skip to main content
Glijden bij Tripolis Park

Het zijn de eerste twee van de in totaal vier torens waaraan straks een stalen constructie wordt opgehangen van ‘de landscraper’. Dit is het gebouw dat niet alleen fungeert als kantoor, maar ook als geluidswal tussen de A10 en de gebouwen van Tripolis Park die nu worden gerenoveerd. Op dit moment legt de aannemer de eerste hand aan de twee andere kernen, die ook met behulp van de glijbekisting gemaakt worden. Eind oktober staan er dan dus vier van die betonnen kolossen.

De twee torens in september met bovenin de glijbekisting

Een soort mal

‘Het had nog sneller gekund’, zegt De Koning, werkvoorbereider bij G&S Bouw. ‘Op locaties waar je een vergunning krijgt om 24/7 door te werken, zouden de torens in de helft van de tijd – in negen dagen – klaar zijn. Omdat je hier midden in Zuidas zit, hebben we een vergunning om 12 uur aansluitend te werken. Maar evengoed gaat de bouw met behulp van een glijbekisting erg snel.’ De Koning loopt naar de glijbekisting, een groot, ambachtelijk houten geraamte dat er niet per se heel dynamisch uitziet. ‘Maar het werkt wel heel goed’, zegt De Koning. ‘Eigenlijk kun je zo’n glijbekisting het best vergelijken met een mal, waar je van bovenaf beton ingiet terwijl je de wapening in de bekisting aanbrengt.’ Op dezelfde manier in is twee jaar geleden de kern van het EMA-kantoor gebouwd. De methode verloopt volgens een vast proces. ‘De eerst stap is dat je op de fundering een betonnen ondergrond, 2 meter onder straatniveau, voor de te bouwen toren aanbrengt. Vervolgens koppel je de eerste meters wapening van de toren aan de wapening van de fundering. Daarop – en tussen – bouw je de glijbekisting die door middel van een hydraulisch systeem naar boven glijdt.’

Uitzicht op Tripolis Park dat ontwikkeld wordt door Flow Real Estate

Deze vuist op deze vuist

Het proces waarbij je het beton en de wapening in de glijbekisting aanbrengt luistert nauw. ‘Het is een soort “deze vuist op deze vuist”, waarbij je met het vlechten van de wapening altijd moet voorliggen op het beton dat van bovenaf in de glijbekisting wordt gestort’, vervolgt De Koning. ‘En dan moet datzelfde beton constant gecontroleerd worden op de juiste samenstelling, omdat het verhardingsproces beïnvloed kan worden door de temperatuur en weersomstandigheden.’ Het is ook heel belangrijk dat de maatvoering en de ‘mal’ van de glijbekisting klopt. Dit wordt al ver van tevoren doorgerekend door een heel team van mensen. ‘Het moet eigenlijk al geregeld zijn, voordat je gaat beginnen. In de bekisting hebben we bijvoorbeeld ook al uitsparingen gemaakt voor de lift in- en uitgangen en toekomstige bedrading van installaties. Als je daar eerder niet aan denkt, heb je best een probleem aangezien het in beton gegoten is.’

Het beton wordt van bovenaf gestort

Scherpte vereist

Dat het om een bijzondere techniek gaat, blijkt uit het feit dat er een team uit Oostenrijk is ingehuurd. ‘Het is specialistisch werk dat scherpte vereist; als je even niet oplet kan de glijbekisting bijvoorbeeld vast komen te zitten aan het beton’, benadrukt De Koning. In en op de glijbekisting staan meestal meerdere specialisten die ter plekke werken aan het vlechten van de wapening, de sparingen in de gaten houden en controleren of alle wapening goed is aangebracht. Dit terwijl het beton intussen in de daarvoor bedoelde sparingen in de glijbekisting gestort wordt. Ondertussen doet de hydrauliek zijn werk en duwt deze de glijbekisting steeds hoger, met een snelheid van zo’n 25 cm per uur. ‘Bij het aanbrengen van het beton moet je heel secuur te werk gaan: de betonlaagjes moeten net genoeg uitgehard zijn om een nieuwe laag te kunnen dragen.’

Snel en efficiënt

G&S Bouw laat exclusief twee betonwagens rijden, terwijl er gewerkt wordt met de glijbekisting. De Koning: ‘Alleen zo kun je een goed proces garanderen, waarbij je altijd over genoeg beton beschikt.’ Tijdens de bouw van de torens wordt een strak tijdschema gehanteerd. ‘De bouwers uit Oostenrijk zijn maar voor een bepaalde periode ingehuurd. Van tevoren moet je dus precies het juiste materiaal in huis hebben, zodat zij hun werk kunnen doen.’ De Koning is tevreden over de samenwerking en de twee torens van 12 verdiepingen die nu af zijn. ‘Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit gaat wel lekker snel en efficiënt. Op naar de volgende twee.’

Met meerdere specialisten in de glijbekisting

Geef uw mening

P.Lankamp

Wat is het eindbeeld?

Marlies | Zuidas

Beste heer/mevrouw Lankamp, het eindbeeld ziet u op de afbeeldingen in het vorige artikel over Tripolis: https://zuidas.nl/blog/2020/tripolis-krijgt-een-liggende-wolkenkrabber/

Marlies | Zuidas

Beste heer/mevrouw Lankamp, het eindbeeld ziet u op de afbeeldingen in het vorige artikel over Tripolis: https://zuidas.nl/blog/2020/tripolis-krijgt-een-liggende-wolkenkrabber/

P.Lankamp

Wat is het eindbeeld?

Marlies | Zuidas

Beste heer/mevrouw Lankamp, het ontwerp van Tripolis kunt u in het vorige artikel over dit project bekijken. Dat vindt u hier (link naar https://zuidas.nl/blog/2020/tripolis-krijgt-een-liggende-wolkenkrabber/ )

P.Lankamp

Wat is het eindbeeld?