Bereikbaarheid Zuidasdok

Sloop eerste deel Brittenpassage probleemloos verlopen

De kop is eraf. In het weekend van 6 en 7 april 2019 is het eerste deel van de tramtunnel tussen de Parnassusweg en station Zuid gesloopt. Dit om ruimte te maken voor de Brittenpassage. De werkzaamheden verliepen zonder problemen.

De werkzaamheden vormden een soort generale repetitie voor de échte hinderweekenden die eraan komen. Vanaf 10 mei volgen vijf weekenden waarin geen treinverkeer mogelijk is van en naar de stations Amsterdam Zuid en RAI. En de A4 en de A10 Zuid vanaf Badhoevedorp richting Utrecht zijn afgesloten.

Bekijk het filmpje van de werkzaamheden

Plaats maken voor Brittenpassage

Op 6 en 7 april begonnen we met de sloop van de tunnel (ook wel de Amstelveenboog genoemd) die onder de A10, de trein- en de metrosporen doorloopt, en waardoor tot begin maart 2019 sneltram 51 reed. De tunnel moet weg om plaats te maken voor de Brittenpassage, de extra tunnel die we bouwen voor het compleet te vernieuwen station Amsterdam Zuid. Tegelijkertijd draaiden we funderingspalen de grond in waarop de Brittenpassage komt te rusten. Ook bij de Vivalditunnel waren we aan de slag. Deze fietsers- en voetgangerstunnel verbindt Zuidas aan de zuidkant van de A10 met het Beatrixpark. Ten behoeve van de Vivalditunnel brachten we damwanden aan tussen de trein- en metrosporen.

Zaterdagochtend 6 april om 04.45: de tramrails wordt verwijderd
Foto: Marcel Steinbach

‘De specht’

De sloop van de tramtunnel begon zaterdag. Daaraan voorafgaand moest een metrospoor worden verwijderd. We verwachtten grote overlast van de hydraulische sloophamer, ook wel ‘de specht’ genoemd. Het is een luidruchtige machine. Uit metingen bleek echter dat de hinder voor de omgeving meeviel. De grafieken van de meetapparatuur lieten geen grote uitschieters zien. Het grootste deel van het sloopwerk was al zaterdagmiddag klaar, terwijl er gerekend was met de mogelijkheid dat het tot 23.00 uur ‘s avonds kon duren.

Zondagochtend 7 april om 02.52 uur. Damwanden duwen bij de Vivalditunnel
06.49 uur. Het gat dat door de sloop was ontstaan wordt gedicht met zand Foto: Marcel Steinbach

Zand erover, spoor terug

In de nacht van zaterdag op zondag en zondagochtend draaiden we funderingspalen de grond in. Daarna konden we het gat dat was ontstaan door de sloop van het tunneldeel opvullen met zand. Toen dat klaar was, plaatsten we het metrospoor terug, waarna het spoor getest kon worden. Uiteindelijk ging het metroverkeer maandagochtend 8 april normaal van start.

Kleine hindernissen

Niet alles ging exact zoals we wilden. Zo lukte het niet om alle geplande 34 funderingspalen de grond in te krijgen. Het zijn er 32 geworden. De damwand die we bij de Vivalditunnel plaatsten, kregen we niet helemaal op de juiste diepte. Deze werkzaamheden maken we snel af. Verder was een deel van de Parnassusweg afgesloten, om voor een veilige afwikkeling van het vrachtverkeer te zorgen. Autoverkeer werd omgeleid via de Mahlerlaan, richting de Beethovenstraat. Op zich verliep dat goed, maar voor de volgende keer (vanaf 10 mei slopen we verder) komen er mogelijk nog een paar kleine verkeerstechnische aanpassingen.

Het teruggelegde metrospoor testen
Maandagochtend 8 april. De damwanden voor de Vivalditunnel gaan dieper de grond in...
...net als de laatste funderingspalen voor de Brittenpassage

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

11 april 2019 | 13:32

Peter Wessels

Dat alles zo goed verloopt is toch een wonder.
Kwestie van goed voorbereiden.
Hulde !

Schrijf een reactie
0
+1
8 april 2019 | 23:02

Mark G

Netjes gedaan, ik ben benieuwd hoe het in z’n werk gaat als het eerste opgebouwde deel van de Brittenpassage op zijn plek wordt gezet.

Schrijf een reactie
4
+1
8 april 2019 | 21:54

Gerard de Beunje

Geweldig werk.
Petje af!

Schrijf een reactie
1
+1