skip to main content

De bijzondere vormen van Tripolis staan nog overeind, maar toch ziet alles er anders uit dan 5 maanden geleden. Het sloopwerk is bijna af en G&S Bouw werkt nu aan de fundering van de ‘landscraper’, een liggende wolkenkrabber.

Het is een heel ander gezicht, de twee totaal ontmantelde gebouwen van Tripolis. Zeker omdat gebouw 100, het derde gebouw, zich nog in de originele staat bevindt kun je het verschil goed zien. Beentjes, werkzaam als werkvoorbereider bij G&S Bouw: ‘De komende jaren geven we de eerste twee torens een nieuwe uitstraling. De derde toren volgt pas later omdat onder andere TNW en Nikon hier nog zitten en we gebonden zijn aan hun huurcontracten. Wel bouwen we nu al een geheel nieuwe ‘landscraper’ (een liggende ‘skyscraper’) van 150 meter lang, gedeeltelijk over Tripolis heen. Deze vormt straks een afscheiding tussen de campus van Tripolis-Park en de A10, die in de toekomst verbreed wordt. Zodoende heeft de landscraper twee functies: die van kantoor en die van een heel groot geluidsscherm.’

Toekomstplaatje: Tripolis met de landscraper

Funderingspalen en poeren

De landscraper wordt bijzonder en kent qua bouw uitdagingen, vertelt Beentjes. ‘Omdat we gedeeltelijk over de twee bestaande gebouwen heen bouwen, moeten we goed kijken hoe we Tripolis en het nieuwe gebouw op elkaar laten aansluiten.’ Dit geldt voor de fundering, voor de gevels, maar bijvoorbeeld ook voor de loopbruggen die Tripolis en de landscraper met elkaar verbinden. ‘Aan de ene kant van Tripolis hebben we nu een nieuwe fietskelder aangelegd. Om het gewicht van de nieuwe landscraper goed te verdelen op de nieuw aangebrachte funderingspalen hebben we in de kelder, de eerste van de in totaal 4 poeren gebouwd die tot wel 20 bij 20 meter groot zijn. Eigenlijk kun je deze poeren het best vergelijken met enorme, massief betonnen blokken die een goede ondersteuning bieden. In totaal verspreiden we deze 4 poeren over de lengte van de landscraper. Hier bovenop komen dan weer 4 betonnen kernen waar we de staalconstructie aan ophangen die de landscraper vormt.’

Aan het werk in de garage van tripolis
Marcel Steinbach

Moeilijkheidsgraad

Overigens komt er bij 3 van de 4 poeren nog een moeilijkheidsgraad bij. Beentjes: ‘We moeten voor de poer van de landscraper een nieuwe fundering aanbrengen, die de bestaande fundering van de parkeergarage van Tripolis niet in de weg mag zitten. Om dit te bewerkstelligen hebben we hier – door de garage van Tripolis heen – nieuwe palen aangebracht, naast de bestaande funderingspalen van de garage. De poer in de parkeergarage wordt dan straks gedragen door deze nieuwe palen, die iets uitsteken boven de vloer van de garage. Zo ontstaat er een holle ruimte van 10 cm tussen de poer en de garagevloer. Hoewel ze zich dan dus vlak bij elkaar bevinden hebben dit deel van Tripolis en dit gedeelte van de nieuwe landscraper dan toch ieder een eigen fundering.’

Rondom Tripolis wordt hard gewerkt aan de landscraper
Marcel Steinbach

Werelden komen samen

Wat is eigenlijk leuker: het bouwen van een nieuw gebouw of het totaal vernieuwen van een ouder gebouw? Beentjes: ‘Het mooie van Tripolis-Park is natuurlijk dat deze twee werelden bij dit project samenkomen. En voor mij is het werk uitdagend, omdat we hier speciale technieken toepassen en we inventief moeten zijn. Daarbij vind ik het ook mooi om de wat verouderde gebouwen van architect Aldo van Eyck totaal te vernieuwen, zodat ze weer jaren mee kunnen. Een mooi project om aan te werken.’

FLOW is initiatiefnemer van de herontwikkeling, Winy Maas van architectenbureau MVRDV heeft ‘Tripolis-Park’ ontworpen.

Geef uw mening

J.Homan

Mooi dat dit grootschalige kantoorproject nog voor de Coronacrisis een “go” heeft gekregen en in aanbouw is gegaan want op dit moment zie je veel terughoudendheid bij veel kantoorinvesteerders / ontwikkelaars nu niemand weet ( maar wel vreest) wat het massaal kunnen/willen thuiswerken voor gevolgen heeft voor de kantorenmarkt. Daarnaast kan , als de liggende of horizontale wolkenkrabber gereed is en een buffer tegen geluid en fijnstof van de A10 Zuid gaat vormen, dat foeilelijke geluidscherm grotendeels tegen de vlakte want met al die graffiti is dit niet bepaald een visitekaartje voor dit deel van de Zuidas !

Johannes

Ik zie om mij heen een toenemende hang terug naar het kantoor. Ik ken van mijn collega's en vrienden ook niemand die na de coronacrisis vaker wil thuiswerken. Tuurlijk, zal vast geen representatieve groep zijn, maar bedrijven (en vastgoedontwikkelaars in de kantorenmarkt) moeten rekening houden met een werkpopulatie die de (sociale) structuur van het kantoor mist.

Gerelateerde artikelen

werken
11

Zuidas krijgt houten toren van 86 meter hoog

Zuidas krijgt er opnieuw een eyecatcher bij. In opdracht van beursgenoteerde kantorenbelegger NSI ontwierp Dam & Partners Architecten een houten kantoorgebouw van 86 meter hoogte, een van de hoogste houten kantoorgebouwen ter wereld.
reizen

Zuidas verrijkt met designschutting

Voetgangers van en naar station RAI, bezoekers van EMA en hotel Van der Valk en werknemers van de omliggende bedrijven hebben er een attractie bij: een kunstzinnige schutting langs de Tomasso Albinonistraat. De moeite van het omlopen waard.
wonen

ABN AMRO Kunstprijs-winnaar Evelyn Wang in Circl

In Circl.Art, de projectruimte van de ABN AMRO kunstcollectie, is tot en met 11 november 2020 een bijzondere expositie te zien met de titel Photosynthesis. Het werk is van Evelyn Taocheng Wang en gaat over haar zoektocht naar de ideale vrouw.
Meer artikelen
06
november 2020
CIRCL

Expositie Photosynthesis van Evelyn Taocheng Wang. Van 6-11 november.

In Circl.Art, de projectruimte van de ABN AMRO kunstcollectie, is tot en met 11 november 2020 een bijzondere expositie te zien met de titel Photosynthesis. Het werk is van Evelyn Taocheng Wang en gaat over haar zoektocht naar de ideale vrouw. Lees ons artikel.