skip to main content

We werkten tijdens de Pinksterdagen voor het vijfde achtereenvolgende weekend aan de Brittenpassage, een extra reizigersonderdoorgang voor het in de toekomst vernieuwde station Amsterdam Zuid. Vrijdagavond al, eerder dan in de voorafgaande weekenden, legden we ook het treinverkeer stil. Om 22.39 uur waren zowel de buitenring van de A10 Zuid als de treinsporen afgesloten. Dat was spannend, mede omdat in het Olympisch Stadion een concert plaatsvond van De Jeugd Van Tegenwoordig. Dat duurde tot 23 uur. Op het station werden bezoekers opgevangen en verwezen naar de metro. Op de weg was het druk door concertgangers die naar huis wilden, tezamen met ander verkeer dat over de Amstelveenseweg de stad uit wilde.

Bekijk het filmpje over de werkzaamheden op zaterdag 8 juni

Te veel wind

Zaterdag zag het er beroerd uit. De voorbereiding van het werk startte te langzaam. De omstandigheden waaronder de circa 400 werkers aan de slag moesten waren vervolgens slecht. Eerst maakten we de laatste funderingspalen gereed door er wapening in aan te brengen, ze af te branden op de juiste hoogte en vol te storten met beton. Daarna begon het precisiewerk: het op hun plekken hijsen van twee grote staalconstructies (wapeningskorven), bovenop de funderingspalen. Aanvankelijk dachten we geluk te hebben met de windrichting en met de hoge gebouwen in Zuidas, die de wind op de bouwplaats enigszins tegenhielden. Maar op het moment zelf bleek inhijsen niet verantwoord. Doel was de kleinere constructie om 12.40 uur en de grote om 15.10 uur in te hijsen. Dat is nauwkeurig werk, omdat de constructies exact over de funderingspalen moesten komen te liggen. De grootste over maar liefst 40 funderingspalen. Bij de eerste poging moesten we het werk staken vanwege de wind.

Vertraging inlopen

Gelukkig luwde de wind aan het begin van de avond en konden we het inhijsen rond 20.00 uur ’s avonds hervatten. Wel hadden we daarmee een fikse vertraging in de planning opgelopen. In de nacht van zaterdag op zondag werkten we keihard door. Rond de staalconstructie brachten we bekisting aan, waarna het landhoofd op zondag volgestort kon worden met 150 kuub beton voor de grote en 80 kuub beton voor de ‘kleinere’ constructie. Daarmee is het fundament gereed waarop het eerste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage komt.

Opnieuw asfalteren

Uiteindelijk haalden we nog heel wat verloren tijd in. Het spoor stelden we maandagochtend om 07.47 uur in gebruik en om 08.00 uur reed de eerste trein weer. De maandag was verder nodig voor het vervangen van asfalt. De weg was na vier weekenden openbreken en weer herstellen nogal een ‘lappendeken’ geworden. We hebben de rijbanen opnieuw geasfalteerd. Ook hebben we gewerkt aan herstel van de bermen van de A10, aan het aanleggen van riolering en het aanpassen van de geleiderail op de weg.

Drukte op de weg

Uiteraard was het tijdens het weekend weer druk op de omleidingsroutes en op de wegen in de stad. Dat kwam dit weekend mede door ongelukken, vooral op zondag. De eerste file ontstond die ochtend bij Badhoevedorp. Door een ongeval met een auto met caravan moest knooppunt De Nieuwe Meer tijdelijk dicht. Een pechgeval op de verbindingsweg van de A9 naar de A2 zorgde voor extra drukte op de omleidingsroute via de A9 bij Holendrecht. En door een ongeval met vier voertuigen moest ook de A10 West tijdelijk dicht.

Hoe verder

Het afgelopen Pinksterweekend hadden we het eerste dakdeel voor de Brittenpassage op zijn plek willen schuiven. Dat is niet gelukt, doordat tijdens de weekenden een te grote achterstand is ontstaan bij het aanbrengen van de fundering. We zijn nog met ProRail, NS en Rijkswaterstaat in overleg over een nieuw weekend waarop we het dakdeel alsnog kunnen inschuiven. Het afsluiten van de weg en het buitendienststellen van de trein vereisen de nodige voorbereiding. We houden u op de hoogte.

De A10 Zuid en station Amsterdam Zuid, zaterdag 8 juni om 21.31 uur
Marcel Steinbach

Geef uw mening

Maurice Bruns

Wanneer begint de bouw van de tunnels? Ik had een paar weken geleden in de media gehoord dat het project achterloopt op het schema; en dat er geen gedetailleerd ontwerp voor het project is. Hoe is dat mogelijk? We hebben de visualisaties van het voltooide project al geruime tijd op uw website gezien. Hoe bouw je de Britton-passage of de Vivaldi-passage zonder een gedetailleerd ontwerp?

Jan de Vries

Een mooi overzicht met de fotos van deze enorme klus. Veel succes bij het vele werk dat nog wacht.

Paul van Doornewaard

Dat het af en toe behoorlijk regende was goed te zien, maar dat de wind zoveel invloed had op het inhijzen kon ik niet zien op de beelden van de webcam. Daardoor was niet duidelijk, wat de oorzaken van de vertraging was. Overigens complimenten voor de werkzaamheden. Ben wel nieuwsgierig hoe het draaiboek (of een deel ) eruit ziet. Succes met het inschuiven. Groet Paul van Doornewaard

Henk Keijer

Belangrijk dat wij op de hoogte worden gehouden.

Inge

Indien thuis, stond de webcam aan. Tussen de bezigheden in huis regelmatig gekeken en ook ter plekke (vanuit de metro) zondag en maandag wezen kijken. Vraag: er zijn vier rijen funderingspalen. Alleen op de buitenste twee rijen zijn die zware landhoofden geplaatst. Wat is er gedaan met de binnenste twee rijen? Of moet er nog gebeuren?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Goed gezien Inge. De landhoofden zitten altijd aan de buitenkant van een brugdek. Bij de middelste twee funderingspalen komt geen landhoofd. Dit worden de posities van de nieuwe kolommen die in de Brittenpassage komen te staan. Het landhoofd is zo zwaar en groot omdat de krachten vanuit een remmende trein hier opgevangen moeten worden en ook nog de grond moeten tegenhouden die hierachter ligt.

Henk R.

Dank voor het uitgebreide Pinksterverslag! Bijna alles kunnen volgen via de onvolprezen Webcams! Ben benieuwd naar de ‘nieuwe planning’

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Wij ook Henk, we laten het horen als we meer weten.

Marleen Munniksma

Geweldig knappe prestatie mensen en jullie hebben al een aantal weekends achter elkaar door moeten werken terwijl de meeste mensen vrij hadden. Hulde!!

Gerelateerde artikelen

reizen
1

Bouw Zuidasdok weer live te zien

Bouwliefhebbers opgelet. Sinds 13 november 2020 staat een extra webcam gericht op de bouw van twee dakdelen voor de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. U kunt het werk nu live volgen vanaf de noord- en de zuidkant.
reizen
4

Het wordt weer een latertje bij Zuidasdok

Vanaf 15 november 2020 bouwen we 5 nachten achter elkaar aan een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein bij station Amsterdam Zuid. Waarom is dat nodig? En wat heeft dit werk te maken met de nieuwe reizigerspassage?
werken
13

Bouweiland Zuidasdok klaar voor echte werk

Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.
Meer artikelen