Bereikbaarheid Zuidasdok

Funderingspalen voor delen nieuwe stationspassage gereed

Na vier dagen werk is het bouwcombinatie ZuidPlus gelukt om de paalfundering gereed te maken voor twee dakdelen van de Brittenpassage, de extra reizigerstunnel die onder station Amsterdam Zuid komt. Het werk verliep zo goed als probleemloos.

In totaal gaat het dak van de Brittenpassage uit 7 delen bestaan. Het eerste deel ligt sinds november 2019 op zijn plek. De werkzaamheden van het Pinksterweekend 2020 waren bedoeld als voorbereiding op het inschuiven van twee volgende dakdelen volgend jaar.

Bekijk de video

Donderdag 28 mei

De mensen van bouwcombinatie ZuidPlus waren geïnstrueerd over de extra hygiënemaatregelen en stonden klaar om te beginnen. Na de laatste trein en metro namen ProRail en het GVB iets na 01.00 uur ’s nachts de sporen buitendienst, ging de stroom eraf en werd beveiligingsapparatuur verwijderd. Bouwers sleepten spoorstaven weg, schepten dwarsliggers van hun plek en groeven ballast (spoorgrind) weg, dat vervolgens werd afgevoerd.

In de nacht van 29 mei: de stroomrails van de metro wordt verwijderd...
...evenals de perrons...
...en vrijdagochtend de rails het spoorgrind (ballast) Foto: Marcel Steinbach

Vrijdag 29 mei

Daarna kon het ontgraven beginnen om de (holle) funderingspalen bloot te leggen die vorig jaar al in vier assen in de grond waren aangebracht. Assen zijn groepen funderingspalen waarop de betonnen constructie van de toekomstige Brittenpassage zal rusten. Vrachtwagens voerden per uur zo’n 80 kuub grond af. De funderingspalen (holle buizen) werden met een brander ontdaan van hun ‘deksel’. Voor fietsers langs de Parnassusweg ontstonden wat kleine hinder. Voor het werk aan de Brittenpassage was het fietspad aan de oostkant afgesloten en voor werkzaamheden aan de rechtbank ging af en toe ook de westkant dicht. Dat vergde de nodige inzet van verkeersregelaars. Aan het eind van de middag begon de sloop van het laatste deel van de oude Amstelveenlijntunnel, omdat precies op die plek de nieuwe reizigerstunnel komt. Een ‘specht’, een hydraulische sloophamer, verwijderde met veel lawaai het dak. Knijpers (of vergruizers) veranderden de wanden van de oude tunnel in puin, dat werd afgevoerd. Het werk verliep voorspoediger dan gedacht. De specht was rond 22.30 klaar, een half uur eerder dan verwacht.

Sloop van het laatste deel van oude tramtunnel
De funderingspalen die vorig jaar zijn aangebracht worden vrij gegraven
Een van de 4 assen met funderingspalen. De palen worden op de juiste lengte afgebrand Foto: Marcel Steinbach

Zaterdag 30 mei

Enige vertraging ontstond bij het lossen van de wapeningskorven. Door alle drukte op de toch al krappe werkruimte kon dat werk door niet meer dan 2 hijskranen worden uitgevoerd. Dit werk duurde iets langer dan de bedoeling was. Maar in de loop van de ochtend ging het opeens snel: in 40 minuten tijd kregen 8 palen hun wapening en niet lang daarna was de achterstand zo goed als weggewerkt. ’s Avonds begon het storten van beton in de palen, waar daarna de deksel weer op kon worden gelast. Voor het gat dat de oude tramtunnel had achtergelaten werd met 150 kuub per uur zand aangevoerd. Rond 22.30 uur was de grond daar weer op hoogte. De grootste tegenslag was dat een van onze twee webcams het begaf. Juist de webcam met het beste zicht op de werkzaamheden. Nogal wat volgers waren daar teleurgesteld over, net als wij.

Wapenkorven liggen klaar...
...om in de holle funderingspalen te worden gehesen
Foto: Marcel Steinbach

Zondag 31 mei

Op zondagochtend werd nog bij één van de vier assen beton gestort in de palen. De andere drie assen waren klaar, inclusief het dichtstorten met zand. Daarna kon het terugbrengen van de sporen beginnen. Allereerst kreeg het metrospoor ballast terug, daarna het treinspoor. De dwarsliggers (betonnen bielzen) en daarna spoorstaven werden teruggelegd en aan elkaar gelast.

Maandag 1 juni

Daarna kwam de stopmachine om ballast goed onder de dwarsliggers te brengen. Het spoor moet immers op een zeer stevig en vlak ballastbed liggen, zodat treinen er geruisloos overheen kunnen. Ondertussen kreeg ook treinspoor 4 zijn laatste ballast. De stroomrail van de metro werd weer aangebracht en vast gelast. Met het terugbrengen van de perrons begon het er na vier dagen werken allemaal weer uit te zien als het oude station Amsterdam Zuid. Met onder de grond het begin van het nieuwe.

Spoor terugleggen
Ballast terugbrengen
Een stopmachine brengt het grind stevig onder de dwarsliggers Foto: Marcel Steinbach

Dinsdag 2 juni

Het werk zat er zo goed als op. Maar in de nacht van maandag op dinsdag moesten nog wel even alle treinsporen buitendienst. Dit omdat de sporen een paar centimeter anders liggen dan voor alle werkzaamheden. Daarom moesten er ook kleine aanpassingen worden gedaan de bovenleidingen. Nadat ook dit klusje was geklaard, begonnen treinen en metro’s vanaf 05.00 uur weer te rijden. De treinen reden (voor het eerst sinds lange tijd) weer volgens de normale dienstregeling.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

12 juni 2020 | 22:07

A. Gerswin

Hochtief hat es nie geschaft… dat is de enige conclusie.

Schrijf een reactie
1
+1
2 juni 2020 | 14:31

Willem Veenstra

Leuk dat u de webcam noemt, we hebben hem echt gemist.
Succes met de verdere werkzaamheden.
Willem Veenstra.

Schrijf een reactie
3
+1
2 juni 2020 | 14:55

Paul van Doornewaard

Ook ik heb webcam 2 gemist; de foto’s maken het een beetje goed.
Is er al meer bekend over de volgende stap
Succes met de verdere werkzaamheden

Schrijf een reactie
0
+1
2 juni 2020 | 12:31

Henk R.

Dank voor dit uitgebreide verslag!! Op naar het volgende ‘klusweekend’ dan hopelijk wel met ‘werkende Camera2’ 😄 gr, Henk R.🏁

Schrijf een reactie
2
+1