skip to main content
Eerste stap naar nieuwe aanbesteding Zuidasdok

Om het geheel beheersbaarder te maken hebben de opdrachtgevers van Zuidasdok – Rijk, gemeente Amsterdam, vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland – besloten de uitvoering van het project op te knippen in deelprojecten (of werkpakketten). Met de bouwcombinatie ZuidPlus zijn goede afspraken gemaakt over de ‘scheiding’. Zuidasdok blijft bestaan uit de bouw van een vernieuwd station Amsterdam Zuid, de verbreding van de A10 Zuid en gedeeltelijke ondertunneling, en de aanpassing van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel.

Marktconsultatie

De opdeling van het project in werkpakketten staat nu in de grondverf. Een belangrijke volgende stap is de marktconsultatie. Daarin krijgen aannemers de gelegenheid om kennis te nemen van de veranderingen die voor Zuidasdok in gang zijn gezet. Het werkpakket dat het eerst aan de markt wordt uitgevraagd is de bouw van de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage, en de aanpassing van de metroperrons. Over hoe en wat precies praat de markt ook mee.

De komende periode

Hoe zien die plannen en de planning voor de korte termijn eruit? De rest van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 zijn nodig om de eerste aanbesteding voor te bereiden. In diezelfde periode maken we het definitief ontwerp af voor het vernieuwde station Amsterdam Zuid. Gunning van het eerste werkpakket kan dan plaatsvinden in de tweede helft van 2021. Waarna medio 2022 de uitvoering met de nieuwe partij van start zou kunnen gaan.

In de tussentijd

In de tussentijd ligt de uitvoering niet stil. We werken verder aan de voorbereiding van het inschuiven van twee nieuwe dakdelen voor de Brittenpassage. Een eerste deel schoven we begin november 2019 naar zijn plek. Afgelopen Pinksterweekend kregen circa honderd funderingspalen wapening en beton. In het voorjaar van 2021 plaatsen we hier de funderingsblokken op waarna we later in dat jaar twee dakdelen inschuiven: onder metrospoor 1 en treinspoor 4. Dit werk voert ZuidPlus uit, zoals bij de beëindiging is afgesproken. Ook voor 2022 zijn de bouwperiodes in aanvraag bij ProRail, GVB en Rijkswaterstaat, zodat we verder kunnen bouwen aan de Brittenpassage. Tijdens deze periodes kunnen er minder metro’s en treinen rijden en mogelijk is de A10 Zuid dan in één rijrichting afgesloten.

Voortvarend

Eind maart 2020 adviseerde minister van Staat Sybilla Dekker om voortvarend door te gaan met de realisatie van Zuidasdok. Dit advies is omarmd door de opdrachtgevers van Zuidasdok: het Rijk, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.

Geef uw mening

roland postma

Voortvarend is een wat lachwekkende term voor een project dat gaat over een stukje van ruim een kilometer dat pas rond 2036 opgeleverd gaat worden. Dat is over 16 jaar! Maar goed kan je ook aangeven hoe het nu zit met de financiering van de extra miljard (minimaal) euro die dit project gaat kosten?

Miranda

Beste Roland, dat lijkt inderdaad met elkaar in tegenspraak hè? Gelukkig is het wel zo dat - anders dan bijvoorbeeld de NZ-lijn - de onderdelen van Zuidasdok die klaar zijn, al in gebruik genomen kunnen worden. En met het station gaan we wel voortvarend door in ieder geval. Over de extra financiering spreken onze opdrachtgevers nog met elkaar; dat belemmert ons voor nu niet om door te kunnen omdat van het oorspronkelijke budget nog ca 80% ongebruikt was.

C. Van Bakel

De techniek moet weer op nummer 1 komen te staan en niet het proces en de niet-technisch onderlegde procesmensen. Dat is de reden dat t bij Zuidplus is uitgedraaid op een geweldig fiasco... als de techniek weer op nummer 1 komt te staan, wordt het Zuidasdok een succes. En oh ja , betaal technici eens wat beter ipv een schamele 60 dznd€ bruto per jaar.

Hans

En dus is de nieuwe "snelle en luxe overstap van HOV Amstelveenlijn" de komende 10-15 jaar een utopie. Niet veel overgebleven van de beloftes dat we er op vooruit zouden gaan met het opheffen van lijn metro 51 naar Amstelveen.... Wordt er gekeken om, al is het tijdelijk, de overstap van de nieuwe Amstelveenlijn naar een andere plek te verplaatsen dan Strawinskylaan?

Miranda | Amsterdam Zuidas

Dag Hans, dat wordt zeker meegenomen; ook tijdelijke oplossingen moeten van goede kwaliteit zijn.

Gemoedelijk persoon

Wat een aannames en betweterigheid ... hoop mensen schijnen een glazen bol te hebben.

J. Calvert

Jij stemt zeker groen links

Peter Zuiderberg

Ik snap jullie aanpak niet. Advies om voortvarend door te gaan en dan te kiezen voor een nieuwe aanbesteding. Hierdoor is het project jaren later klaar en kost het honderden miljoenen meer dan met de huidige aannemers was doorgegaan. De overlast door een gefaseerde aanpak is voor de weggebruiker alleen maar groter dan wanneer 1 keer goed aanpakken. Daarnaast heeft de overheid door het opknippen nog meer aannemers aan te sturen en wijzen deze straks naar elkaar. Dit maakt de puzzel alleen maar complexer ipv beter beheersbaar. Zie ook de enorme kostenoverschrijding bij het opknippen van de verbouwing van het Rijksmuseum. Dit is verkwisting van belastinggeld om te komen tot een politiek besluit.

Miranda

Vanwege de complexiteit zou sowieso meer tijd en geld voor de realisatie nodig zijn; dat is een gedeelde conclusie van de projectorganisatie en de aannemer. Dat geldt ook voor het opknippen: om beheersbaar (en daarmee voorspelbaar) te kunnen bouwen is dat noodzakelijk. Opnieuw aanbesteden is nodig omdat de aanbestedingswetgeving dat voorschrijft bij zulke wezenlijke wijzigingen ten opzichte van oorspronkelijke opdracht als deze. Met meer partijen werken is uitdagend, maar biedt ook kansen. We gaan zeker op zoek naar mogelijke verbeteringen of versnellingen.

A. van Steeg

Hochtief, maar ook Arup hebben laten zien dat ze het niet kunnen... lijkt me nogal simpel. Wie neemt hen nu nog serieus...

Bert Bus

Ik vermoed dat het hele project "out of control" is. Er worden ad hoc geldverslindende bokkesprongen gemaakt om het project door te duwen.Zonder ondertunneling van de A10-Zuid geen uitbreiding van treinsporen voor internationale treinen (Frankfurt,Parijs,Londen) waardoor de renovatie van Amsterdam Centraal ook niet van start kan.Dat wordt nog wat!

Miranda

Beste Bert, de opdracht van Zuidasdok omvat wel de realisatie van het nieuwe station, maar niet de uitbreiding van het aantal treinsporen. Uiteraard is wel rekening gehouden met deze ontwikkeling door bijvoorbeeld het ruimtebeslag voor de spooruitbreiding alvast in te passen, maar terechte constatering is dat het een complexe puzzel is.

Kees Pieterse

Zeer onverstandig om afscheid te nemen van de aannemer die de afgelopen jaren alle kennis heeft vergaard over de complexe situatie rondom Station Zuid en de bouwfasering die hier nodig is. Dit gaat zo veel extra tijd en geld kosten ten koste van de reiziger en belastingbetaler.

Miranda

Beste Kees, de opdrachtgevers hebben gekozen voor het opknippen van het project om het beter beheersbaar te maken. Binnen de aanbestedingswetgeving betekent dit een wezenlijke wijziging, en daarom was het niet mogelijk om de uitvoering bij dezelfde aannemerscombinatie te laten. Uiteraard is hun kennis en inbreng wel verankerd in het Voorontwerp, en bij de overdracht van informatie.

JanKees Lampe

Wat is dan nu de planning voor ondertunneling v d a10?

Miranda | Amsterdam Zuidas

Beste Jan Kees, de komende periode kijken we samen met marktpartijen naar de totale planning, waaronder die van de tunnels. Dit najaar volgt daar meer informatie over.

Peter

Ik heb vernomen (wandel gangen) dat dit wel door zal gaan. Ergens 2036 zou om het station alles afgerond worden. Winkels tussen de 2 onderdoorgangen, het park etc... Maar zoals gezegd gehoord via de wandelgangen.