skip to main content

Voor minister van Staat Sybilla Dekker was haar verkenning naar nut en noodzaak van Zuidasdok een sprong in verleden, heden en toekomst. Als minister van Volkshuisvesting Ruimtelijke, Ordening en Milieu (2003-2006) legde ze samen met toenmalig wethouder Duco Stadig de eerste steen voor de eerste woningen in Zuidas. Voor haar verkenning maakte ze intensief kennis met Zuidas anno 2020. En de rapportage zelf gaat over de toekomst. ‘Kun je je voorstellen dat ik het een hele mooie uitdaging vond?’

Op de koffie

Nadat ze was gevraagd ging Dekker eerst wel even op de koffie bij de verschillende betrokken bestuurders. Ze wilde weten welke betekenis haar rapportage zou hebben voor de besluitvorming. ‘De bestuurders wilden een klip en klaar antwoord op de vraag wat het nut en de noodzaak zijn van Zuidasdok, ongeacht de bevindingen waarmee ik zou komen. Dat was voor mij een zeer begrijpelijke wens en tevens een prima vertrekpunt voor mijn verkenning.’

Fundamentele vragen

Er is meer dan twee decennia gesproken, gerekend en getekend aan Zuidasdok. Is het niet gek dat na zo’n lange tijd nut en noodzaak kennelijk nog niet duidelijk waren? Dekker vindt van niet. ‘Als zo’n groot project langer duurt, meer gaat kosten dan verwacht en als de samenwerking met het consortium dat het moest realiseren niet goed loopt – natuurlijk komen er dan fundamentele vragen op tafel. Je moet je realiseren dat de politieke lading dan enorm is. Ministers en wethouders dragen een grote verantwoordelijkheid om te kunnen uitleggen waarop de keuzes die ze maken zijn gebaseerd. Die onderbouwing is er nu en alle bestuurders hebben haar omarmd.’

Sybilla Dekker

Betekenis Zuidasdok

Nadrukkelijk onderdeel van de verkenning van Dekker was de mogelijkheden te onderzoeken naar een meer sobere uitvoering van Zuidasdok. Ze ging in gesprek met talloze betrokkenen – bedrijven, ontwikkelaars, bewoners – om te peilen welke ideeën er over Zuidasdok leefden. ‘Ik vond het opvallend dat tijdens die gesprekken iedereen telkens terugkwam op de betekenis van Zuidasdok: voor Zuidas, voor Amsterdam en voor de gehele regio. Het belang van een betere vervoersinfrastructuur, vergroting van de capaciteit, verdere verbetering van de bereikbaarheid, daar ging het telkens over. Wat me ook opviel was dat veel gesprekspartners zich gesterkt voelden door het succes van de Noord/Zuidlijn. Daar was tijdens de bouw natuurlijk enorm veel kritiek op, maar nu is iedereen er blij mee.’

Ambitie

In haar verkenning adviseert Dekker de realisatie van ‘ten minste het huidige plan’. Daar spreekt ambitie uit. ‘En zo bedoel ik het ook. Met name de plannen voor station Amsterdam Zuid. In de bestaande plannen gaat ook het vernieuwde station er heel sober uitzien, om het diplomatiek uit te drukken. We ontvangen straks alleen al 300 duizend treinreizigers per dag – werkers en studenten, Amsterdammers en mensen van verder weg. En nog meer internationale gasten wanneer Amsterdam Zuid de aanlandplaats van internationale treinen wordt. Bovendien wordt het station omringd door spectaculaire architectuur. Zuidas straalt ambitie uit. Daarbij hoort een openbaar vervoerterminal die dat ook doet. Kijk ook eens naar wat elders in de wereld wordt gerealiseerd in steden met centra als Zuidas. Dan mag het ambitieniveau voor Zuidasdok wel een tandje omhoog.’

Enorme reizigersaantallen

Dekkers ambitie vloeit overigens niet alleen voort uit de wens tot meer allure. ‘Er is ook ambitie nodig om goed in de behoefte van reizigers te kunnen voorzien. De reizigersaantallen zitten nu al op het niveau dat drie jaar geleden nog werd voorspeld voor 2025. We lopen dus jaren voor op de prognoses. Dat komt door de economische groei van de afgelopen jaren, die ook voor veel meer drukte in Zuidas heeft gezorgd. Alle bedrijven, bewoners, het Amsterdam UMC en natuurlijk de enorme aantallen studenten en medewerkers van de Vrije Universiteit dragen daar aan bij. Tegelijkertijd vormt de verbeterde bereikbaarheid, mede dankzij de Noord/Zuidlijn, voor een versterkend effect op zichzelf. Waar de verbindingen goed zijn, neemt de behoefte aan goede verbindingen verder toe. Dit proces zal de komende jaren doorzetten, dat moeten we ons goed realiseren. Ook beleggers kijken naar de bereikbaarheid op de lange termijn, is mij tijdens gesprekken met hen gebleken. Ze ontwikkelen graag in Zuidas, maar wel onder de voorwaarde dat de infrastructuur zich mee ontwikkelt. En ook dan geldt: toon ambitie, laat zien aan wat een fantastische vervoersinfrastructuur er wordt gewerkt aan de zuidkant van Amsterdam.’

Huzarenstukje

Het lastige aan Dekkers enthousiasmerende verkenning is dat het document enerzijds urgentie uitstraalt, maar anderzijds met de boodschap komt dat het allemaal langer gaat duren. ‘Dat is inderdaad heel lastig. Ik heb onderzocht welke versnellingsmogelijkheden er zijn, maar veel tijdwinst valt er niet te behalen. Dat betekent wel dat er tijdens de uitvoering heel veel aandacht moet zijn voor de leefbaarheid in en om Zuidas. Het dwingt de opdrachtgevers ook om Zuidasdok in de schijnwerpers te zetten: laat zien wat het perspectief is en laat zien dat bouwen aan Zuidasdok een huzarenstukje is. Dus ja, het duurt lang. Maar laten we optimisme uitstralen. Mijn verkenning staat nu als de stip aan de horizon, bestuurders hebben die omarmd. Dus nu aan de slag.’

Het hele rapport leest u hier.

Geef uw mening

Paul

Ik hoop dat als er weer mooie werkzaamheden in de nacht plaatsvinden dat er dan ook rekening gehouden word met bezoekers en hobbyfotograven, want die kijken elke keer tegen een somber/stom hek dat in de weg staat. Bij de N/z lijn deden ze dat toch beter

Fred

Het geld kan beter gebruikt worden voor het vernieuwen van de Amsterdamse kade muren, dan heeft de bevolking er nog profit van maar de VVD zal de de Groen links in amsterdam niet steunen, en terecht

Fred

Vrienden , veel projecten die door de VVD worden begeleid lopen wel eens op een fiasco uit ,denk aan de gas problemen in Groningen en vele zaken die niet eens het daglicht zien ,zal ook hier gaan gebeuren , te weinig geld en straks geen autos meer Helaas moeten we er mee leven

Roland Postma

Als je een VVD politica zo’n onderzoek laat doen krijg je een voorspelbaar antwoord. Groei, Groei, Groei. Eigenlijk zinloos van het geld. Mijn ambitie zou zijn groei met met gebruik van openbaar vervoer, zoals ook de ambitie is van de Gemeente Amsterdam. Dan kan al het autoverkeer over de grote ring rond Amsterdam (A5,A9) en heb je ruimte voor een geweldig mooi station.

Peter

Ik snap dan nog steeds niet waarom ze station Zuid niet geheel overdekt maken zoals Bijlmer ArenA.

ronald

Ja , ik heb er 2x griep aan overgehouden op dat vreselijke tocht gat tussen de hoogbouw. dat moet voor de reizigers echt anders..

Amsterdam

De afbeelding boven aan het artikel is sterk verouderd!

Renske van Bers

Beste Amsterdam, u heeft helemaal gelijk. Ik heb de impressie vervangen door een nieuwere afbeelding. Groet, Renske

Aron

Als je nieuwere afbeeldingen hebt zien we het graag natuurlijk. Anders heeft deze reactie weinig waarde.

Gerelateerde artikelen

werken

Zuidasdok bouwt werkeiland tussen de sporen

We bereiden de bouw voor van twee dakdelen voor de extra entree van station Amsterdam Zuid. Dat gebeurt tussen twee metrosporen. Hoe bouw je twee betonnen kolossen op minimale werkruimte? Het is niet de enige uitdaging, weet Emiel Vergouw.
reizen
7

In 2021 twee dakdelen voor nieuwe stationspassage

Het werk aan de extra reizigerstunnel voor Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, gaat gestaag door. In april en augustus 2021 schuiven we het tweede en derde dakdeel op hun plaats. De voorbereidingen buiten starten al op 14 september 2020.
reizen
22

Aanbesteding nieuw station Amsterdam Zuid start 27 oktober

Voor de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid start de aanbesteding officieel op 27 oktober 2020. Dat heeft Zuidasdok vandaag bekend gemaakt. De vooraankondiging is op 3 september gepubliceerd op Tenderned.
Meer artikelen