skip to main content

In totaal gaat het dak van de Brittenpassage uit 7 delen bestaan. Het eerste deel ligt sinds november 2019 op zijn plek. De werkzaamheden van het Pinksterweekend 2020 waren bedoeld als voorbereiding op het inschuiven van twee volgende dakdelen volgend jaar.

Bekijk de video

Donderdag 28 mei

De mensen van bouwcombinatie ZuidPlus waren geïnstrueerd over de extra hygiënemaatregelen en stonden klaar om te beginnen. Na de laatste trein en metro namen ProRail en het GVB iets na 01.00 uur ’s nachts de sporen buitendienst, ging de stroom eraf en werd beveiligingsapparatuur verwijderd. Bouwers sleepten spoorstaven weg, schepten dwarsliggers van hun plek en groeven ballast (spoorgrind) weg, dat vervolgens werd afgevoerd.

Vrijdag 29 mei

Daarna kon het ontgraven beginnen om de (holle) funderingspalen bloot te leggen die vorig jaar al in vier assen in de grond waren aangebracht. Assen zijn groepen funderingspalen waarop de betonnen constructie van de toekomstige Brittenpassage zal rusten. Vrachtwagens voerden per uur zo’n 80 kuub grond af. De funderingspalen (holle buizen) werden met een brander ontdaan van hun ‘deksel’. Voor fietsers langs de Parnassusweg ontstonden wat kleine hinder. Voor het werk aan de Brittenpassage was het fietspad aan de oostkant afgesloten en voor werkzaamheden aan de rechtbank ging af en toe ook de westkant dicht. Dat vergde de nodige inzet van verkeersregelaars. Aan het eind van de middag begon de sloop van het laatste deel van de oude Amstelveenlijntunnel, omdat precies op die plek de nieuwe reizigerstunnel komt. Een ‘specht’, een hydraulische sloophamer, verwijderde met veel lawaai het dak. Knijpers (of vergruizers) veranderden de wanden van de oude tunnel in puin, dat werd afgevoerd. Het werk verliep voorspoediger dan gedacht. De specht was rond 22.30 klaar, een half uur eerder dan verwacht.

Zaterdag 30 mei

Enige vertraging ontstond bij het lossen van de wapeningskorven. Door alle drukte op de toch al krappe werkruimte kon dat werk door niet meer dan 2 hijskranen worden uitgevoerd. Dit werk duurde iets langer dan de bedoeling was. Maar in de loop van de ochtend ging het opeens snel: in 40 minuten tijd kregen 8 palen hun wapening en niet lang daarna was de achterstand zo goed als weggewerkt. ’s Avonds begon het storten van beton in de palen, waar daarna de deksel weer op kon worden gelast. Voor het gat dat de oude tramtunnel had achtergelaten werd met 150 kuub per uur zand aangevoerd. Rond 22.30 uur was de grond daar weer op hoogte. De grootste tegenslag was dat een van onze twee webcams het begaf. Juist de webcam met het beste zicht op de werkzaamheden. Nogal wat volgers waren daar teleurgesteld over, net als wij.

Zondag 31 mei

Op zondagochtend werd nog bij één van de vier assen beton gestort in de palen. De andere drie assen waren klaar, inclusief het dichtstorten met zand. Daarna kon het terugbrengen van de sporen beginnen. Allereerst kreeg het metrospoor ballast terug, daarna het treinspoor. De dwarsliggers (betonnen bielzen) en daarna spoorstaven werden teruggelegd en aan elkaar gelast.

Maandag 1 juni

Daarna kwam de stopmachine om ballast goed onder de dwarsliggers te brengen. Het spoor moet immers op een zeer stevig en vlak ballastbed liggen, zodat treinen er geruisloos overheen kunnen. Ondertussen kreeg ook treinspoor 4 zijn laatste ballast. De stroomrail van de metro werd weer aangebracht en vast gelast. Met het terugbrengen van de perrons begon het er na vier dagen werken allemaal weer uit te zien als het oude station Amsterdam Zuid. Met onder de grond het begin van het nieuwe.

Dinsdag 2 juni

Het werk zat er zo goed als op. Maar in de nacht van maandag op dinsdag moesten nog wel even alle treinsporen buitendienst. Dit omdat de sporen een paar centimeter anders liggen dan voor alle werkzaamheden. Daarom moesten er ook kleine aanpassingen worden gedaan de bovenleidingen. Nadat ook dit klusje was geklaard, begonnen treinen en metro’s vanaf 05.00 uur weer te rijden. De treinen reden (voor het eerst sinds lange tijd) weer volgens de normale dienstregeling.

Geef uw mening

A. Gerswin

Hochtief hat es nie geschaft... dat is de enige conclusie.

Willem Veenstra

Leuk dat u de webcam noemt, we hebben hem echt gemist. Succes met de verdere werkzaamheden. Willem Veenstra.

Paul van Doornewaard

Ook ik heb webcam 2 gemist; de foto's maken het een beetje goed. Is er al meer bekend over de volgende stap Succes met de verdere werkzaamheden

Henk R.

Dank voor dit uitgebreide verslag!! Op naar het volgende ‘klusweekend’ dan hopelijk wel met ‘werkende Camera2’ ? gr, Henk R.?

Gerelateerde artikelen

reizen
7

In 2021 twee dakdelen voor nieuwe stationspassage

Het werk aan de extra reizigerstunnel voor Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, gaat gestaag door. In april en augustus 2021 schuiven we het tweede en derde dakdeel op hun plaats. De voorbereidingen buiten starten al op 14 september 2020.
reizen
22

Aanbesteding nieuw station Amsterdam Zuid start 27 oktober

Voor de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid start de aanbesteding officieel op 27 oktober 2020. Dat heeft Zuidasdok vandaag bekend gemaakt. De vooraankondiging is op 3 september gepubliceerd op Tenderned.
reizen
6

Nieuwe Amstelveenlijn krijgt tijdelijke halte Parnassusweg

De nieuwe Amstelveenlijn krijgt voorlopig een extra halte bij station Amsterdam Zuid: halte Parnassusweg, waar ook tramlijn 5 stopt. Dit omdat het langer duurt voordat de tram haar definitieve aanlandplek krijgt bij het vernieuwde station.
Meer artikelen