder voor de omgeving.

Vrijdagavond 10 mei, de eerste pilonnen op de A10 Zuid...
...de weg is dicht...
...vrachtwagens nemen de weg in bezit Foto: Ton Borsboom

Werk op drie locaties

Spoorstaven verdwenen van hun plek, asfalt werd weggehakt. Verderop, tussen station Amsterdam Zuid en RAI, haalden we eveneens spoorstaven weg. Het was allemaal nodig om in het Pinksterweekend de eerste dakdelen van de Brittenpassage en van de Vivaldi-tunnel te kunnen plaatsen (dat gebeurt in de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 juni). Nog verderop, ten oosten van station RAI, werkten we ook. Daar moest een kruiswissel worden geplaatst, zodat treinreizigers tijdens de bouw van Zuidasdok in ieder geval tot station RAI kunnen komen.

Station Amsterdam Zuid, zaterdag 11 mei om 14.00 uur
Foto: Ton Borsboom

Spelersbus FC Utrecht

Met name automobilisten hadden het moeilijk. Een deel zocht toch zijn weg door de straten van Amsterdam en dat was geen goed idee. Met name vanuit de richting Den Haag ontstonden files. Zondag belandde ook de spelersbus van FC Utrecht, onderweg naar Ajax, in de file. Openbaar vervoerreizigers bleken beter voorbereid. De metro werd goed gebruikt. Slechts een enkeling zocht tevergeefs naar een trein.

Zaterdag 11 mei: Zuidas vanuit de metro

Terugbouwen

In totaal waren we met meer dan 400 werkers aan de slag. We gebruikten we 1.100 pilonnen, 500 gele waarschuwingsborden, 96 verkeersregelaars, 24 dynamische route-informatiepanelen (drips), 7 tekstwagens, 10 actiewagens, 4 botsabsorbers en 7 verkeersploegen. Belangrijk was natuurlijk dat we op tijd begonnen met het terugbouwen van weg en spoor. Halverwege zondagmiddag was al te zien dat het terugbouwen van weg en spoor in volle gang was. Aan het eind van de middag konden we de noodperrons plaatsen en de weg opnieuw asfalteren.

Zondag 12 mei, een perron op steigers bouwen
Foto: Ton Borsboom

Enkele verrassingen

Hoewel de hele operatie tot in de puntjes was voorbereid, deden zich – onvermijdelijk – toch enkele verrassingen voor. Voor de fundering van de toekomstige Brittenpassage wilden we 30 palen de grond in draaien, waarvan er 25 echt noodzakelijk waren. Het zijn er uiteindelijk 23 geworden, 2 te weinig dus. We bekijken nu in welk weekend we ze alsnog gaan indraaien. De werkers aan de Vivaldi-tunnel kampten met een kapotte machine. De verloren tijd helemaal inhalen lukte niet meer. Ook daar zijn minder palen de grond ingegaan dan de bedoeling was. En tot slot bleek het bouwen van de tijdelijke perrons meer tijd te kosten dan gedacht. Deze zijn uiteindelijk verkort opgeleverd, ondanks de inzet van een extra kraan. Hierdoor moest de stationsin- en uitgang bij de Parnassusweg maandagochtend gesloten blijven. Voor de reizigers die hiervan gebruikmaken, was het dus omlopen. Maandagnacht (als er geen treinen rijden) gaan we verder met het bouwen van de in- en uitgang Parnassusweg. Dinsdagmiddag weten we wanneer deze klaar is.

Let op: nog 4 weekenden

Inmiddels rijdt het verkeer weer over de A10 Zuid en is het een komen en gaan van treinen op de stations Amsterdam Zuid en RAI. Maar let op: komend weekend gaan we op herhaling. Zoals ieder weekend tot en met Pinksteren.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

15 mei 2019 | 13:43

M.Dikker

Is de ingang Parnassusweg open op maandag 20 en woensdag 22 mei?

Schrijf een reactie
10
+1
15 mei 2019 | 14:11

Saskia | Amsterdam Zuidas

Ja hoor, met een beetje geluk morgen al.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
15 mei 2019 | 09:22

Maarten

Tot wanneer is de parnassus uitgang gesloten? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.

Schrijf een reactie
6
+1
15 mei 2019 | 09:39

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Maarten, we werken hard aan een tijdelijke oplossing. Met een beetje geluk is de uitgang morgen weer beschikbaar. Vanaf 11 juni (na Pinksteren) verwachten we de situatie weer als voorheen te hebben. Sorry voor de overlast.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
15 mei 2019 | 00:32

Cyril

In dit land zijn de gele hesjes dus WEL aan het werk 😉

Schrijf een reactie
2
+1
14 mei 2019 | 09:09

Cisca

Geweldig werk en ondanks de kleine tegenslagen kon de trein toch maandagochtend weer rijden en was de A10 Zuid weer open!.

Schrijf een reactie
0
+1
13 mei 2019 | 21:30

Liza

Heel tof om dit te zien!

Schrijf een reactie
1
+1
13 mei 2019 | 21:05

Inge

Vraagje. In de nieuwsbrief van 8 november 2018 wordt nog gesproken over een breedte van 15 meter van het dak van de Brittenpassage. In de latere nieuwsbrieven dit jaar lees ik 12 meter breed. Welke maat is de juiste? Dat scheelt toch ook een paar palen

Schrijf een reactie
6
+1
14 mei 2019 | 09:52

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Inge, de breedte van 12 meter is de juiste. Dat scheelt inderdaad.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
13 mei 2019 | 17:05

Carl van de Wouw

Echt geweldig werk geleverd. Heel mooi en fascinerend om te zien wat er in zo’n korte tijd gerealiseerd is.
Ik heb heel veel respect voor de harde werkers.
Heel veel succes voor de komende weekeinden. Hopen maar dat het aantal ‘verrassingen’ beperkt blijft en men zo veel mogelijk volgens planning kan werken.

Schrijf een reactie
3
+1
13 mei 2019 | 19:12

Saskia | Amsterdam Zuidas

Leuk om te horen Carl, dank je!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
13 mei 2019 | 16:13

Mark

Fantastisch werk geleverd, knap dat er zoveel is verricht in relatief korte tijd.

Misschien is het een idee om al op eerdere plekken op de perrons van Amsterdam Zuid aan te geven dat de uitgang Parnassusweg is afgesloten, dan pas bij de afsluiting zelf. Vanmorgen was het namelijk een chaos doordat reizigers standaard richting die uitgang op liepen, en na zo’n 50 meter met z’n allen rechtsomkeer moesten maken. Gevolg, massale opstopping bij de roltrappen.

Schrijf een reactie
4
+1
13 mei 2019 | 19:15

Saskia | Amsterdam Zuidas

Goed om te weten. Ik geef jouw tip door aan onze collega’s. En sorry voor de overlast.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
13 mei 2019 | 20:22

Saskia | Amsterdam Zuidas

Zojuist gehoord dat er morgen borden bijgeplaatst worden. Nou maar hopen dat mensen ze ook zien.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
14 mei 2019 | 11:33

Maarten

ehh.. nee. Zelfde situatie. Zat gisteren niet in de trein.
Reizigers werden door ‘gele hesjes’ terug begeleid, roltrap ook nog stuk.
Verder respect voor de werkers aan deze enorme klus!

Schrijf een reactie
0
+1
13 mei 2019 | 15:51

HvI

We krijgen later in de week weer een vooruitblik wat er komend weekeinde allemaal gaat gebeuren? Wordt zeer op prijs gesteld.

Schrijf een reactie
1
+1
13 mei 2019 | 16:06

Redactie | Amsterdam Zuidas

Zeker Hvl, later deze week een voorbeschouwing van het komend weekend. Dus blijf ons volgen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Redactie | Amsterdam Zuidas